Bovenooglidcorrectie, hoe gaat het in zijn werk

Bij een chirurgische ingreep denken mensen vaak dat het alleen gaat om het mooie, echter op het moment dat een ooglid gaat hangen kan men daar behoorlijk last van hebben. Veelal wordt een ooglidcorrectie dan ook vergoed door de verzekering omdat het noodzakelijk is of kan worden. In dit artikel leest u alles over de bovenooglidcorrectie.

Waarom?

De bovenste oogleden kunnen na uw 30e levensjaar gaan hangen. Dit houdt in dat het ooglid zwaarder zal worden waardoor het ook steeds moeilijker zal zijn om uw ogen open te houden en uw zicht kan daardoor beperkt worden. Er kunnen testen gedaan worden om te kijken hoe erg het al is en hoeveel erger het kan worden. Aan de hand van deze test wordt vaak ook gekeken of de behandeling vergoed wordt door de verzekering. Dit verschilt per verzekeringsmaatschappij.

Kosten

In erge gevallen en afhankelijk van uw verzekeringsmaatschappij zal de volledige ingreep vergoed worden. Als u het zelf moet bekostigen ligt de prijs meestal tussen de 1000 tot 1300 euro.

Voor de behandeling

Om het genezingsproces te versnellen is het verstandig om vier weken voor de operatie te stoppen met roken. Sommige mensen kiezen om Arnicadruppels te gebruiken. Arnicadruppels zouden helpen tegen zwellingen en blauwen plekken, echter is uit onderzoek gebleken dat dit middel geen effect heeft.

Verdoving

De ingreep wordt onder lokale verdoving gedaan. U krijgt hiervoor enkele prikjes in het gebied waar u geopereerd gaat worden. U bent dus wel bij, maar zult er tijdens de operatie niks van voelen.

De behandeling

Uw gezicht zal eerst schoon worden gemaakt met jodium en worden afgedekt om alles bacterievrij en schoon te houden. Vervolgens zal de arts tekenen waar hij in gaat snijden. Dit gebeurt altijd in de natuurlijke plooi van het ooglid waardoor er na genezing niks meer van te zien is. De pezen en bindweefselplaten worden aan elkaar gehecht en de eventuele overtollige huid wordt verwijderd. Deze hechtingen die in het ooglid zitten voelt en ziet u niet. Vervolgens, als het ooglid goed valt. wordt de insnede gehecht. Na 5 á 7 dagen worden deze hechtingen verwijderd. Deze ingreep neemt ongeveer 1 tot 3 uur in beslag.

Na de behandeling

Het is verstandig gelijk een coolpack op uw oog te houden om zwellingen tegen te gaan. Ook een speciale coolbril kan erg van pas komen. Bij de één wordt het halve gezicht blauw en de ander zal nergens last van hebben. Tegen de pijn die u zult voelen als de verdoving raakt uitgewerkt kunt u paracetamol nemen. Na de behandelingen kunt u de volgende dingen beter laten:
  • blootstellen aan de zon
  • zwaar tillen(voor 3 weken)
  • autorijden(als de hechtingen er nog in zitten)
  • douchen(24 uur)
  • make-up(voor 3 weken)
U zult te allen tijde na een paar weken nog een na controle krijgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bovenooglidcorrectie, hoe gaat het in zijn werk"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!