InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alles over de Q-koorts

Alles over de Q-koorts

Q-koorts is een steeds vaker voorkomende ziekte in Nederland, het verspreid zich voornamelijk van mens op dier. Al in het begin van de twintigste eeuw is deze ziekte vastgesteld bij dieren. Inmiddels zijn er zelfs al mensen aan gestorven en het moet dan volgens de onderzoekers ook voor een epidemie gaan zorgen in het voorjaar van 2010.

De geschiedenis van Q-koorts

Allereerst maar even waarom de Q-koorts Q-koorts heet. In Brisbane, Queensland, Australia werd een ziekte ontdekt in een slachthuis. Er was niet bekend welke ziekte dit was. Daarom noemde ze het de query-fever, oftewel de vraagtekenkoorts, vandaar dat het nu hier in Nederland Q-koorts wordt genoemd.

Wat is de Q-koorts?

Q-koorts wordt veroorzaakt door een bacterie genaamd Coxiella burnetii, deze bacterie is overdraagbaar van dier op mens. De bacterie komt voor bij schapen,geiten en runderen. Zo'n 60 procent van de mensen die besmet raken met de Q-koorts merken er niks van en worden dus ook niet ziek. De overige 40 procent wordt wel ziek, ziekteverschijnselen zijn misselijkheid, hoesten, spierpijn, braken, koorts en soms een longontsteking. Het remedie voor de Q-koorts is antibiotica waarmee de ziekte over kan gaan, maar dit hoeft niet. Q-koorts kan een chronische ziekte worden, de bacterie kan zorgen voor bijvoorbeeld een hartklepafwijking als de bacterie op de hartkleppen komt. Ook kan het zijn dat je een jaar lang moe bent van de Q-koorts en je kan zelfs voor een langere tijd opgenomen worden in het ziekenhuis.

Hoe krijg je de Q-koorts?

Het aantal schapen en geitenhouderijen is de laatste jaren flink gestegen in Nederland en dan met name in Brabant. Daarom is het zo dat de Q-koorts gestart is in Brabant. Inmiddels zijn ook al besmettingen bekend uit Utrecht.

Het zijn niet alleen runderen, schapen en geiten die de mens kan besmetten, maar dit zijn de meest voorkomende dieren. Besmetting kan optreden na het inademen van besmette stof van stallen, ruwe wol en dierenhuiden, maar ook door direct contact met besmette dieren en het consumeren van besmette rauwe melk of door het niet voldoende verhitten van besmet vlees. Het verwaaien van ingedroogde mest van de weiland zorgt voor een verspreiding van de bacteriën naar de mens. Één bacterie is al genoeg om besmet met de Q-koorts te raken. De incubatietijd, dit is de tijd tussen het punt van besmetting en de symptonen van de besmetting, is 9 tot 40 dagen.

In 2009 zijn er tot nu toe(13 november) al 6 sterfgevallen gemeld.

Is er een vaccin tegen de Q-koorts?

Dit is er wel degelijk. In Nederland is de vaccinatie gestart in 2009. Er zijn 400.000 vaccins ingekocht in de zomer van 2009 en in het najaar zouden er nog 10.000 vaccins bijkomen. Er wordt vermoed dat dit vaccin werkt, maar daar is nog niet veel duidelijkheid over, dit moet dan ook blijken in 2010.
© 2009 - 2018 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Q-koorts"

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 13-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!