InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ablatio in de geneeskunde

Ablatio in de geneeskunde

Ablatio in de geneeskunde Ablatio betekent ook wel loslating. En niet in de zin van psychische loslating, maar loslating van een lichaamsdeel. Ablatio wordt dan ook wel in de medische wereld gebruikt voor verschillende medische ingrepen of aandoeningen.

Ablatio retinae

Bij Ablatio retinae gaat het om de loslating van het netvlies, ook wel netvliesloslating genoemd. Dit is een aandoening die voorkomt bij 1 op de 7.000 mensen en kan op elke leeftijd voorkomen. Het kan gelukkig wel behandeld worden.

Ablatio mammae

De bekendste vorm van ablatio is de ablatio mammae. Het woord mammae kennen we van de vrouwelijke borst, ablatio (loslating) mammae (vrouwelijke borst) is dus een borstamputatie. Een borstamputatie wordt meestal gedaan in geval van borstkanker. Dit heeft voor de vrouw vaak ingrijpende gevolgen. Ze verliest tenslotte een gedeelte van haar vrouwelijkheid. De vrouw kan vaak een borstreconstructie krijgen, waarbij er een "nieuwe" borst wordt gemaakt zodat het verlies niet teveel opvalt.

Cervical Ablation

Deze benaming slaat op de cervix, de baarmoederhals, en houdt in dat er delen van de cervix verwijderd wordt. Vaak is dit het geval bij (de kans op) baarmoederhalskanker. Met een schrapertje of een brander worden cellen of weefsel weg gehaald. Vaak is nacontrole wel nodig om te bekijken of al het 'slechte' weefsel is verwijderd. In geval van baarmoederhalskanker kan ook de cervix zelf worden weggenomen.

Ablatio endometrium

Bij deze behandeling wordt het baarmoederslijmvlies bij de vrouw weg gehaald. Dit wordt vaak toegepast bij overmatig vloeien tijdens de menstruatie en bloedingen tussendoor, maar ook bij andere klachten. Ook hierbij is nacontrole nodig. Soms moet de behandeling namelijk herhaald worden.

Ablatie

Met ablatie wordt de behandeling bij hartritmestoornissen bedoeld: er worden cellen in de hartwand weggebrand. Ablatie wordt als woord alleen gebruikt bij het hart, bij alle overige lichaamsdelen wordt gesproken van ablatio. Soms ontstaat hier verwarring over.

Ablatio

Dit woord is een Latijnse naam en betekent loslating, zoals eerder gezegd. In principe kan je dit woord voor iedere behandeling gebruiken. Ablatio index is het verwijderen van de wijsvinger, Ablatio pollex verwijdering van de duim. Ablatio acetabulum is het verwijderen van de heup. Je kan zo oneindig doorgaan. In de medische wereld wordt namelijk heel veel, zo niet alles, aangeduid met een Latijnse of Griekse naam. Ook een mengeling van Latijns-Grieks komt voor.

Latijn was vroeger de taal der geleerden. Alleen mensen die geleerd hadden, begrepen wat er bedoeld werd. Nu kennen we tegenwoordig veel Latijnse namen, maar soms is het toch onduidelijk wanneer een arts tegen je praat. Vraag dan gerust voor Jip en Janneke taal: dit is duidelijke begrijpbare taal.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ablatio in de geneeskunde"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!