InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ik heb het zo vaak warm, wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb het zo vaak warm, wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb het zo vaak warm, wat kan de oorzaak zijn? Sommige mensen zijn altijd warm, zelfs in de winter wanneer het vriest, dan hebben ze al gauw de behoefte om weer iets luchtigers aan te trekken. Ook op de werkvloer is het lastig indien het altijd dezelfde mensen zijn die het warm hebben. Vaak wordt er geen rekening meer mee gehouden omdat men vindt dat ze altijd maar zeuren. Toch is het erg vervelend als je het altijd warm hebt. Hoe komt het eigenlijk en is er ook iets aan te doen?

Omgeving

In veel (kantoor)gebouwen is het vaak te warm en wordt er te weinig geventileerd waardoor de omgevingstemperatuur voor sommige mensen te hoog is. Vooral wanneer men de hele dag in zo'n warme omgeving moet werken, kan al dat warmte als hinderlijk worden ervaren. Men kan in zo'n geval een klacht indienen bij de leiding over de warme werkomgeving maar meestal helpt dit weinig omdat andere mensen het weer snel koud hebben. Het is handiger om uw kleding er op aan te passen, trek bijvoorbeeld een vestje aan die u op het werk uit kunt doen. Ook blazers, colberts en truitjes lenen zich hier uitstekend voor. Sjaaltjes zijn ook een goede optie, buiten geven ze warmte en binnen kunt u ze af doen. Drink altijd voldoende vocht en bij voorkeur water. Ga niet te dicht bij apparaten zitten die warmte afgeven en vermijd tevens plaatsen bij het raam waar de zon door kan schijnen.

Thuis kunt u tegen dezelfde situatie aanlopen indien uw partner of kinderen het snel koud hebben. Zoek in zo'n geval de oplossing ergens in het midden, u trekt iets luchtigers aan en de koukleumers trekken juist iets meer aan en gaan bijvoorbeeld met een dekentje op de bank tv kijken.

Kleding

Zoals hierboven al staat beschreven, is het raadzaam om meerdere laagjes kleding aan te trekken. Vooral als het buiten koud is, kan het handig zijn om binnen in de warmte iets uit te kunnen trekken. Een shirt met een vest eroverheen is ideaal net als een jasje. Dames kunnen ook nog kiezen voor een rok of jurk met een panty eronder, dit is veel luchtiger dan een (spijker)broek. Goed ventilerende kleding is erg belangrijk, kies daarom voor droge luchtige kleding zoals katoen, vermijd kleding van synthetische stoffen, die "ademen" slecht waardoor u het al gauw nog warmer krijgt.

Overgang

Tijdens de overgang kan een vrouw te maken krijgen met zogenaamde opvliegers. Bij een opvlieger wordt het bovenste gedeelte van het lichaam overspoelt met warmte waarbij de huid rood wordt en men gaat zweten. Een opvlieger kan een halve tot enkele minuten aanhouden waarna hij langzaam weer verdwijnt. Een opvlieger kan zich meerder malen per dag aan dienen over een periode van soms wel vier jaar. Vrouwen met overgewicht en vrouwen die roken krijgen er vaker mee te maken. Opvliegers zijn echter geen blijvend verschijnsel en verdwijnen na enige tijd weer uit zich zelf.

Snel werkend schildklier

De schildklier is een klein orgaan die we in de hals vinden ter hoogte van het strottenhoofd. Hij produceert hormonen waarmee verschillende processen in het lichaam aangestuurd worden, één van de taken is het regelen van de stofwisseling. De schildklier wordt ook wel de thermostaat van ons lichaam genoemd want bij een langzaam werkend schildklier zal de stofwisseling langzaam verlopen en als hij (te) snel werkt zal de stofwisseling op een hoger pitje gaan branden. Bij mensen met een snelwerkend schildklier gaat alles sneller, zelfs het hart en de darmen werken sneller. Door de hoge stofwisselingsprocessen in het lichaam komt er veel energie vrij waardoor mensen het vaak (te) warm hebben. Bij schildklierproblemen dient u altijd contact op te nemen met een (huis)arts.

Spanning en stress en nervositeit

Indien men erg vaak of continue onder druk staat door spanning, stress en/of nervositeit (zenuwachtig zijn) zal de adrenalinespiegel stijgen. Adrenaline is een hormoon die er onder ander voor zorgt dat de hartslag sneller gaat slaan en de bloeddruk zal stijgen. Doordat adrenaline het lichaam een tikje harder laat werken komt er meer energie vrij waardoor men het vervolgens warm kan krijgen en zal gaan zweten. Het is absoluut geen gezonde situatie indien men regelmatig aan spanning en stress wordt blootgesteld, in zo'n geval is het raadzaam om de bron van de spanning en stress aan te pakken.
Adrenaline wordt ook wel "vluchthormoon" genoemd omdat bij gevaar de adrenalinespiegel zal stijgen waardoor men alert wordt en snel kan vluchten.

