InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Luisteren naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam Het klinkt zo eenvoudig, maar via het lichaam wordt veel vanuit de geest verwerkt c.q. weggedrukt. Maar het lichaam reguleert zichzelf en dus is het niet vreemd dat eventueel weggedrukte aspecten enig moment weer de kop op steken. Het is niet meer of minder dan zelfbehoud, omdat je er eerder niet aan toe was het te handelen.

Hoe moeilijk is luisteren?

Geen goede of foute handelen en dat is ook meteen het mooie aan het lichaam. Het lichaam pakt dat op wat op dat moment verwerkt kan worden. Maar om dit te kunnen doen, moet je wel naar je lichaam luisteren echt luisteren. En dat is wel lastig, want de westerse maatschappij is druk druk en je hoort er eerder niet bij als je niet druk druk bent. Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op dat het anders kan of sterker nog anders moet. Dat maakt dat de onthaastingsplekken, in de vorm van een saunacomplex, stilte gebieden, yoga- en meditatiecentra, toenemen.

Het wordt niet direct meer als zweverig gezien en dat maakt dat mensen weer op zoek gaan naar balans in het leven en naast een drukke baan, waar niets mis mee is, ook de rust opzoeken. Een van de belangrijkste zaken in dit kader is luisteren naar je lichaam. Dit komt in vele aspecten terug, zoals:
  • voeding
  • energie
  • gezondheid
  • relaties
  • algemeen welzijn

En eigenlijk nemen we hier alle aspecten van het leven mee. Luisteren wil dan ook zeggen, dat je moet voelen, moet ervaren, wat je lichaam eigenlijk wil zeggen als je bijvoorbeeld een ongedurig gevoel in je buik hebt, je onpasselijk wordt, plots een intense vermoeidheid voelt, maar mogelijk ook een hoge bloeddruk. Dit laatste kan een lichamelijke oorzaak hebben, maar ook een geestelijke. Bij een normaal functionerend lichaam komen de eerdergenoemde klachten normaliter niet uit het fysieke lichaam, maar zijn signalen die je oppikt en op een of andere manier vorm geeft. Daar waar je gevoelige plek zit, zal het zich uiten.

Maar dergelijke zaken pak je alleen op, als je echt naar je lichaam luistert en je lichaam dus goed kent.

Hoe kom je tot echt luisteren?

Stilte

Ieder heeft zo hier zijn/haar methode voor en dat kan variëren van stil zijn, echt stil zijn en dus geen gedachten hebben. Door je te concentreren op je lichaam blok je automatisch alle andere gedachten uit. Zo sla je twee vliegen in een klap, want je leert je lichaam kennen en je hoofd bied je rust. Als je dit niet gewend bent, gaat het ongetwijfeld ook niet meteen lukken. Maar geef jezelf de tijd om beginnende met een minuut of zo het proces langzaam op gang te brengen.

Mediteren

Mediteren is niet voor iedereen weggelegd. Enerzijds vanwege het bovengenoemde aspect van stilte en anderzijds vanwege het zweverige gehalte wat relatief veel mensen er aan toekennen. Maar meer dan in jezelf keren is het niet. Zie het als een stukje verzorging van je innerlijke zelf, zoals je ook dagelijks je uiterlijke verzorging op je neemt.
Voorwaarde voor een goed meditatiemoment is het rustmoment pakken. Een rustige omgeving met veel stilte, natuurgeluiden of iets dergelijks om je heen. Je kunt dit toepassen om de dag met veel energie te beginnen, maar ook als je juist een hectisch moment achter de rug hebt en je tot rust moet komen. Het moet goed voelen, het juiste moment zijn en dat moment kan je alleen zelf bepalen.

Yoga

Er zijn vele vormen van yoga en kies wat bij je past. Van rustgevende yoga tot energiegevende yoga en fysiek inspannende yoga. Ook hiervoor geldt dat je goed wat bij je past. Maar yoga werkt alleen als je je er aan overgeeft en hoe vreemd het ook mag klinken, als je een les volgt ook met een flinke dosis scepsis gaat dat vaak van zelf. De muziek, de stem voor de docent en de rustige omgeving helpen natuurlijk in het proces. Wat maakt dat als je het gevoel erbij krijgt, je dit vervolgens ook thuis kunt toepassen.

Tot slot

Er zijn nog veel meer manieren om je lichaam te laten spreken en te handelen. Je lichaam is een perfect instrument wat je in kunt zetten voor allerlei zaken. De enige voorwaarde is dat je leert luisteren naar je lichaam.
Gerelateerde artikelen
Yoga: negatieve emoties weg ermee!Ons welzijn bestaat uit drie niveaus: het lichamelijke welzijn, het geestelijke welzijn, en het emotionele welzijn. Met…
Yoga voor lichaam en geestYoga voor lichaam en geestYoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen…
Yoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga is gebaseerd op het verbeteren van de mentale, fysieke en spirituele gezondheid. Hoe kun je zelf aan yoga beginnen?…
Power Yoga: inspanning maar ook ontspanningPower Yoga is een heel actieve vorm van Yoga. Hij wordt opgebouwd rond zonnegroeten, bewegingsreeksen die vrij intensief…

Reageer op het artikel "Luisteren naar je lichaam"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-03-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!