InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alarmnummer 112

Alarmnummer 112

Alarmnummer 112 Binnen de EU-landen kunt u in geval van levensbedreigende situaties of spoedeisende hulp het alarmnummer 112 bellen. Op het moment dat u één van de hulpdiensten nodig hebt, kunt u gebruik maken van verschillende telefoonnummers. Hebt u met spoed een ambulance, brandweer of politie nodig, dan kunt u gebruik maken van telefoonnummer 112. Hebt u politie nodig zonder dat er spoed bij is, dan kunt u bellen met 0900-8844.

Wat gebeurt er als u 112 belt?

Bij het bellen naar dit nummer met een vast toestel, komt u terecht bij de 1-1-2-alarmcentrale in uw eigen regio. Telefoontjes naar het alarmnummer met de mobiele telefoon komen terecht bij het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) in Driebergen.

In eerste instantie wordt u gevraagd welke hulpdienst u nodig hebt. De hulpdienstmedewerker verbindt u vervolgens door met de gewenste hulpdienst in uw regio. Alle ontvangen gesprekken worden opgenomen. Door nummerherkenning kunnen ze achterhalen wie vermoedelijk het telefoontje heeft gepleegd.

Locatie van de beller

Telefoontjes vanaf een vast toestel, kunnen ze herkennen doordat het telefoonnummer gekoppeld is aan adresgegevens. Bij hulpoproepen vanaf een mobiele telefoon kan de KLPD via de gsm-masten achterhalen waar de beller zich bevindt.

Alarmnummer in het buitenland

Binnen de EU hanteren de landen hetzelfde alarmnummer. Dit kan er wel voor zorgen dat mensen in grensgebieden het alarmcentrale krijgen van het naastgelegen land. Deze telefoontjes worden met spoed doorgeschakeld.

Misbruiken van het alarmnummer

Het misbruiken van het alarmnummer is strafbaar. Bij een onjuiste inschatting van de noodsituatie staat echter niet gelijk een straf. Een brand ziet er bijvoorbeeld altijd zeer indrukwekkend uit. Er wordt in die gevallen meestal direct besloten om het alarmnummer te bellen, ook al is het waarschijnlijk al geblust op het moment de brandweer ter plaatse komt. Op woensdagmiddag en op zaterdag worden de hulpinstantie geplaagd door jongeren die een grapje willen uithalen. Naast het feit dat het strafbaar is, kan hierdoor een hulpinstantie te laat worden ingeschakeld bij een spoedeisende situatie. Ook bij het bellen met een geheimnummer of geblokkeerde nummer, is te achterhalen met welke telefoon het neptelefoontje is gepleegd.

Waar ligt de grens tussen spoedeisende hulp en niet spoedeisende hulp?

De grens is moeilijk te bepalen. In geval van twijfel moet er een keuze worden gemaakt. Bij een autoschade waarbij er uitsluitend blikschade is hoeft u niet het alarmnummer te bellen, hoe erg de auto’s ook beschadigd zijn. Bij een ongeval met een zware letsel moet u juist groot alarm slaan. U weet vooraf niet hoe ernstig het letsel is. In geval van twijfel, doet u er verstandig aan om toch het alarmnummer te bellen. Het is beter om eerst van de ergste uit te gaan.

Alarmnummer wordt vaak per ongeluk gebeld

Mobiele telefoons kunt u uitsluitend mee bellen met een beltegoed en een sim-kaartje. Voor het bellen van het alarmnummer zijn de mobieltjes waar u normaal gesproken niet mee kunt bellen, wel te gebruiken. Indien een telefoontje per ongeluk aan gaat in uw broekzak, kan het eenvoudig gebeuren dat er een knop wordt ingedrukt waardoor het alarmnummer gebeld gaat worden. Dit gebeurt ook vaak doordat het alarmnummer de eerste optie is in uw lijst van contactpersonen.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC0)
  • www.rijksoverheid.nl/

Reageer op het artikel "Alarmnummer 112"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-03-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!