InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kilo’s kwijt met hometrainer

Kilo’s kwijt met hometrainer

Een hometrainer is een apparaat waarop in huis (home) fietsbewegingen kunnen worden gemaakt. Daarom beschikt het apparaat over de belangrijkste onderdelen die een fiets ook heeft met dit verschil dat een fiets voortbeweegt en een hometrainer stil staat en daarom geen wielen heeft. Naast hometrainers in huis komen de toestellen ook veel voor in sportscholen. In beide gevallen zijn ze bedoeld als fitnessapparaat en zijn tevens bijzonder geschikt om aan de lijn te doen.

Zittend werk

In de huidige samenleving wordt door zeer velen zittend werk verricht. Ook de vrije tijd wordt vaak zittend of rustend doorgebracht. Hoewel relaxen niet ongezond is doet een gebrek aan beweging de mens geen goed. Aanbieders van fitnesstoestellen spelen hier op in onder het motto “Een gezonde geest in een gezond lichaam” en propageren daarmee aan conditietraining te doen. Voldoende bewegen kan ook hartziekten en vaatziekten tegengaan.

Hometrainer en kilo’s kwijtraken

Door regelmatig te trainen zal het hart economischer werken door minder te slaan maar per hartslag meer bloed te transporteren. Tevens zal het immuunsysteem versterken en kan het cholesterolgehalte verlagen. Een ander gevolg van training is dat de longinhoud vergroot waardoor meer energie ontstaat en de hele dag door meer gepresteerd kan worden. Maar naast deze lichamelijke verbeteringen zal bij veel gebruikers van een hometrainer voorop staan om kilo’s kwijt te raken door calorieverbranding.

Calorieverbruik

Het calorieverbruik is mede afhankelijk van het lichaamsgewicht van de gebruiker van de hometrainer en van de ingestelde weerstand volgens onderstaande tabel.

calorieverbr. per uurlich.gew. 60 kglich.gew. 70 kglich.gew. 80 kglich.gew. 90 kglich.gew. 100 kg
hometrainer gemiddeld444 cal517 cal591 cal665 cal739 cal
hometrainer krachtig665 cal776 cal887 cal998 cal1109 cal

Functies monitor

Hoewel alle hometrainers een zekere vergelijkbare basisvorm hebben zijn er toch belangrijke verschillen tussen de modellen. Allen hebben een stuur, zadel en trapmechanisme maar de verschillen zitten in het remsystemen, aandrijfsysteem en vooral in de computer met monitor. Vrijwel alle modellen beschikken over zo’n monitor. Op een uitgebreide monitor worden veel functies aangegeven zoals:

  • Aandrijving en vliegwiel
  • Aantal omwentelingen
  • Afstand
  • Calorieverbruik
  • Hartslag
  • Hoeveelheid inspanning
  • Snelheid
  • Trainingstijd
  • Weerstand

Kwaliteit sportschool

Hometrainers zijn in veel prijsklassen verkrijgbaar waarbij de prijs een zekere verhouding heeft met de kwaliteit. In de sportschool hoeft meestal niet getwijfeld te worden aan de kwaliteit van de hometrainers die dikwijls met enkelen naast elkaar in een rij staan opgesteld. Door het veelvuldig gebruik zal een sportschooleigenaar niet op honderd euro meer of minder kijken en apparaten van zware kwaliteit aanschaffen waar veel staal in is verwerkt.

Kwaliteit thuis

Hometrainers voor thuisgebruik zijn, afhankelijk van de eisen die er aan worden gesteld, meestal goedkoper. Die eisen liggen niet alleen op het gebied van de kwaliteit van het toestel maar zijn ook afhankelijk van het soort computer dat zich op het apparaat bevindt en de diverse functies die daar op worden weergegeven. Wat de overige eisen betreft kan enkele minuten proeffietsen uitsluitsel geven over welk apparaat het meest geschikt is.

Merken

De meeste hometrainers worden in China gefabriceerd ook al hebben ze Westers of Amerikaans aandoende merknamen met de bedoeling om bij de potentiële kopers meer vertrouwen te wekken. Veel leveranciers hebben in hun assortiment hometrainers met diverse motiverende trainingsfuncties en verschillende programma’s waarvan de resultaten kunnen worden afgelezen op een monitor. Ze zijn in een groot aantal merken verkrijgbaar zoals:

  • BH Fitness
  • Bremshey
  • Flow Fitness
  • Horizon
  • Kettler
  • Pliant by brems..
  • Tunturi
  • Vision Fitness

De meest verkochte modellen zijn:

  • Flow Fitness DHT 3000 Ergometer
  • Flow Fitness DHT50
  • Kettler Giro M
  • Kettler Giro P
  • Kettler Ergoracer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer?Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer?Steeds meer landgenoten kampen met ernstig overgewicht. Minder eten en meer bewegen is de enige manier om ons gewicht on…
Je eigen homegym: thuis sporten!Je eigen homegym: thuis sporten!Een eigen homegym is goedkoper dan een abonnement bij de sportschool. Of je nou een man of een vrouw bent, net begint me…
Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leestAfvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leestWil je fit worden en afvallen terwijl je naar je favoriete tv-serie of naar een spannende film kijkt? Volg je favoriete…
Spinningfiets en eigenschappenSpinningfietsen hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling ondergaan. Terwijl voorheen de fietsen een vliegwiel h…
Fitnesapparaat voor thuis: Wonder CoreFitnesapparaat voor thuis: Wonder CoreEen strakke buik, een sixpack, een gespierd lichaam… Mannen en vrouwen doen er veel aan om af te vallen en om strakke bu…
Bronnen en referenties
  • Kieskeurig.nl
  • Wijvallenaf.nl

Reageer op het artikel "Kilo’s kwijt met hometrainer"

Reacties

Eam, 15-11-2017 08:42 #2
Bij een lichaamsgewicht van plm. 75 kilo zou iemand na een uur gemiddelde training rond de 550 kcal verbrand hebben, aldus deze tabel. Ik (vrouw, 75 kg, 71 jaar) train dagelijks een uur matig intensief (snelheid wisselend tussen 23 en 28 km/u ) en en ben nooit verder gekomen dan maximaal 300 kcal. Ik heb een hometrainer van een goed merk en voor een prijs waarvoor je ook een goede hometrainer mag verwachten, ik denk dus niet dat het daar aan ligt.
Waar zit ‘m dat verschil in?

Verbeek, 20-06-2017 20:23 #1
Hi

Ik ben 54 jaar man en 145 kg. Ik fiets op een hometrainer 90 min per dag snelheid 30 km per uur gemiddeld. Nou zegt mijn hometrainer dat ik 1000 calorieën verbrand heb en op websitesberekeningen variërend zeggen ze tussen de 1500 en 2600 calorieën. Mijn vraag is wat is nu juist?

Gr Rien Reactie infoteur, 21-06-2017
Ga maar beter uit van de hometrainer.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-03-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Kilo's kwijt
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!