Wat is 'Hypnotherapie'?

Wat is 'Hypnotherapie'? Hypnotherapie is het inzetten van hypnose als middel tegen psychische en lichamelijke klachten. Ook kan hypnotherapie worden ingezet om sport prestaties te verbeteren. Hypnose is geen op zichzelf staande psychotherapie, hypnose kan als hulpmiddel dienen bij iedere vorm van therapie. Patiënten die hypnotherapie ondergaan worden door de hypnotherapeut door middel van voornamelijk verbale communicatie in een lichte trance gebracht. Patiënten houden echter wel de controle over zichzelf.

Gedachte

De achterliggende gedachte van hypnotherapie is dat de patiënt die de hypnotherapie ondergaat onder hypnose gemakkelijker contact kan maken het onderbewustzijn. In het dagelijks leven is het veel moeilijker om contact te maken met het onderbewustzijn omdat het rationele bewustzijn dat belemmert. Door contact met zijn of haar onbewuste gevoelens en ideeën krijgt de patiënt meer inzicht in de eigen behoeften, mogelijkheden en wensen. Met de informatie die uit het onderbewustzijn tijdens een trance wordt verkregen zou dan een proces van genezing in gang gezet kunnen worden.

Werking

Hypnotherapie is volgens hypnotherapeuten voor iedereen geschikt. Ook zijn er voor de hypnotherapie geen speciale eigenschappen nodig om onder hypnose te geraken. Over het algemeen wordt hypnotherapie echter niet toegepast op psychotische en ernstig depressieve patiënten. Met de loop der jaren is het beeld van de hypnotherapie veranderd. Vroeger werd er vooral de nadruk gelegd op de hypnotherapie die we kennen uit de films, patiënten die in diepe trance geen controle meer over zichzelf hebben. Tegenwoordig wordt er bij neoklassieke en moderne hypnotherapie gewerkt met een veel minder diepe trance, zodat de patiënt tijdens de therapie een veel actievere rol kan innemen.

Onderzoek

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken verricht naar de effectiviteit van hypnotherapie, maar vooralsnog heeft dat geen gelijke conclusies opgeleverd. Er is wel onderzoek gedaan naar de effecten van hypnotherapie bij de behandeling van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Testen in Amerika en Engeland hebben positieve resultaten opgeleverd. In Nederland kunnen patiënten met PDS ook een hypnotherapeutische behandeling ondergaan bij een gespecialiseerde PDS-therapeut.

Zelf

Hypnotherapie kan men tegenwoordig ook zelf thuis ervaren. Er zijn talloze cd’s en dvd’s te koop waarin men zelf in een trance kan komen. Er wordt echter sterk aangeraden om de instructies zeer nauwkeurig op te volgen, zodat men zeker weet dat er niets buiten de eigen controle van de patiënt om gebeurt. Het is verboden voor mensen met ernstige psychische klachten om zelf te experimenteren met hypnotherapie. Zij mogen dat alleen doen onder toeziend oog van professionele begeleiding.
© 2011 - 2020 Pimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is 'Hypnotherapie'?"

Infoteur: Pimster
Gepubliceerd: Juni 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!