InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezondheid: Wellness, maar dan anders

Gezondheid: Wellness, maar dan anders

Gezondheid: Wellness, maar dan anders Wellness is allang niet meer voor de mensen die veel te spenderen hebben, maar wellness wordt nog niet door iedereen als een vorm van ‘gezond met jezelf bezig zijn’ gezien, maar eerder als iets extra’s in de vorm beautyachtige zaken. Niets is minder waar, dat is inmiddels wel aangetoond. Wat is dan het echte gezondheidsaspect?

Luister naar je lichaam

Alles staat of valt met luisteren naar je lichaam. Het is belangrijk, omdat een kant-en-klaar recept om gezond te worden/zijn, niet bestaat. Je kunt er wel bij geholpen worden, maar als iets voor het lichaam niet goed voelt, dan is het niet de bedoeling dat je het toepast. Daar komt vervolgens wel een ander ‘probleem’ om de hoek, want mensen durven vaak niet op het eigen gevoel te vertrouwen en volgen braaf wat de arts, homeopaat, therapeut of welke professional dan ook, aangeeft.

Natuurlijk geeft een professional een gedegen richting, maar het moet goed voelen voor het lichaam anders heeft het geen zin. Daarbij gezegd dat de traditionele arts vanuit deze gezondheidsleer met symptoombestrijding bezig is en de natuurgeneeskundige vanuit de oorzaak en het gevolg. Waar iemand voor kiest is heel persoonlijk, maar als je uitgaat van het gegeven dat je lichaam veel zelf op moet kunnen lossen (binnen het eigen lichaam), kiezen steeds meer mensen voor ‘the best of both worlds’. En waarom ook niet?!

The best of both worlds

Ayurveda (afkomstig uit India) is al lang geïntegreerd of functioneert naast de traditionele geneeskunst. Beide disciplines werken perfect samen en vullen elkaar aan. Of het commercie, ongeloof voor het onbekende/niet te bevatten of angst is, wie zal het zeggen. Belangrijk is wel dat je er als patiënt/cliënt iets mee kunt. En langzaam maar zeker ontdekken mensen de wellnesscentra die verder gaan dan een sauna, zoutbad en massage. De vraag is alleen of wellness nog een juiste naam is, als het om dergelijke instituten gaat.

Wat is er zoal?

Het is nog goed zoeken naar centra die verder gaan, maar de eendaagse behandelingen worden gekoppeld aan relaxen. Je lichaam de rust geven bij te komen kan in een spa, een traditioneel kuuroord, een saunacomplex, prachtige natuur, sportfaciliteiten en de behandelingen die op het programma staan. Naast de traditionele arts, plastisch chirurg, psycholoog en tandarts, loopt er ook een natuurgenezer rond. Krijgen mensen te kans te dexoten of kan bowen of voetreflextherapie ondersteunen in een lichamelijk of geestelijk aspect.

Het mooie aan deze centra is, dat de traditionele arts samenwerkt met de ‘alternatieve’ genezer en er zo een behandelplan opgesteld kan worden. Bovendien is er een ontspannen sfeer, kom je tot rust en kan je de eerste dagen na je eventuele operatie in alle rust en in een gezonde omgeving aansterken. Immers, met een heldere geest daarna weer in het dagelijkse leven stappen, geeft zoveel meer energie.

Centra in het buitenland

Niet vreemd dat er in het buitenland, op enkele mooie plekjes op deze aardbol, centra gestart worden. Hanteer in deze andere omgeving uiteraard ook een hoge kwaliteitsstandaard en dompel je je vanuit noodzaak of preventief in een gezondheidsbad wat een weldaad is voor het lichaam en de geest. Bijkomend voordeel is dat de loonkosten even buiten West Europa net wat lager liggen, wat maakt dat deze centra ook nog eens prima qua prijs zijn en daarmee ook bereikbaar als de beurs net iets smaller is.

Tot slot

Vanuit het beste uit twee werelden in een mooie omgeving werken aan lichaam en geest, wie wil het niet. Het lichaam en de geest krijg je in je leven maar een keer toegedeeld … je kunt er maar beter goed mee omgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een dagje “wellness”Een dagje “wellness”Het sleutelwoord voor een dagje helemaal niets te moeten, te willen, te hoeven etc. Een dagje je gedachten op 0 en ander…
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Newport Health & Spa: wellness volgens AyurvedaNewport Health & Spa: wellness volgens AyurvedaDe oude Indiërs wisten het al: voorkomen is beter dan genezen. De geneeskunde en gezondheidszorg Ayurveda is gericht op…
De zes dimensies van wellnessWellness is de trend van nu. Iedereen praat erover of is er mee bezig. Een gezonde leefstijl komt steeds centraler te st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezondheid: Wellness, maar dan anders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-03-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Wellness
Medische informatie…
Schrijf mee!