InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Onnodig 112 bellen, strafbaar?

Onnodig 112 bellen, strafbaar?

Ongeveer 77% van de binnenkomende gesprekken bij de alarmcentrales is vals. Veel telefoontjes zijn van zogenaamde broekzakbellers. Dit zijn mensen die hun mobiele telefoon in hun broekzak, tas of koffer stoppen en per ongeluk 112 bellen. Als je telefoon dan per ongeluk de beltoets aanraakt dan kan je 1-1-2 bellen. Het maakt dan niet uit of je je telefoon op slot hebt gezet. Het alarmnummer kan je namelijk altijd bellen. Ook kan je, zonder het invoeren van je pincode, dit nummer altijd bellen.

Levens in gevaar

Misbruik van het alarmnummer is strafbaar. Personen met een echte noodmelding, hebben minder kans dat ze geen verbinding krijgen met de alarmcentrale. Dit kan het geval zijn als de alarmcentrale overbezet is door onterechte oproepen. Door 112 onterecht te bellen, breng je dus levens in gevaar.

Sms of voicemailbericht
Wanneer je per ongeluk of onterecht 112 belt, dan krijg je een sms of een voicemailbericht van de alarmcentrale. Je krijgt dan een sms met de tekst: “ Let op! 1-1-2 is gebeld. U houdt hiermee onnodig een noodlijn bezet. www.112.nl ”. Als je een voicemailbericht krijgt dan wordt er het volgende verteld: “Dit is een bericht van de politie. Met dit toestel is misbruik gemaakt van het alarmnummer 112. Stop hiermee. Misbruik van 112 brengt het leven van anderen ernstig in gevaar. Misbruik is strafbaar. 112, alleen als elke seconde telt. Ook voor u. “

Gegevens opvragen

De politie kan bij misbruik van 112, altijd alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Dit is ook het geval als je met een anoniem nummer belt. De politie komt er dus al vrij snel en eenvoudig achter wie er misbruik heeft gemaakt van het alarmnummer. De straffen voor volwassenen kunnen variëren van een geldboete tot een gevangenisstraf.

Maximale geldboete of gevangenisstraf

Mensen die veelvuldig misbruik maken van het alarmnummer worden strafrechtelijk gevolgd. Zij kunnen hiervoor gestraft worden met een maximale gevangenisstraf van drie maanden of met een geldboete van maximaal 6700 euro. De straf hangt ook weer af van de actie die is ondernomen naar aanleiding van de valse melding. De kosten die zijn gemaakt naar aanleiding van de valse melding worden namelijk altijd op de beller verhaald. Als er politie, ambulance of brandweer is uitgerukt of er is een straat afgezet, dan valt de straf natuurlijk hoger uit. Er wordt dan een maximale gevangenisstraf of maximale geldboete geëist.

Misbruik door kinderen

De meest opzettelijk valste telefoontjes naar 112 worden gepleegd door jongeren tussen de tien en achttien jaar. Zij vinden het vaak erg spannend om dit nummer te bellen. Het geeft hen een kick. Kinderen die voor de grap naar het alarmnummer bellen worden ook gestraft. Als een kind voor de grap 1-1-2 belt, dan bombardeert de politie hem of haar met voicemailberichten en/of sms’jes. Deze berichten verschijnen dan direct op het beeldscherm van zijn of haar mobieltje. Dit doet de politie bewust. De kans is dan namelijk vele malen groter dat de jonge misbruiker wordt betrapt. Volwassenen, zoals een leraar of ouder kunnen het berichtje dan ook vrij snel zien. Als niemand erachter komt en het kind negeert de berichten, dan krijgen de ouders een waarschuwingsbrief van de politie. Wanneer dit ook niets helpt, dan wordt het kind doorverwezen naar het dichtstbijzijnde bureau van HALT Nederland.
Gerelateerde artikelen
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Het alarmnummer 112 moet u bellen bij spoedeisende hulp in het geval van levensbedreigende situaties. Ook indien u getui…
Vaststelling boete bij uitkeringsfraudeVaststelling boete bij uitkeringsfraudeDe boetes voor uitkeringsfraude worden vanaf 2015 op een andere manier vastgesteld. Uitkeringsorganen zoals UWV, SVB en…
112 bellen, wanneer?Het alarmnummer 1-1-2 is bedoeld voor spoedeisende hulp. Dit nummer bel je dus wanneer iemands leven in gevaar is of wan…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Binnen de EU-landen kunt u in geval van levensbedreigende situaties of spoedeisende hulp het alarmnummer 112 bellen. Op…
Hoge boetes fraude en misbruik toeslagen, uitkeringsfraudeHoge boetes fraude en misbruik toeslagen, uitkeringsfraudeDe Belastingdienst intensiveert ook in 2018 en 2019 de opsporing van fraude en misbruik van toeslagen en uitkeringsfraud…

