InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voorkomen en genezen van hardloop peesblessures

Voorkomen en genezen van hardloop peesblessures

Voorkomen en genezen van hardloop peesblessures Hardlopen wint nog steeds aan populariteit. Ook dames zie je steeds vaker in draf langs de weg. En beide geslachten nemen ook deel aan de vele hardloopwedstrijden die in het gehele land worden georganiseerd. Dat deelnemen aan wedstrijden houdt wel een zeker gezondheidsrisico in. Want vanwege het competitie-element gaat er dikwijls een knop om in onze hersenen, en willen we daardoor wel eens te veel risico nemen. Een hardnekkige blessure aan spieren, pezen, gewrichten ligt dan op de loer.

Hardloopblessures algemeen verschijnsel

Zon 25% van de hardlopers raakt vroeg of laat geblesseerd. Volgens een onderzoek van bewegingswetenschapper Ida Buist, wordt de kans op een kwetsuur niet verkleind door rustiger te trainen. Dit bleek uit haar onderzoek van 2008 aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarop zij promoveerde. Onder een blessure werd in dit onderzoek ook verstaan, dat je slechts één of twee dagen niet kon hardlopen. Zwaarlijvige mannen die recent waren begonnen vormde de grootste risicogroep. Maar toch beveelt deze onderzoekster de loopsport aan vanwege het gezonde effect op hart, longen, bloedvaten, overgewicht enz.

Oorzaak van hardloopblessure

De meeste blessures ontstaan door overbelasting. Dan hebben we het vooral over pezen, gewrichten en spieren die door een constante belasting geïrriteerd kunnen raken. Bij normaal wandelen zal je niet snel geblesseerd raken, omdat de schokbelasting gering is. Maar bij hardlopen wordt je lichaam soms met belastingen geconfronteerd van wel 6x je lichaamsgewicht. Daarbij komt dat spieren tijdens het hardlopen met veel meer kracht samengetrokken worden dan bij een normale wandeling. Er ontstaat een krachtexplosie in de spieren die eveneens een kwalijke invloed heeft op de pezen en banden, die zoals bekend botten en spieren met elkaar verbinden. Alleen als je heel goed naar je lichaam luistert en gelijk gas terug neemt als je een vreemd pijntje voelt, kun je blessures redelijk ontlopen. En als je een intensieve loper bent is het bovendien nuttig af en toe een bezoek aan een sportmasseur te brengen die het nodige van hardlopen afweet.

Typische hardloopblessures op gebied van de pezen

Lopersknie of Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom

Wil zeggen dat de Tractus Iliotibialis is overbelast. Het is een peesplaat aan de buitenkant van het bovenbeen. Wanneer deze pees constant schuurt over de knobbel aan de buitenkant boven de knie, ontstaat irritatie. Met als gevolg pijn op die plek en mogelijk ook een uitstraling naar de omgeving (knieholte, buitenkant onderbeen) De pijn kan dusdanig zijn dat hardlopen niet meer mogelijk is. Goed verende nieuwe loopschoenen kunnen verbetering geven en er zijn ook rekoefeningen ter preventie. Namelijk:
  • met je ellebogen op een tafel rusten,
  • met gezond been beetje door de knie zakken,
  • defect been schuin ervoor, waardoor je de buitenkant van dat been kunt strekken.

Peesplaatontsteking

Onder je voet loopt tussen tenen en hielbot een peesplaat, de Plantar Fascia. Als gevolg van overbelasting kan ontsteking ontstaan op het aanhechtpunt tussen hielbot en pees, (Fasciitis Plantaris). Deze blessure is tevens de oorzaak van hielspoor (Spina Calcanei) en de klachten zijn dan ook ongeveer gelijk. Namelijk pijnlijke hiel en een stijf gevoel in de voet aan het begin van een training. Vooral lopers met overpronatie hebben er relatief vaak last van. Een speciale inlegzool kan uitkomst bieden. Niet te lang mee doorlopen maar snel maatregelen nemen, vergroten de kans op volledige genezing.

Achillespeesontsteking

Vreemd genoeg is de sterkste en grootste pees van ons lichaam toch wel behoorlijk kwetsbaar. Ongeveer 8% van alle hardloopblessures bestaan uit klachten van deze pees of klachten rond het gebied van de pees. De eerste signalen van de blessure blijken uit stijfheid van de pees. Wordt er geen aandacht aan deze signalen besteed dan gaat de stijfheid over in pijn gedurende het hardlopen en uiteindelijk ontstaat er chronische pijn (Tendinitus). Tijdens het hardlopen treden er hevige klachten op die tot een ontstekingsreactie kunnen leiden van de peeskoker. Dat gaat soms samen met krakende geluiden tijdens het lopen. Indien de ontsteking chronisch wordt, kunnen er verdikkingen van de peesschede optreden. De oorzaak van de achillespeesblessure ligt in overbelasting of in degeneratie van het weefsel als gevolg van het ouder worden. Vrouwen hebben er minder vaak last van dan mannen. Zodra je de eerste verschijnselen waarneemt of vermoedt, gelijk maatregelen nemen. Raadpleeg arts of fysiotherapeut. Pees- en spierversterkende oefeningen kunnen een positief effect hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hardloopscheurkalender 2012

Reageer op het artikel "Voorkomen en genezen van hardloop peesblessures"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-02-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Sportrisico's
Medische informatie…
Schrijf mee!