InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het werkveld in de gezondheidszorg

Het werkveld in de gezondheidszorg

Het werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorginstellingen, met ouderen, kinderen, gehandicapten of zieke mensen. Daarom heb ik hier meer informatie over de verschillende instellingen. Het werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorginstellingen, met ouderen, kinderen, gehandicapten of zieke mensen. Hieronder een opsomming van de verschillende mogelijkheden.

Verzorgingshuis / wooncentrum

De ouderen in een verzorgingshuis hebben hun eigen vertrouwde omgeving verlaten, omdat ze niet meer volledig voor zichzelf kunnen zorgen. Ze zijn bijvoorbeeld slecht ter been of kunnen taken in huis zelf niet meer doen. In een verzorgingshuis blijven ze zo zelfstandig mogelijk functioneren. Je helpt de mensen bij het baden, het aan- en uitkleden of bij het opmaken van het bed. Ook breng je medicijnen rond, houd je bewonersdossiers bij en onderhoud je contacten met de familie.

Verpleeghuis

Mensen in een verpleeghuis hebben vaak ernstige klachten. Sommigen zijn langdurig ziek of hebben geestelijke klachten (bijvoorbeeld dementie). Anderen wonen tijdelijk in het verpleeghuis, bijvoorbeeld om therapieën te volgen. Je werkt vaak met je eigen groep bewoners. Je verzorgt en begeleidt deze bewoners in en om hun bed, in de huiskamer en bij eventuele uitstapjes. Daarnaast begeleid je de familieleden van de bewoners.

Ziekenhuis

In een ziekenhuis zorg je voor mensen van alle leeftijden. Een ziekenhuis bestaat uit veel verschillende afdelingen. Iedere afdeling is als team verantwoordelijk voor de verzorging, verpleging en begeleiding van patiënten.

Thuiszorg

In de thuiszorg bied je hulp aan zieken en ouderen thuis, zodat zij nog zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Je kunt verpleegkundige taken verrichten, advies of instructies geven, zoals bijvoorbeeld bij insuline spuiten. Ook kun je helpen bij huishoudelijke taken of bij lichamelijke verzorging, zoals bij het aan- en uitkleden en het wassen.

Kraamzorg

In de kraamzorg bied je hulp aan zwangere vrouwen, kraamvrouwen en pasgeborenen. Als kraamverzorgende assisteer je de verloskundige tijdens de bevalling, zorg je de eerste dagen na de bevalling voor de moeder en haar kind en ondersteun je ook de rest van het gezin.

Gehandicaptenzorg

Gehandicaptenzorg is de zorg voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke handicap. Gehandicapte mensen wonen én werken steeds vaker midden in de samenleving. Je werk als begeleider is dan ook heel divers. Je ondersteunt en begeleidt cliënten bij hun dagelijkse bezigheden, zoals douchen, aankleden, boodschappen doen, eten, werken en bij hun vrijetijdsbesteding.

Geestelijke gezondheidszorg

Als je werkt in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg heb je te maken met mensen die depressief, angstig of verward zijn en hun psychische problemen niet meer zelf kunnen oplossen. Deze mensen, van jong tot oud, verzorg en begeleid je. Ze kunnen voor behandeling in de instelling zijn opgenomen of als thuiswonende cliënt een behandeling volgen.
© 2010 - 2019 Williejj93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het werkveld in de gezondheidszorg"

Infoteur: Williejj93
Gepubliceerd: 01-12-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!