InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?

Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?

Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet? Hoewel je mogelijk gevaarlijke producten goed op probeert te bergen, lukt het kinderen in sommige gevallen toch om een mogelijk giftig product in te slikken, zoals waspoeder, planten, schoonmaakmiddelen en tabak. Wanneer moet je je kind nu wel laten braken, en wanneer juist niet?

Vergiftiging en braken

Braken opwekken, moet je dat nu wel of niet doen wanneer je kind of baby iets binnengekregen heeft dat mogelijk giftig is? Dit is geheel afhankelijk van hetgeen je kind binnen gekregen heeft. Bij sommige producten is braken aan te raden, terwijl je bij andere producten juist absoluut niet moet braken. Wanneer je niet weet wat je kind binnengekregen heeft, is het verstandig je kind niet te laten braken. Ook wanneer je kind bewusteloos is of niet zelfstandig kan drinken, is het beter je kind niet te laten braken. Dit geldt ook wanneer de mogelijk giftige stof meer dan een uur geleden ingenomen is. Wanneer geadviseerd wordt te braken, kan je het braken opwekken door met de steel van een lepel of met een vinger achter op de tong heen en weer te bewegen. Eén advies wat betreft mogelijke vergiftiging staat centraal: neem altijd contact op met een arts.

Schoonmaakmiddelen en zeepproducten

Schoonmaakmiddelen en zeepproducten kunnen onderverdeeld worden in schuimende en niet-schuimende producten en producten op petroleumbasis. In het geval van inslikken van schuimende schoonmaakmiddelen, zoals allesreiniger, waspoeder, shampoo en wasverzachter moet je het kind niet laten braken. Geef in plaats daarvan een klontje boter of een slokje koffiemelk. Wanneer je kind een niet-schuimend schoonmaakmiddel, zoals bleekwater, spiritus of schoonmaakazijn, ingeslikt heeft, moet je het eveneens niet laten braken. Laat je kind in plaats daarvan een glas water drinken. Wanneer je kind een schoonmaakmiddel op petroleumbasis, zoals terpentine, lampolie of wasbenzine, binnengekregen heeft moet je het niet laten braken, maar de mond spoelen met water.

Geneesmiddelen en vitaminen

Wanneer je kind geneesmiddelen ingenomen heeft, zoals pijnstillers, slaapmiddelen, hoestdranken en neusdruppels, is behandeling doorgaans niet nodig, omdat de ingenomen dosering doorgaans geen gevaar vormt. Het is verstandig om met de arts te overleggen over de eventuele behandeling. Ditzelfde geldt voor het innemen van vitaminen.

Parfums en alcohol

Wanneer je kind parfum of alcohol ingeslikt heeft, moet je het niet laten braken, maar een glas suikerwater of limonade zonder prik te drinken geven. Ook kan je je kind iets zoets te eten geven. Dit advies geldt ook voor middelen als aftershave, babyhaarlotion op alcoholbasis en toiletverstuiver.

Planten

Wanneer je kind een plant gegeten heeft, bijvoorbeeld een kamerplant of een paddenstoel, is het advies geheel afhankelijk van de soort. Daarom is het verstandig eerst de plantensoort te achterhalen en daarna contact op te nemen met de huisarts.

Tabak

Als je kind tabak ingeslikt heeft, bijvoorbeeld een sigaret of wat shag, is het advies afhankelijk van de ingenomen hoeveelheid. Wanneer je kind meer dan een hele halfzware sigaret of meer dan halve zware sigaret ingeslikt heeft, moet je je kind een glas water laten drinken en laten braken. Het geven van Norit is het overwegen waard, overleg hier even over met je huisarts.
Gerelateerde artikelen
Vergiftiging: eerste hulpVergiftiging: eerste hulpVergiftiging en eerste hulp: wat te doen? Laten braken, norit toedienen of melk drinken? Bij het innemen van een giftige…
CO vergiftiging voorkomen en herkennenCO vergiftiging (of koolstofmonoxide vergiftiging) maakt elk jaar tientallen doden. Dit valt te wijten aan het 'stille'…
Vergiftiging bij kinderenJe kan op verschillende manieren vergiftigd raken. Via de luchtwegen en longen, denk maar eens aan het inademen van rook…
Vergiftigingen in en om het huisOngevallen en vergiftingen zijn in nederland doodsoorzaak nummer vier. Vergiftigingen in en om het huis komen het meest…
AmmoniakvergiftigingAmmoniakvergiftigingEen ammoniakvergifting kan ontstaan door het inslikken of inademen van ammoniak, maar kan ook ontstaan vanuit het lichaa…
Bronnen en referenties
  • Instructie - EHBO bij vergiftiging - gifkaart. Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (mei 2007)

Reageer op het artikel "Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?"

Reactie

Carolien, 03-12-2014 16:49 #1
Waarom staat er niet bij waarom je hem/zij wel of niet moet laten braken?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 16-07-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!