InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aids en Prostitutie

Aids en Prostitutie

Mensen werkzaam in de prostitutie worden vaak gezien als een groep die een vergroot risico loopt om besmet te raken met Hiv/Aids. Daarnaast worden ze wel gezien als verspreiders van de ziekte. Daarom in dit artikel aandacht voor deze vaak gemarginaliseerde groep.

Aids en Prostitutie

Prostitutie en aids worden regelmatig in één adem genoemd en veel mensen nemen aan dat prostitué(e)s verspreiders van de ziekte zijn. Toch is de rol van prostitutie niet zo duidelijk als het lijkt en speelt stigmatisering een grote rol. Wel is het belangrijk om goed te kijken naar de rol van prostitutie bij het hiv/aids-probleem.

Hoge percentages van mensen die besmet zijn met Hiv zijn gevonden bij mensen werkzaam in de prostitutie. Zelfs in gebieden waar het percentage zeer hoog is, is het bij prostitué(e)s hoger. Daarbij komt dat wanneer mensen die in de prostitutie werkzaam besmet raken het risico op verspreiding groot is, omdat zij veel sexuele partners hebben. Daarom is preventie in deze sector van groot belang.

Hoog Risico

Mensen in werkzaam in de prostitutie worden meestal gerekend tot de groepen met een hoog risico op besmetting, samen met bijvoorbeeld homosexuele mannen en intraveneuze drugsgebruikers. Prostitué(e)s worden daarmee vaak gezien als verspreiders van de ziekte. In veel landen is prostitutie echter (semi)illegaal en dat maakt het beeld zeer onduidelijk. Daarom is het moeilijk om hen te bereiken met programma’s ter preventie. Ook zijn er grote verschillen tussen het percentage mensen dat besmet is. In Noord-Amerika en West-Europa is het aantal besmetting via prostitutie vrij klein. In sommige landen in Azië en Afrika daarentegen kan het zeer hoog zijn. In Azië worden prostituteé-bezoekers gezien als de belangrijkste verspreiders van hiv/aids. De bezoekers van prostitué(e)s worden wel gezien als het bruggehoofd dat de ziekte verspreid onder de ‘gewone’ bevolking. Veel vrouwen gebruiken geen condoom met hun vaste partner en wanneer deze dan besmet raakt via een prostituée zal hij ook zijn vrouw/vriendin besmetten.In verschillende landen zijn inmiddels speciale programma’s opgezet, waarbij bijvoorbeeld condooms verplicht zijn, maar dit bereikt alleen de mensen in het meer formele circuit. Sommige mensen in de prostitutie spelen een zeer positieve rol door zich uit te spreken voor beschermde sex en zich uit te spreken voor hun rechten.

Mannen in de Prostitutie

Mannelijke prositués lopen vaak een grotere kans op besmetting dan hun vrouwelijke tegenhangers. In veel gebieden worden mannen in de prostitutie zwaar geminacht en ze werken dan ook meestal in het verborgene. Homosexualiteit wordt gecriminaliseerd en de mannen raken volledig gemarginaliseerd. Hetzelfde geldt nog in hogere mate voor transgender prostitués. Hierdoor is het zeer moeilijk om deze groepen te bereiken met geschikte medicijnen en programma’s voor preventie.

Verschillen

Het is belangrijk om te onthouden dat mensen in de prostitutie niet per definitie een groot risico lopen om besmet te raken. De verschillen per gebied zijn enorm groot. Wel lopen prostitué(e)s een hoger risico dan andere mensen, zeker in gebieden waar veel mensen besmet zijn. Daarom is het belangrijk voor overheden en organisaties om feeling te houden met de doelgroep, ook omdat die vervolgens andere mensen kunnen besmetten.

Meer informatie over aids en aanverwante zaken is te vinden in de Special Aids, Afrika, Vrouwen en Armoede.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.avert.org

Reageer op het artikel "Aids en Prostitutie"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 01-04-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!