InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hometrainer en de techniek

Hometrainer en de techniek

Een hometrainer is een apparaat dat enigszins op een fiets lijkt en bedoeld is om de lichamelijke conditie te verbeteren. Het toestel heeft evenals een fiets als belangrijkste onderdelen een stuur, zadel en trappers maar geen wielen omdat er stilstaand op wordt gefietst. Een belangrijk technische onderdeel van een hometrainer is het vliegwiel.

Gewicht en plaatsing

Een hometrainer weegt met ongeveer 32 tot 53 kilo een aantal keren zoveel als een fiets maar hoeft nauwelijks verplaatst te worden. Het verplaatsen over een kleine afstand in hetzelfde vertrek is geen probleem omdat de meeste hometrainers voorzien zijn van transportwieltjes of transportrollers. Daardoor hoeven zij slechts aan één zijde een beetje te worden opgelicht om makkelijk te kunnen verrijden. Sommige apparaten zijn aan de onderkant voorzien van verstelbare steunvlakken waardoor ook een stabiele plaatsing op een ongelijke ondergrond mogelijk is.

Gewicht van gebruiker

De constructie is zodanig sterk dat er een gebruiker met een gewicht van meer dan 100 kilo op kan plaats nemen. Veel apparaten zijn zelfs geschikt voor trainers tot 150 kilo en er is een model dat 180 kilo kan hebben. Ook komen modellen voor met dubbele buisuitvoering van het frame voor veel stabiliteit. Om het opstappen makkelijker te maken zijn er modellen met een lage instap te verkrijgen.

Stuur

De hoogte van het stuur is in alle gevallen verstelbaar en vaak is een stuur ook kantelbaar. Ook worden buitenmodel sturen geleverd zoals een triathlonstuur. Midden op het stuur bevindt zich meestal de monitor.

Zadel

Voor een prettige zit is een met gel gevuld zadel aan te bevelen. Alle zadels kunnen in hoogte worden versteld om aangepast te worden aan de juiste beenmaat of speciale voorkeuren van de gebruiker door een hogere of lagere zit. Ook is horizontale verstelling vaak mogelijk. En er zijn speciale wielrenzadels verkrijgbaar of zadels met juist een extra breed zitgedeelte.

Trappers

De trappers van een hometrainer zijn vergelijkbaar met die van een gewone fiets. De pedalen zijn meestal van riempjes voorzien maar voor meer grip zijn er ook pedalen met een SPD-systeem voor wielrenschoenen.

Vliegwiel

Alle hometrainers zijn voorzien van een vliegwiel dat door op de pedalen te trappen in beweging wordt gezet via een ketting of een V-snaar. Het gewicht van een vliegwiel kan tussen 8 en 18 kilo bedragen en aangenomen wordt dat bij een zwaarder vliegwiel de trapbeweging vloeiender verloopt. Maar het vloeiend verloop is volgens deskundigen vooral ook een kwestie van de combinatie van een vliegwiel met een goed remsysteem.

Remsysteem

Aan het vliegwiel is een remsysteem gekoppeld om de zwaarte van het trappen in te stellen. Het remsysteem kan werken met een riem die losser of strakker kan worden afgesteld waardoor lichter of zwaarder getrapt moet worden. Het afstellen gebeurt met een draaiknop. Een andere mogelijkheid is door middel van een magneetrem waarbij het vliegwiel wordt afgeremd doordat de magneet dichterbij of verder van het vliegwiel af wordt geplaatst. Het instellen van de magneet kan met een weerstandknop of soms ook elektronisch via tiptoetsen of zelfs door te laten reageren op de hartslag.

Hartslagmeter

Veel gebruikers zullen kiezen voor een hometrainer met hartslagmeting. Die meting gebeurt dikwijls door middel van een bijgeleverde band die om de borst wordt aangebracht. Een andere mogelijkheid is via een klemmetje dat aan een oorlel wordt bevestigd of door meting via sensoren in de handvatten van het stuur.

Meters en weergave

Met een ergometer wordt de hoeveelheid arbeid gemeten. Niet alle hometrainers zijn voorzien van een ergometer. De hartslagmeter meet de frequentie van de hartslag. De weergavefuncties van de monitor kunnen verschillend zijn zoals: afstand, snelheid, calorieverbruik, hartslag, trapfrequentie, tijd en weerstand. Uitgebreide monitoren bevatten ook complete trainingsprogramma’s zoals bijvoorbeeld een heuvelprogramma.

Stroom

De stroomvoorziening voor de computer en de monitor gebeurt soms door aansluiting op het lichtnet waarbij de stroom via een adapter wordt aangeleverd. Een andere mogelijkheid is stroomvoorziening door batterijen maar er zijn ook toestellen met een zelfgenererende stroomvoorziening.

Extraatjes

Als extraatje bevindt zich wel eens een temperatuurmeter op een hometrainer waarmee de temperatuur van de ruimte wordt gemeten. Eveneens niet standaard aanwezig is een pc-aansluiting van de computer om alle gegevens op te kunnen slaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spinningfiets en eigenschappenSpinningfietsen hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling ondergaan. Terwijl voorheen de fietsen een vliegwiel h…
Fietszadel en fietsstuur vervangen/afstellenFietszadel en fietsstuur vervangen/afstellenEen fietszadel afstellen en vervangen kan iedereen. Hiervoor hoef je niet naar de fietsenwinkel. Het afstellen van het f…
Spinning, fietsen voor je conditieSpinning, fietsen voor je conditieEen zeer populaire groepsles op menig sportschool is spinning, oftewel indoor cycling of RPM genoemd. Deze conditiesport…
Tips om fietsstuur en zadel op juiste hoogte te zettenTips om fietsstuur en zadel op juiste hoogte te zettenDe hoogte van het stuur en het zadel van een fiets hebben een grote invloed op het rijplezier. Voor een prettige hoogte…
Het ontstaan en de ontwikkeling van de fietsHet ontstaan en de ontwikkeling van de fietsNederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerder…
Bronnen en referenties
  • Kieskeurig.nl

Reageer op het artikel "Hometrainer en de techniek"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 10-03-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Thuis fitness
Medische informatie…
Schrijf mee!