InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips voor een warm bed

Tips voor een warm bed

Veel mensen vinden het naar om op de koudere dagen in een koud bed te moeten stappen. Er zijn echter genoeg oplossingen om in een lekker warm bed te kunnen gaan slapen. Één van de tips om het in de nacht warm te krijgen is een vier seizoenendekbed of leg een fleecedeken onder u, maar het fijnst is toch als het bed al warm is zodat u er niet tegenop hoeft te kijken.

Een kruik

Een kruik is onder andere in de herfst en winter te koop bij winkels als de Blokker en de Hema. Een kruik is meestal een soort rubberen zak die u vult met warm water. Er zijn ook kruiken met een soort zachte slopen er omheen verkrijgbaar, dit maakt het comfortabeler om er tegenaan te liggen. Een eventueel alternatief is een lege fles die u vult met warm water. Houdt er bij beide rekening mee dat u geen kokend heet water gebruikt en dat u ze niet helemaal vult in verband met de druk. De warme fles kunt u eventueel in een handdoek wikkelen zodat het wat zachter aanvoelt. Laat eventueel de kruik en fles even staan en draai ze dan eenmaal open om de druk er vanaf te halen.

Een Pittenzak

Deze worden ook wel kersenpittenkussens genoemd. Deze zijn gevuld met rijst, graan of kersenpitten en de buitenkant is van katoen. Deze kan simpelweg opgewarmd worden in de magnetron. Om te zorgen dat de zak langer warm blijft kunt u de zak eerst een klein beetje nat maken voordat u deze in de magnetron doet. Het kussen is niet zo zacht dat u er met uw hoofd op zal gaan liggen, maar voor bij de voeten, buik of rug is het zeer aangenaam.

Elektrische deken

In Amerika worden ze letterlijk als deken gebruikt, deze zijn dan ook anders gemaakt. In Nederland en sommige andere landen wordt de elektrische deken onder de matrashoes gelegd. Er zijn vele verschillende elektrische dekens verkrijgbaar, zo kunt u onder andere kiezen uit:
  • meerdere standen
  • formaat
  • temperatuur
  • tijdsinstellingen
Een tijdsinstelling is echt aan te raden. Zo kunt u de deken van te voren vast aanzetten zodat het bed voorverwarmd is en weer uit gaat na bijvoorbeeld een uur als u er op ligt. Het kan namelijk zijn dat als u de deken aan laat u het ontzettend warm kan krijgen wat ook weer nachtmerries kan veroorzaken en waardoor u compleet bezweet wakker kan worden.

Zelf opwarmen voor bed

Als u het zelf voor het slapen gaan al goed opgewarmd bent is het helemaal niet zo erg om in een koud bed te stappen. U kunt bijvoorbeeld voor het slapen een kop thee drinken of warme melk zodat u van binnen al opwarmt. Een andere optie is om een warme douche of een warm bad te namen.

Knuffelen

Als u niet alleen bent kan knuffelen de uitkomst zijn. Het is goedkoop en knus. U wordt snel opgewarmd door elkaars lichaamstemperatuur. Sterker nog sommige rashonden zoals bijvoorbeeld de Chinese naakthond waren speciaal gefokt om als kruik te dienen zodat kinderen warm werden gehouden in bed.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor een warm bed"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 04-09-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!