InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De voorhoofdthermometer

De voorhoofdthermometer

De voorhoofdthermometer is in opmars, mede onder invloed van de vele nieuwe voorhoofdthermometers, die op markt verschijnen, met de bijbehorende reclame campagnes. Maar is de voorhoofdthermometer wel een goed alternatief of kunt u beter een andere koorstthermometer kiezen? De voorhoofdthermometer bestond al voordat er electronische koortsthermometers waren, in de vorm van een zogenaamde (plastic) meetstrip. Deze meetstrip wordt gedurende een bepaalde tijd tegen het voorhoofd gedrukt en geef vervolgens, door te verkleuren, een indicatie van de lichaamstemperatuur. Het is bijna vanzelfsprekend dat er hiermee geen nauwkeurige meting van de lichaamstemperatuur gedaan kan worden. Ze werden op de markt gebracht als handig en makkelijk te gebruiken bij kinderen, vergeleken met rectaal temperaturen. Ze zijn door de onnauwkeurigheid nooit echt populair geworden.

Principe van de digitale voorhoofdthermometer

De huidige digitale voorhoofdthermometer werkt net als een oorthermometer met het principe van een contactloze temperatuurmeting op basis van infrarood (warmtestraling). Sterker nog, er zijn zelfs zogenaamde 3-in-1 modellen infrarood thermometers verkrijgbaar, die voor verschillende soorten metingen inzetbaar zijn. Ze kunnen gebruikt worden om contactloos de (oppervlakte) temperatuur van gewone voorwerpen te meten, maar bijvoorbeeld ook de babymelk of het badwater. Op dezelfde wijze kan ook de temperatuur van het voorhoofd gemeten worden en in theorie ook de temperatuur in het oor (van het trommelvlies).
Wilt u dat laatste dan kunt u het beste een speciale oorthermometer aanschaffen. Deze zijn nauwkeuriger.

Is de voorhoofdthermometer een goed alternatief?

Volgens de fabrikanten wel. Een supersnelle meting op het voorhoofd, nog beter en gemakkelijker dan de oorthermometer, uw kind wordt er zelfs niet meer wakker van. Kortom, de nieuwe voorhoofdthermometer is de nieuwe thermometer mode, die u moet hebben!
Het is natuurlijk leuk om met een nieuw product te komen om de lichaamstemperatuur te meten maar voegt het iets toe aan de bestaande meetmethoden?

Het idee achter de huidige voorhoofdthermometer klinkt op papier weer erg goed. Contactloze meting van de temperatuur op de slaap. Dit zou dan een goede en betrouwbare temperatuurmeting geving vanwege de onderliggende bloedvaten.
In werkelijkheid wordt er natuurlijk gewoon de oppervlakte temperatuur van de huid gemeten. Dit geeft wel een indicatie van koorts maar geen betrouwbare meting van de kerntemperatuur. De huidtemperatuur (ook bij de slaap) kan door allerlei omgevingsfactoren worden beïnvloed, zoals zonlicht, zweet of bewegende lucht. Bovendien is de huidtemperatuur normaal gesproken, nu eenmaal lager dan de inwendige kerntemperatuur.

Conclusie

De voorhoofdthermometer biedt een alternatieve manier om de lichaamstemperatuur te meten. Maar voegt op dit moment niets wezenlijks toe aan de al beschikbare meetmethoden, de oorthermometer en de gewone (digitale) koortsthermometer. Ze zijn minder nauwkeurig en ook niet goedkoper. Voorlopig kunt u wat dat betreft dus beter niet kiezen voor een voorhoofdthermometer. Mocht u er toch eentje willen aanschaffen om te kijken of het voor u wel bevalt, dan kunt u het beste kiezen voor een bekend merk en de verschillende modellen eerst vergelijken in een webshop.

Lees verder

© 2011 - 2019 Fluffy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koortsWat doen tegen koorts? Oorzaken & behandeling van koortsKoorts lijkt op het eerste zicht onrustwekkend en dat is het ook vaak. Je gaat plots erg zweten zonder dat er een duidel…
Alles over de Q-koortsQ-koorts is een steeds vaker voorkomende ziekte in Nederland, het verspreid zich voornamelijk van mens op dier. Al in he…
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Wat te doen wanneer je koorts vatWat te doen wanneer je koorts vatKoorts is een medisch teken waarbij je lichaamstemperatuur een hoogte boven het normale bereikt van 36,5 tot 37,5 graden…

Reageer op het artikel "De voorhoofdthermometer"

Reactie

Jan Welling, 18-02-2017 11:10 #1
Normaal heb ik een ondertemp. van tussen de 35.4 en 36. graden. met de ecomed tm 65e echter heb ik 37,1 gemeten bij de slaap. moet ik er dan altijd 1 graad aftrekken? of wel 1.5 gr.? ik genereer slecht koorts.

Infoteur: Fluffy
Laatste update: 24-06-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Koortsthermometers
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!