Reageer op het artikel "Onnodig 112 bellen, strafbaar?"

Reacties

Elly Gerrits V. Heumen, 03-05-2017 14:17 #3
Ik kreeg een sms van de politie dat ik 112 gebeld zou hebben. Heb ik niet gedaan. Er was wel een storingsmonteur bij ons bezig van de KPN vanwege een telefoonstoring van 4 dagen.

Joost, 15-12-2015 07:56 #2
Ken iemand die moedwillig 112 belt, terwijl dit absoluut geen noodzaak is. Blijft dit volhouden, maar krijgt geen boete. Hoe is dit mogelijk? Reactie infoteur, 30-12-2015
Beste Joost,

daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Het is mogelijk dat ze niet kunnen achterhalen die deze telefoontjes pleegt. Het kan ook zijn dat ze dit wel weten, maar dat in het medisch dossier van deze persoon psychische aandoeningen of zogenaamde zwakbegaafdheid staat vermeld, of er wordt pas ter plaatse bepaald dat het achteraf geen nodige melding is geweest. In dat geval kan het ook zijn dat er geen boete wordt opgelegd. Eigenlijk in alle gevallen dat er ook maar enige twijfel bestaat over of de persoon weet dat het verkeerd is wordt er geen boete uitgeschreven.

Groetjes, Marensa

Carla de Jong -. Boogaard, 27-07-2015 16:43 #1
Ik heb al diverse keren gehad dat mijn mobiele telefoon vanzelf 112 belt! Ik heb zelfs het nummer uit mijn contacten gehaald maar toch gebeurd dit! Baal hiervan want dit is absoluut geen opzet. Wat kan ik heraan doen? Reactie infoteur, 29-07-2015
Beste Carla,

er zijn tegenwoordig heel veel telefoons die 'noodoproep' standaard op het beginscherm aangeven als er een wachtwoord (code, gezichtsherkenning e.d.) op het toestel zit. Als er iets met jou zou gebeuren, en men kan alleen jouw telefoon gebruiken om te bellen, dan kunnen ze 112 bellen zonder dat ze de code nodig hebben om in je telefoon te komen. Dit is natuurlijk heel veilig, want als jij niet aanspreekbaar bent kan nog altijd met jouw telefoon 112 gebeld worden. Maar, hier zit direct ook een nadeel aan, en dat is precies wat jij noemt. Als je telefoon op 'slot' zit, dan kan je wel per ongeluk de noodoproep button activeren. Hier doe je eigenlijk helemaal niks aan. Het enige wat deze functie weghaalt is het verwijderen van het slot van je toestel. Dit werkt trouwens niet bij alle telefoons! Daarnaast is het voor veel mensen een vervelend idee als iedereen zomaar in de telefoon kan kijken. Het is dus geen geweldige optie. Wat overblijft is gewoon heel snel wegdrukken zodra je het ziet :(

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 18-01-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!