Obesitas

Mensen met obesitas oftewel zwaarlijvigheid, hebben het vaak erg warm. Vetweefsel vormt als het ware een isolatielaag om het lichaam waardoor men het voortdurend warm heeft. Vooral in de zomer hebben deze mensen het extra moeilijk. Gewichtsverlies zal voor hun een oplossing zijn.

Alcohol misbruik

Alcohol geeft een gevoel van warmte maar dat is alleen maar het gevoel. Alcohol verwijdt namelijk de bloedvaten wat een warm gevoel geeft maar in werkelijkheid koelt het lichaam juist af. Indien er sprake is van alcoholmisbruik, zal iemand constant een gevoel van warmte ervaren.

Zwangerschap

Tijdens een zwangerschap verandert er onder invloed van hormonen erg veel in een lichaam. Zo kunnen vrouwen, die bekend staan als echte koukleumen, zodra ze zwanger zijn, het ineens veel te warm hebben. Zodra de zwangerschap ten einde is, is meestal de warme periode eveneens ten einde.

Tot slot

Neem bij twijfel of klachten altijd contact met een (huis)arts op, blijf niet te lang met klachten rondlopen.
© 2011 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Veel voorkomende schildklierproblemen en symptomenVeel voorkomende schildklierproblemen en symptomenDe schildklier ook wel thyroïd genoemd regelt de stofwisseling van je lichaam. Het is een essentiële klier voor het goed…
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenmijn kijk opWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Ziekte van Graves: Auto-immuunziekte van de schildklierDe ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, waarbij de schildklier te snel werkt. Doordat het immuunsysteem de eigen…
Te snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingTe snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingHyperthyeroïdie is de naam voor de ziekte waarbij de schildklier te snel werkt. Er wordt dan een overschot aan schildkli…
Bronnen en referenties
  • www.arboportaal.nl
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Ik heb het zo vaak warm, wat kan de oorzaak zijn?"

Reacties

Wouter, 16-09-2017 18:56 #4
Mijn huidarts zegt dat er een apart orgaan is dat de huidtemp. regelt. Dat kan ontregeld raken zodat je altijd een gloeiend gezicht hals of nek hebt. Wie begrijpt dit?

Ineke Wiersema, 12-07-2017 14:39 #3
Ik ben een maand of 3 opgenomen geweest ivm een depressie. Tijdens die opname een soort van paniekaanval gehad, waarbij ik het erg warm kreeg. Daarna bleef die warmte constant, ook toen ik uit de depressie en thuis was. Ik weet me vaak geen raad. Mag overdag 2 tabl. Dormicum, maar dat is veel te weinig. Huisarts en Psychiater kunnen weinig met het probleem. Warmte alleen in het gezicht, waarbij li. oog wat trilt. Wie herkent dit of weet een oplossing?

Evh, 27-07-2016 12:46 #2
Ik heb al jaren hevig last van warmte, en met name s'morgens als ik opsta. het voelt alsof je lichaam begint te broeien net of je in een vochtige warme broeikast staat, ik begin dan ook hevig te transpireren over het hele lichaam. na het nemen van een lauwe douche ( warme koude hete douche het maakt niet uit heb alles al geprobeerd ) begin ik tijdens het afdrogen alweer te broeien en zweten, het maakt niet uit s'winters of zomers is, ik heb het aldoor.
Geen arts die hier een verklaring voor heeft. Ik heb een chronische darmziekte, heb al diverse keren bij de internist mijn warmte zweet klachten aangegeven, of het door de darmziekte zou kunnen komen, maar volgens hem is dat niet zo. mijn huisarts heeft ook geen flauw idee waardoor het komt. De hele winter loop ik gewoon in een T-shirt of blouse met korte mouwen, ga ik naar buiten dan trek ik daar een dun jasje over heen, dat is meestal voor mij meer dan voldoende!

Marina, 18-07-2016 21:22 #1
Mijn vriend heeft slaapapneu en ik weet niet of ook hierdoor de oorzaak van is dat hij het gauw warm heeft. Wij slapen zonder de dekbed en alleen met de overtrek en onderlaken en meer niet. Overdags een airco aan. De raam open om te luchten. Genoeg drinken. Maar ik zelf heb ook last van de overgang en toch menstrueer ik nog wel en daar kan je ook last krijgen van de warmte en flink zweten. Lekker als je in de wasserij werkt en moet gaan strijken en achter de mangel om de lakens onder de hete stoom onder brengen. Mijn vriend werkt buiten in de plantsoenendienst en hij kan hard werken. Zelfs al zweet je nog, dan mag je niet echt pauzeren. IJsjes eten mag ook al niet.

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 17-09-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!