InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aspartaam: het witte gif?

Aspartaam: het witte gif?

Aspartaam: het witte gif? Steeds meer mensen willen gezond leven. Iedereen kent wel coca cola zero, één van de recentere producten van coca cola of canderel zoetstof die vaak als suikervervanger wordt gebruikt. Volgens onderzoekers zou het effect van aspartaam in deze producten schadelijker zijn dan we dachten. Verder hebben ook steeds meer mensen bepaalde symptomen na inname van een product met aspartaam en wordt onderzoek gedaan naar de relatie tussen aspartaam en de ziekte van Parkinson, borsttumoren en zoveel meer.

Aspartaam als de nieuwe suiker

We worden dagelijks geconfronteerd met aspartaam. Ze wordt in talrijke producten gebruikt, ook diegene waarvan je het niet verwacht, in combinatie met diverse smaakversterkers en kleurstoffen. Zelfs in medicijnen worden ze gebruikt zoals onder andere Motillium en Immodium instant. Als het in medicijnen wordt gebruikt dan zal het gezond zijn, denken de meesten. De mens wil gezonder leven dus wordt suiker uit ons eetpatroon verbannen en vervangen door aspartaam.

Sinds 1974 werd aspartaam veilig beschouwd voor consumptie door de FDA (Food and Drug Administration). Hoewel de integriteit van voorgaande sterk in vraag wordt gesteld. Grote bedrijven zoals Coca Cola hebben er immers alle baat bij dat aspartaam op de markt blijft. Een financiële ramp voor Coca Cola zou niet uitblijven indien aspartaam van de markt zou worden gehaald.

Is de macht van het geld nog steeds sterker dan die van het gezond verstand. De tijd zal het uitwijzen. Net zoals bij de onderzoeken naar tabak zovele jaren geleden stuit nu ook de onderzoeken naar aspartaam op veel ongeloof. Toch worden meer en meer mensen zich bewust van de schadelijke gevolgen van aspartaam en weigeren meer consumenten nog dergelijke producten te gebruiken. Hoe je het ook draait of keert, aspartaam blijft een chemisch product, met als gevolg dat er bijna zeker consequenties aan verbonden zijn.

Ziektebeelden

De volgende ziektebeelden worden volgens sommige wetenschappers in verband gebracht met aspartaam, als oorzaak of als een factor die de aandoeningen erger kunnen maken. Het onderzoek hierna is nog niet definitief, dus is de relatie tussen aspartaam en volgende ziektes geen absoluut feit.
  • Borsttumoren
  • Abnormale celvorming
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Stijging diabetespatiënten
  • Depressie
  • Angstaanvallen
  • Hersenbeschadiging
  • Onvruchtbaarheid
  • De ziekte van Parkinson
  • Migraine

Symptomen

Volgende symptomen worden vaak in verband gebracht met het overmatig gebruik van aspartaam:
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • maag en darm klachten
  • nervositeit
  • Slapeloosheid
  • vermoeidheid
  • hartritmestoornis
  • Griepsymptomen
  • trillen
  • Epileptische aanvallen

Tot slot

Of aspartaam al dan niet schadelijk is zal de toekomst moeten uitwijzen. De verdeelde reacties van zowel consument als wetenschappers tonen aan dat verder onderzoek zeker gewenst is. Indien aspartaam met zekerheid schadelijk is zal dit wellicht rampzalige gevolgen hebben voor grote bedrijven die op aspartaam rekenen als ingrediënt. De toekomst van aspartaam als consumeerbaar product is onzeker, toch is de gezondheid van de wereldbevolking een factor waarbij onderzoekers in de toekomst vast en zeker rekening mee zullen moeten houden.
© 2011 - 2019 Santje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaDieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaWe letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons to…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam: eet jezelf ziek?!Aspartaam: eet jezelf ziek?!Wat was er eerder, de kip of het ei? Een vraag die al eeuwen onbeantwoord is. Een zelfde soort vraag staat ter discussie…
Bronnen en referenties
  • INTERNET, Gunneweg E., Aspartaam, http://www.aspartaam.nl/, 17 maart 2011
  • INTERNET, Wikipedia, Aspartame, http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame#Safety_controversy, 17 maart 2011

Reageer op het artikel "Aspartaam: het witte gif?"

Reactie

Paulavdbosch, 28-09-2016 22:11 #1
Zo gauw ik ook maar iets van aspartaam of aspartaam onder een andere naam binnen krijg lig ik na 2 dagen op bed met griep en dat loopt soms uit op een longontsteking als ik het te laat in de gaten heb en niet gelijk begin met prednison. Voor mij dus beslist geen zoetstoffen behalve stevia. Reactie infoteur, 03-04-2017
Stevia blijkt minder bijwerkingen te geven, maar het zal toch een tijdje duren voor fabrikanten volledig overschakelen naar andere zoetstoffen.

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 17-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!