InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een lekker watertje

Een lekker watertje

Een lekker watertje Water is voor een groot gedeelte van de mensheid een vanzelfsprekendheid, maar niet voor iedereen. Toch krijgen we het, vaak commercieel ingegeven, voor elkaar om allerlei verschillende soorten water te maken of eigenlijk te presenteren. Immers de basis blijft de basis en daar gaat het om.

Water

Wat is water? Volgens wikipedia is water de chemische verbinding van twee waterstofatomen en een zuurstofatoom. Water komt in de natuur voor in de drie verschillende hoofdfasen, als vloeistof, als vaste stof en als gas. Bij kamertemperatuur is water een vloeistof zonder specifieke kleur en geur.

Water op aarde

Maar water is ook de belangrijkste grondstof op onze aardde. De aarde bestaat uit ruim 70% aan water en alle mensen en dieren zijn vooreen groot gedeelte opgebouwd uit water. We kunnen ook niet leven zonder water en dat maakt dat er in bepaalde gedeelten van de wereld water “gebracht” moet worden. Structurele oplossingen als het slaan van waterputten voor inname, maar ook de hygiëne wat de kans op bepaalde ziekten weer verkleint, zijn essentieel om leven mogelijk te maken.

Waterkringloop op aarde

Op aarde bestaat er een waterkringloop. Zeewater verdampt, condenseert in de atmosfeer en valt vervolgens terug als neerslag op de aarde. Via de rivierlopen gaat het water terug de zee in.

Water maar dan anders

De mens is inventief en ingegeven door de noodzaak dat ons lichaam vocht nodig heeft, zijn we allerlei soorten vocht gaan ontwikkelen. Daarbij is gebleken dat menig lichaam verslavingsgevoelig is en dat een overmaat aan bepaald vocht bijvoorbeeld gewichtstoename bevordert of je wordt er hyper van.
Met deze wetenschap zijn we al een tijdje terug aan het gaan naar “gewoon” water. Plat water of we voegen wat bubbels toe om het “een drankje” te laten zijn (let bij sommige bubbelwaters wel op het zoutgehalte). Maar er worden steeds meer varianten commercieel neergezet en op een gezonde manier. Want water moet als puur neergezet blijven worden.

Mint

Mint voegen we al een tijdje toe. Met heet water maken we er een lekker gezond kopje thee van. Sommige willen het nog een beetje zoeten met wat honing, maar verder is het een gezond drankje.

Maar mint kunnen we ook toevoegen aan koud water. Laat een takje mint een tijdje in een kan/karaf water staan eventueel met wat ijsblokjes wat frisser gemaakt. Lekker tegen de dorst en goed tegen migraine. Heb je last van een slechte adem, dan kan het daar ook nog tegen helpen.
Extra fris maak je het met wat druppels citroen in het water.

Citroen of citroengras

Voor een fris glas water is een schijf citroen in een kan/karaf toevoegen heerlijk. Het neemt ook de dorst weg, maar het belangrijkste is de frisheid die citroen afgeeft. Let op dat je niet teveel citroen toevoegt, te zuur water vinden we over het algemeen niet lekker. Wel even de schijf citroen in het water laten staan voor een optimaal resultaat of knijp anders het vocht uit de citroen en roer het goed door.

Citroengras toevoegen geeft een vergelijkbaar resultaat, maar is wel gemakkelijker als je citroen in de hete thee wil. Je laat het citroengras gewoon in het hete water staan, voordat je het drinkt.

Limoen

Limoen toevoegen aan het water geeft een iets heftiger resultaat, maar is ook heerlijk fris. Verder is limoen in een lauw glas water op de vroege ochtend reinigend. Goed om de darmen op gang te krijgen.

Fruit

Fruit in zijn algemeenheid kan lekker fris zijn. Maak wat rood fruit klein en meng het goed. Doe het in een theezeefje in het hete water en laat het even staan. Een zacht zoet drankje is het resultaat.

Tot slot

Water wordt commercieel steeds vaker ingezet omdat het zo gezond is. En dat is ook zo, maar het gebottelde flesje is eigenlijk niet eens beter dan wat er in Nederland uit de kraan komt *. Maar aan dat gebottelde flesje of kraanwater kan met een kleinigheid wel iets extra’s toegevoegd worden, zodat het zelfs voor de matige waterdrinker een aangenaam drankje wordt.

* Niet ieder land heeft drinkbaar water uit de kraan. Er zijn bijvoorbeeld genoeg Europese landen die geen drinkbaar water uit de kraan laten komen. Check dit vooraf en kook het water eerst of koop flesjes in de winkel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over theeAlles over theeThee is een populaire drank. Het is zelfs de populairste drank van de wereld. Nederlandse theedrinkers drinken gemiddeld…
Waarom het drinken van citroenwater onzin isWaarom het drinken van citroenwater onzin isCitroenwater wordt gemaakt door ongeveer een halve citroen uit te knijpen in water. Citroenwater wordt op veel gezondhei…
Zelf ijsthee maken: de 3 techniekenZelf ijsthee maken: de 3 techniekenIJsthee maken kan op 3 verschillende manieren. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze technieken zijn en wat de voor- e…
Koffie-thee: geen koffie, maar ook geen theeKoffie-thee: geen koffie, maar ook geen theeKies je bij het ontbijt voor koffie of voor thee? In 2013 maakten Engelse en Franse onderzoekers bekend dat zij een dran…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ronymichaud, Pixabay
  • Wikipedia
  • Th. Janzen - Dupre

Reageer op het artikel "Een lekker watertje"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-10-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Drank
Medische informatie…
Schrijf mee!