InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pijnstillers innemen op een lege maag

Pijnstillers innemen op een lege maag

Pijnstillers innemen op een lege maag Wil je wegens ziekte of pijn een pijnstiller innemen maar heb je nog niets gegeten, dan is het belangrijk om te weten of je de pijnstiller op een lege maag mag innemen en of dit extra risico's met zich meebrengt. Met name wanneer je veel moet overgeven kan het lastig zijn om eerst iets te eten en daarna wat in te nemen. Op een lege maag is paracetamol de pijnstiller die de voorkeur geniet. Andere pijnstillers als aspirine, ibuprofen of naproxen mogen wel op de lege maag ingenomen worden maar geven dan een verhoogde kans op maag- en darmklachten.

Pijnstillers op een lege maag

Bron: Fred V, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Fred V, Flickr (CC BY-2.0)

Verschillende soorten pijnstillers

Tegenwoordig is een breed scala aan verschillende soorten pijnstillers beschikbaar. Op de verpakking is dan te lezen wat de actieve bestanddelen zijn en tegen welke soort pijnklachten het medicijn gebruikt kan worden. Net zo belangrijk is echter om rekening te houden met het geadviseerde innamemoment. Er zijn namelijk pijnstillers die bij voorkeur tijdens of na de maaltijd moeten worden ingenomen. Ben je echter geveld door de griep of heb je om een andere reden een totaal gebrek aan eetlust, dan is dit nogal een opgave. Veel liever zou je dan een pijnstiller op de lege maag gebruiken. Of dit mogelijk is, is afhankelijk van de manier waarop de bestanddelen door het lichaam worden opgenomen en of er het risico bestaat op maag-darmklachten. Er zijn ook pijnstillers waarbij juist geadviseerd wordt ze op een lege maag in te nemen omdat ze dan sneller werken.

Paracetamol

Paracetamol is een pijnstiller die goed op een lege maag kan worden ingenomen. Dit is dan ook de pijnstiller van voorkeur in een situatie waarin je nog niets gegeten hebt of wanneer je pijnklachten hun oorsprong vinden in de maag of darmen. Op een lege maag werkt paracetamol zelfs sneller dan wanneer je al iets gegeten hebt. Paracetamol heeft naast een pijnstillende ook een koortsverlagende werking. Houd je je aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (maximaal 6 tot 8 van 500 mg) dan heeft het geen bijwerkingen, behoudens bij mensen met een (zeldzame) allergie voor paracetamol. Het heeft ook geen wisselwerking met andere medicijnen.

Gebruik je het langer dan 15 dagen dan kan het hoofdpijn veroorzaken in plaats van bestrijden. Wanneer je je genoodzaakt voelt om langer dan twee weken pijnstillers te gebruiken, neem dan contact op met je huisarts. Veel mensen vinden paracetamol erg vies. Wanneer je het met water inneemt valt het snel uit elkaar en geeft dan een uiterst bittere smaak. Er bestaan ook pijnstillers op basis van paracetamol met een smaakje zoals aardbeien, grapefruit of pepermunt.

Namen van bij de drogist verkrijgbare producten die paracetamol bevatten zijn onder meer Finimal, Panadol, Sinaspril, Citrosan, Zaldiar, Excedrin en Antigrippine.

Aspirine

Veel mensen gebruiken de namen paracetamol en aspirine (werkzame stof: acetylsalicylzuur) door elkaar. Er zijn echter wel degelijk belangrijke verschillen tussen de twee. Naast pijnstillend en koortsverlagend werkt aspirine ook ontstekingsremmend. Het behoort tot de NSAID's, (niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen), maar heeft een aantal kenmerken die zich onderscheiden van andere middelen die in deze categorie vallen, met name met betrekking tot het effect op de bloedstolling.

10 tot 30% van de gebruikers van aspirine krijgt als gevolg hiervan maagklachten of darmklachten. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om buikpijn, maagirritatie, overgeven, zuurbranden, diarree of winderigheid. Daarnaast is er ook nog een breed scala aan minder vaak voorkomende bijwerkingen, waaronder een maagzweer, duizelingen, huiduitslag en psychische klachten. De kans hierop is groter wanneer je aspirine op een lege maag inneemt.

Aspirine mag wel op een lege maag worden ingenomen. Dit is de innamevorm van voorkeur wanneer je wilt dat het pijnstillende effect snel intreedt. Ben je echter bekend met maagklachten of gebruik je langdurig aspirine dan wordt geadviseerd om het tijdens of na het eten in te nemen. Gebruik je daarnaast andere geneesmiddelen zoals andere ontstekingsremmers, antistollingsmiddelen, plaspillen, ACE-remmers, bètablokkers of antidepressiva, overleg dan eerst met een arts alvorens aspirine te slikken. Omdat het tevens een bloedverdunnende werking heeft wordt afgeraden aspirine te gebruiken na een operatieve ingreep of bijvoorbeeld het trekken van een kies. Het vergroot dan namelijk de kans op nabloedingen.

Andere NSAID's

Veel andere bij de drogisterij verkochte pijnstillers vallen ook onder de NSAID's, oftewel niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ibuprofen, naproxen en diclofenac. Evenals bij aspirine bestaat een niet gering risico op maag- en darmklachten na inname. NSAID's mogen op een lege maag worden ingenomen maar dit wordt afgeraden wanneer je snel last hebt van maagklachten of darmklachten. Mensen die 70 jaar of ouder zijn en in het verleden een maag- of darmzweer gehad hebben of een anti-stollingsmedicijn gebruiken mogen alleen een NSAID gebruiken in combinatie met een maagbeschermer. Deze moet door een arts worden voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Er bestaan vele soorten pijnstillers. Van medicijnen tegen zware pijn tot medicijnen tegen eenvoudiger of veelvoorkomend…
Hardlopen met een nuchtere/lege maag: tips en adviesHardlopen met een nuchtere/lege maag: tips en adviesHardlopen op een lege maag, is het verstandig? Misschien ben je je vergeten te lunchen en heb je alleen nog maar ontbijt…
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/acetylsalicylzuur-bij-pijn-of-ontsteking?product=aspirine#belangrijk-om-te-weten-over-acetylsalicylzuur-bij-pijn-of-ontsteking
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/paracetamol#belangrijk-om-te-weten-over-paracetamol
  • Afbeelding bron 1: Fred V, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Pijnstillers innemen op een lege maag"

Reactie

Gerda van Aalst, 08-11-2018 07:33 #1
Nu weet ik dat ik pijnstillers in kan nemen op de nuchtere maag, bij mij werken ze dan veel sneller.
Maar hoe zit het overdag: vóór, tijdens of na de maaltijd? Of wellicht langer voor of na de maaltijd. Wanneer werkt het het beste?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen medicijnen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!