InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De fopspeen thermometer

De fopspeen thermometer

Met een fopspeen thermometer kunt u heel eenvoudig en zonder problemen uw kleintjes op koorts controleren. In feite is het een digitale koortsthermometer speciaal voor baby's en kleine kinderen, echter alleen geschikt voor een orale meting van de lichaamstemperatuur.

Werking van de fopspeen thermometer

Een fopspeen thermometer werkt hetzelfde als een gewone digitale koortsthermometer, alleen de vorm is anders. De meeste kinderen zullen er geen bezwaar tegen hebben als hun favoriete normale fopspeen eventjes wordt vervangen door een fopspeen thermometer, zodat u eenvoudig kan controleren of uw kind koorts heeft. Hierdoor is de fopspeen thermometer erg makkelijk in het gebruik en hoeft u er niet tegenop te zien om uw kind te temperaturen. Dit maakt het mogelijk om uw kind vaker te controleren op koorts dan u normaal gesproken zou doen.

Helaas onnauwkeurig; een belangrijk nadeel van de fopspeen thermometer

De nauwkeurigheid van een fopspeen thermometer laat helaas sterk te wensen over. Normaal gesproken is een orale meting (in de mond, onder de tong!) met een (digitale) koortsthermometer nog redelijk betrouwbaar onder de juiste omstandigheden. Bij kleine kinderen is dat niet haalbaar omdat het vaak niet mogelijk is de thermometer lang genoeg stil en op de juiste plek onder te tong te houden. Een fopspeen waarop gesabbeld en gezogen wordt in de mond is hierdoor nog minder geschikt voor het verkrijgen van een nauwkeurige meting van de lichaamstemperatuur.

Het is natuurlijk wel een handige indicatie of uw kind echt (hoge) koorts heeft. Maar vaak heeft u dat al wel in de gaten door het gedrag en aanzien van het kind. Geeft de fopspeen thermometer een te hoge temperatuur aan, dan is dat wel een bevestiging van koorts. Het is dan ook zekler een betere methode dan even aan het voorhoofd voelen, dat is helemaal onbetrouwbaar om te controleren of iemand koorts heeft! Als het voorhoofd warm voelt hoeft iemand namelijk nog niet koortsig te zijn, maar andersom is ook waar! Voelt het voorhoofd naar uw idee niet te warm aan, dan nog kan uw kind koorts hebben.

Fopspeen thermometer kopen

Een fopspeen thermometer is duidelijk geen vervanging van een normale koortsthermometer (of oorthermometer) om nauwkeurig de lichaamstemperatuur van uw kind te meten. Ze zijn echter niet heel duur (rond de 10 euro), dus u kan het er altijd bij naast gebruiken als extra hulpmiddel. U vindt de oorthermometer vaak in winkels bij de babyspullen, of online in diverse webshops.

Tot slot

Bij twijfel of als het belangrijk is om de lichaamstemperatuur nauwkeurig te weten, is bij kleine kinderen een rectale meting met een (gewone) koortsthermometer aan te bevelen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Fluffy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De fopspeen thermometer"

Infoteur: Fluffy
Laatste update: 27-06-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Koortsthermometers
Medische informatie…
Schrijf mee!