InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Internationale alarmnummers

Internationale alarmnummers

Wanneer je de hulpdiensten nodig hebt, dan bel je 112. Dit is in Nederland, en in andere Europese landen, vanzelfsprekend. Echter, niet overal ter wereld wordt het nummer 112 gebeld bij nood. Het is dan ook belangrijk dat je het noodnummer opzoekt voor je naar een land op vakantie gaat waar men een ander alarmnummer gebruikt.

Internationale alarmnummers

In alle Europese lidstaten kan je het internationale noodnummer 112 bellen. Dit kan je zelfs doen wanneer er zich geen simkaart in de gsm bevindt of wanneer de toetsenblokkering aan staat. Je mag het alarmnummer natuurlijk alleen maar bellen in dringende gevallen. Wanneer er zich een noodsituatie voordoet en je belt 112 dan dien je zo duidelijk mogelijk inlichtingen te geven. Omschrijf dan de feiten, geef het adres op de plaats van het gebeuren op en de soort plaats. Als je 112 belt en je krijgt niet gelijk gehoor, hang dan niet op. Het kan soms even duren voordat er op de alarmcentrale wordt opgenomen.

Nummer hulpdiensten

Ook al is 112 doorgevoerd tot een internationaal nummer, toch maken heel veel landen nog gebruik van een apart nummer voor diverse hulpdiensten. Je kunt in een noodsituatie natuurlijk altijd 112 bellen, maar je kunt ook gelijk het nummer bellen voor de desbetreffende hulpdienst. De landen die voor de hulpdiensten ook nog aparte nummers hebben zijn: België, Duitsland, Estland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Rusland, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Slowakije en Zwitserland. Zo moet je in België het nummer 100 bellen voor de ambulance en de brandweer en 101 voor de politie. In Duitsland bel je voor de ambulance 110. In Estland is het 03 voor de ambulance (in Tallinn 003), 01 voor de brandweer(in Tallinn 001) en 02 voor de politie (in Tallinn 002).De landen die in noodsituaties enkel 112 gebruiken zijn: Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Finland, IJsland, Liechtenstein, Nederland, Roemenië, Turkije, Wit-Rusland en Zweden. Ook heeft vrijwel elk land nog nuttige (nood)telefoonnummers. Zo heeft België het noodnummer 110 opgericht voor vermiste kinderen. Het alarmnummer in de VS is het bekende 911. Dit is het nummer voor alle hulpdiensten.

Alarmnummers hulpdiensten

Als je op reis gaat naar een van de EU-landen, dan is het dan ook een aanrader om eerst de alarmnummers van de hulpdiensten te noteren. Wanneer je dan in een levensbedreigende noodsituatie terecht komt, dan kan je gelijk de goede hulpdienst bellen. Hierdoor gaat er minder tijd verloren.

Nationale meldkamer

In Nederland gaan noodoproepen rechtstreeks naar de nationale meldkamer in Driebergen. Vanuit hier word je dan weer doorgeschakeld naar de regionale alarmcentrale. De gsm-netwerken houden altijd wat capaciteit vrij voor noodoproepen.

Algemeen politienummer

Voorheen had Nederland het alarmnummer 06-11. In 1997 veranderde het Nederlandse alarmnummer in 112. Dit nummer is inmiddels een internationaal alarmnummer in vrijwel alle Europese landen. Het nummer moet achter elkaar gekozen worden, zonder op kiestonen te wachten. Naast het alarmnummer heeft ons land ook een algemeen politienummer voor niet-spoedeisende zaken. Dit is 0900-8844. Daarnaast heeft Nederland een alarmnummer van de dierenambulance. Dit is 0900-0245. Het nummer van de dierenpolitie is 144.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Internationale alarmnummers"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 18-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!