Liefdesverdriet? Probeer hypnose!

Liefdesverdriet. Bijna iedereen krijgt er in zijn of haar leven wel mee te maken. Je hebt niet alleen moeite met concentreren, maar ook krijg je last van een slechte nachtrust en een verminderde eetlust. Liefdesverdriet is daarom te vergelijken met ieder ander rouwproces. Veel mensen hebben vooral rust en tijd nodig om zich te herstellen van de breuk. Toch gunt niet iedereen zich daar de tijd voor. Een gebroken hart zou immers sneller te behandelen zijn door middel van hypnose.

Wat is hypnose?

Hypnose is een staat van innerlijke rust, concentratie en gerichte aandacht. In deze toestand is er een directe toegang tot het onderbewustzijn. Onder hypnose bestaat er de mogelijkheid om ongewenste denkbeelden, emoties en overtuigingen te veranderen in een gewenste (meer) positieve vorm. Veel mensen vinden hypnose echter maar een 'eng' onderwerp, want ze zijn bang om zichzelf te verliezen tijdens een hypnosesessie. Toch is het onmogelijk door middel van hypnose jezelf te verliezen. Er treedt enkel een veranderd bewustzijn op waarbij de cliënt nog heel goed weet wat hij op dat moment doet of zegt (Rhodes, 2000).

Waar is hypnose goed voor?

Het is mogelijk om met hypnose andere overtuigingen in jezelf te creëren. Hypnose wordt daarom gebruikt voor de meest uiteenlopende problemen op het terrein van psychosociale klachten. Enkele voorbeelden zijn: angsten, fobieën, trauma's en onzekerheid. Maar ook allergieën en concentratiestoornissen zijn veelvoorkomende problemen die met behulp van hypnotherapie kunnen worden opgelost. (o.a. Lynn & Kardena, 2007; Golden 2012). Toch lijkt de kracht van hypnose nog een veel groter gebied te omvatten. Het is zelfs mogelijk om hypnotherapie in te zetten bij diverse rouwprocessen- en dus ook bij liefdesverdriet (Van der Hart Ph.D, Brown &Turco, 1990).

Hypnotherapie populair

Hypnotherapie wordt een steeds bekender hulpmiddel in de strijd tegen allerlei klachten. Het staat vooral bekend vanwege zijn werking tegen slechte gewoontes. Personen die bijvoorbeeld graag willen stoppen met roken, zijn vaak al met een paar hypnosessies af van hun verslaving (Green & Lynn, 2000). Maar ook mensen met obesitas doen er goed aan zich aan te melden voor hypnose. Het schijnt immers dat velen onder hen na een paar sessies al ontzettend veel vooruitgang hebben geboekt (Schaumberg et al.,1995).

Toch gebruiken steeds meer vrouwen hypnose voor een ander doeleind, namelijk liefdesverdriet. Hypnotherapeuten claimen immers dat een gebroken hart sneller te lijmen is door middel van hypnose. Dit verklaart misschien ook wel de toegenomen interesse onder beroemdheden die zich weinig tijd gunnen om te herstellen na een relatiebreuk. Een voorbeeld hiervan is de Britse zangeres Cheryl Cole. Zij ging in hypnotherapie nadat ze was bedrogen door haar echtgenoot.

Hypnose tegen liefdesverdriet

Hypnotherapie kan dus helpen tegen liefdesverdriet. Door middel van hypnose kan de persoon in kwestie zijn negatieve gedachtes en gevoelens omzetten naar meer positieve overtuigingen. Het helpt de cliënt zowaar de 'film' ongedaan te maken. Veel mensen met liefdesverdriet hebben bijvoorbeeld last van terugkerende gedachtes over hun ex. Maar ook ondervinden ze klachten van terugkerende gevoelens over hun ex die ze moeilijk kunnen loslaten. Met hypnotherapie is deze gewoonte te doorbreken waardoor een persoon wordt teruggebracht naar zijn 'innerlijke zelf' met meer ruimte voor optimisme.
Je vergeet je ex weliswaar niet helemaal, maar de manier waarop is wel te veranderen. Hypnose is dus een uitstekende therapievorm om gevoelens of gedachtes over je ex sneller te verwerken (McKenna, 2013).

Hoe werkt hypnotherapie bij liefdesverdriet?

Hypnotherapie bij liefdesverdriet werkt ongeveer hetzelfde als bij andere hypnosesessies. Zo combineren hypnotherapeuten graag cognitieve gedragstherapie met enkele mindfulness-technieken. Maar ook worden er veel visualisaties gebruikt om de cliënt sneller in een soort trance te krijgen. Op deze manier kan de cliënt zijn onbewuste negatieve patronen omzetten naar een positieve levenshouding.
© 2015 - 2020 Saidasilvia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is 'Hypnotherapie'?Wat is 'Hypnotherapie'?Hypnotherapie is het inzetten van hypnose als middel tegen psychische en lichamelijke klachten. Ook kan hypnotherapie wo…
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…

Lichaamsverzorging tegen zweten met deodorant of bodysprayLichaamsverzorging tegen zweten met deodorant of bodysprayTranspiratiegeur van je oksels, of een zweetlucht in het algemeen, bestrijd je het makkelijkst met goede lichaamsverzorg…
Fundusfotografie: Foto’s van de achterkant van het oogFundusfotografie: Foto’s van de achterkant van het oogMet een fundusfoto bekijkt de oogarts het glasachtige lichaam, de macula, de retina, de choroidea (vaatvliezen), de oogz…
Bronnen en referenties
  • Foto: Pixabay
  • Rhodes, R., H., (2000). Hypnosis Theory, Practice and Application: With case histories. Chatsworth: Wilshire Book Co.
  • De Jonge psychiater (2015). Hypnose als wetenschappelijk en klinisch instrument in de psychiatrie? Geraadpleegd op woensdag 3 augustus 2015, van http://www.dejongepsychiater.nl/index.php/research/wetenschappelijkonderzoek/301-zou-elke-psychiater-zich-eenmaal-moeten-laten-hypnotiseren-hypnose-als-wetenschappelijk-en-klinisch-instrument-in-de-psychiatrie
  • Hart, O., van der, Brown, P., & Turco, R., N., (1990). Hypnotherapy for Traumatic Grief: Janetian and Modern Approaches Integrated.
  • American Journal of Clinical Hypnosis. Volume 32, Number 4, April 1998.
  • Schaumberg, L.L., Patsdaughter, C. A., Selder, F. K. & Napholz, L., (1995). Hypnosis as a clinical intervention for weight reduction and self-esteem improvement in young women. International Journal of Psychiatric Nursing Research 1 (3): 99-107.
  • McKenna, P., & Willbourn, H., (2006). I Can Mend Your Broken Heart: Overcome emotional pain at the end of a relationship. Ealing: Bantam Press.

Reageer op het artikel "Liefdesverdriet? Probeer hypnose!"

Reactie

Johan, 27-12-2016 16:18 #1
Waar kan ik de juiste hypnotherapie vinden kwa liefdesverdriet? Zit namelijk 24 uur met mijn ex in mijn hoofd. wordt er gek van!

Infoteur: Saidasilvia
Laatste update: 15-01-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!