InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Paracetamol en Aspirine niet zonder risico

Paracetamol en Aspirine niet zonder risico

Paracetamol en Aspirine niet zonder risico Worden Paracetamol en Aspirine binnenkort verboden? Deskundigen zouden een dergelijke maatregel erg op prijs stellen want zelfs kleine hoeveelheden van met name Paracetamol zouden kennelijk al fataal kunnen zijn. Professor Kay Brune van de Universiteit van Erlangen zou het product liefst helemaal uit de handel willen nemen.

De gezondheidsrisico's van Paracetamol

De hoofdpijntablet Paracetamol heeft in ons land veel aanhangers. Duizenden Nederlanders slikken de zonder recept verkrijgbare pijnstiller bijvoorbeeld als na een avondje stappen weer eens die vervelende hoofdpijn optreedt. En zelfs ogenschijnlijk onschuldige drankjes tegen verkoudheid bevatten soms het pijnstillende middel Paracetamol.

Vrijwel niemand maakt zich zorgen bij het innemen van vrij beschikbare pijnstillers als Paracetamol of Aspirine. Maar aan die medicamenten kleven aanzienlijke gezondheidsrisico's. Argeloos grijpen naar het pijnstillende Paracetamol kan enorme schade aan de lever toebrengen en in ernstige gevallen zelfs tot de dood leiden.

Paracetamol alleen nog op recept

Hoewel de meesten onder ons de genoemde geneesmiddelen zonder nadenken innemen, zou volgens deskundigen een pijnstiller als Paracetamol tegenwoordig eigenlijk niet meer toegestaan moeten worden.

De Duitse professor Kay Brune, verbonden aan de Universiteit van Erlangen, luidde daarom in januari 2012 de noodklok. In een interview met het tijdschrift Focus pleitte hij ervoor om Paracetamol alleen nog op doktersvoorschrift te verstrekken. Zelfs bij een minimale dosis van vier gram per dag zouden patiënten al ernstige leverschade kunnen oplopen. En neemt iemand een dubbele dosis Paracetamol, dan kan dat leiden tot leverfalen.

Professor Brune raadt patiënten het gebruik van Paracetamol daarom in principe af: "Er is met Paracetamol een geneesmiddel op de markt dat al bij een lage dosis dodelijk kan zijn. En dat is niet bepaald een mooie dood. Er zijn meerdere dagen mee gemoeid". Paracetamol moet dus worden afgeschaft, vindt Brune.

Ook Aspirine is niet zonder risico

Zelfs de klassieke pijnstiller bij uitstek, de Aspirine, acht Brune niet zonder risico. De daarin werkzame stof acetylsalicylzuur is volgens hem alleen op een verantwoorde manier te gebruiken bij patiënten met ernstige hart- en vaatziekten. Aspirine bezit maar korte tijd een pijnstillende werking maar werkt langdurig bloedverdunnend volgens de ervaren farmacoloog. Zo moesten operaties al worden uitgesteld als een patiënt dagen daarvoor aspirine had ingenomen.

“Wie Aspirine inneemt, gaat daarmee een volstrekt onnodig risico op bloedingen aan" aldus Brune tegenover FOCUS. Vooral gecombineerde preparaten, mengsels met verschillende werkingsstoffen, zijn bijzonder gevaarlijk. Patiënten verliezen vaak het overzicht: welke medicijnen ze hebben ingenomen in welke hoeveelheden. De schadelijke bijwerkingen zijn meestal hoger dan het verwachte positieve effect.

Betere controle op het gebruik van pijnstillers

Maar waarom sleept de discussie over een sterkere controle van deze producten dan zo lang? Welnu, beide geneesmiddelen zijn patentvrij en daarom wil geen enkele fabrikant de kosten opbrengen om verdere wetenschappelijke analyse toe te passen waarvan ook de concurrentie zou kunnen profiteren, althans volgens professor Brune.

Aan patiënten die vergaan van de pijn raadt Brune aan om in plaats van Paracetamol en Aspirine liever Ibuprofen of Diclofenac (merknaam Voltaren) te nemen. Maar hij benadrukt dat ook deze producten bij onjuist gebruik tot aanzienlijke gezondheidsschade kunnen leiden. Weliswaar zijn deze medicamenten beter onderzocht en worden die beter verdragen, maar ook daarbij gaat het toch om hoogwerkzame geneesmiddelen, en niet om snoepjes!
Gerelateerde artikelen
Pijnstillers: bijwerkingen en risico'sPijnstillers: bijwerkingen en risico'sVrijwel iedereen gebruikt wel eens een pijnstiller. De meeste pijnstillers zijn vrij te verkrijgen bij de drogist, deze…
Hoe werken pijnstillers?Pijnstillers nemen de pijn weg, niet de oorzaak van de pijn. Als iemand zijn arm hard stoot, dan ontstaat er een pijnlij…
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Verschil tussen aspirine en paracetamolAspirine en paracetamol worden beiden gebruikt als bestrijders van pijn en koorts. Aspirine werkt koortsverlagend is pij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AHeron, Flickr (CC BY-2.0)
  • Focus Online, bijdrage 19 januari 2012

Reageer op het artikel "Paracetamol en Aspirine niet zonder risico"

Reactie

Petronellekenell, 20-08-2018 01:42 #1
Van Iboprufen werd ik juist nog zieker. Als de rugpijn te erg wordt neem ik of paracetamol (wat volgens mijn huisarts het minst schadelijk is) of Aspro bruis; dat laatste is makkelijk in te nemen en werkt bij mij het snelst.

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 15-04-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!