InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cafeïne en de invloed op kinderen

Cafeïne en de invloed op kinderen

Cafeïne en de invloed op kinderen Er verschijnen steeds meer producten op de markt waaraan cafeïne is toegevoegd. Vaak is het niet duidelijk dat producten deze stof bevatten. Hierdoor wordt de kans steeds groter dat kinderen hier teveel van binnen krijgen. Kinderen zijn extra gevoelig voor cafeïne en producten die rijk zijn aan cafeïne worden afgeraden bij kinderen onder de 13 jaar. Als kinderen teveel cafeïne binnen krijgen kan dit leiden tot onrust, hyperactiviteit en zelfs slapeloosheid.

Wat cafeïne is

Cafeïne is een natuurlijke stof die in vele plantenstruiken voorkomt. De meest bekende zijn de koffie- en theestruik. Deze stof heeft een licht stimulerende werking waardoor je een opwekkend gevoel krijgt en alerter wordt. Het kan in sommige gevallen zelfs de vermoeidheid verdrijven. Cafeïne zorgt ervoor dat producten een beetje een bittere smaak krijgen. Naast koffie komt deze stof in kleinere hoeveelheden voor in thee, energiedrankjes, cola, ijsthee, drankjes met guarana, chocolade en chocolademelk. Vaak is deze stof ook een bestanddeel van pijnstillers.

Toename cafeïnebevattende producten

Steeds meer producten die op de markt komen bevatten cafeïne waardoor de kans steeds groter wordt dat kinderen teveel van deze stof binnen krijgen. Energiedrankjes zijn populair geworden en deze bevatten zeer veel van deze oppeppende stof. Zo komen er ook steeds meer producten op de markt die extra cafeïne bevatten zoals water, cola en snoepjes. Ouders moeten hier alert op zijn.

Producten die cafeïne bevatten

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen cafeïnerijke en cafeïnehoudende producten. Cafeïnehoudende producten zijn: thee, cola en chocolade. Cafeïnerijke producten bevatten meer cafeïne en voorbeelden hiervan zijn:

  • Koffie
  • Energiedrank
  • Frisdrank met extra cafeïne
  • Snoep met toegevoegde cafeïne

Let op etiket

Als er veel cafeïne voorkomt in het product zal dit op het etiket vermeld staan. Als er vermeld wordt dat er sprake is van een hoog cafeïnegehalte, bevat het product meer dan 150 milligram cafeïne per liter. Bij koffie hoeft dit niet te worden aangegeven. Bij cafeïnehoudende producten is het niet verplicht dat er een melding op het etiket staat.

Teveel cafeïne

Een teveel van deze stof kan nadelige gevolgen hebben. Omdat kinderen extra gevoelig zijn voor cafeïne worden cafeïnerijke producten afgeraden door het Voedingscentrum door kinderen die jonger zijn dan 13 jaar. Vooral jonge kinderen kunnen sterk reageren op cafeïne. Omdat het niet altijd duidelijk op de verpakking vermeld staat, kan een kind ongemerkt teveel cafeïne binnen krijgen. Dit kan de volgende klachten geven:

  • Rusteloosheid
  • Slapeloosheid
  • Hartkloppingen
  • Sneller moeten plassen
  • Misselijkheid
  • Angstig zijn

Energiedrankjes

Er zijn veel kinderen die nog op de basisschool zitten en regelmatig een energiedrankje drinken. Deze drankjes bevatten veel cafeïne. Een energiedrankje bevat ongeveer even veel cafeïne als aan een kopje koffie. Kinderen reageren hier veel sterker op dan een volwassene. Ouders moeten er dan ook op letten dat kinderen niet teveel van deze drankjes drinken. Naast cafeïne bevatten energiedrankjes (geen light) veel calorieën.

Negatieve bijwerkingen

Naast een stimulerend effect op de prestatie en stemming, heeft cafeïne ook negatieve bijwerkingen. Bij een te hoge dosis van deze stof kunnen klachten ontstaan zoals: trillen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, duizeligheid, slapeloosheid en hartkloppingen. Volwassenen weten zelf vaak welke hoeveelheid ze kunnen gebruiken zonder dat er klachten zijn. Dit geldt niet voor kinderen. Vooral bij jonge kinderen kan een kleine hoeveelheid cafeïne al snel leiden tot negatieve bijwerkingen. Als een kind gewend is om veel cafeïne binnen te krijgen, kan deze last krijgen van ontwenningsverschijnselen als er ineens wordt gestopt met het innemen van deze stof.

Advies voor kinderen

Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de kinderen uit groep acht regelmatig energiedrankjes drinkt, naast het gebruik van andere cafeïnehoudende producten zoals snoep of cola. Het Voedingscentrum adviseert dat een kind niet meer dan 1 tot 2 blikjes energiedrank per dag drinkt. Indien er nog andere cafeïnehoudende producten worden gebruikt, zal er hiermee rekening moeten worden gehouden.
Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen door chocoladeHartkloppingen door chocoladeHartkloppingen kan je van het eten van chocolade krijgen. In chocolade zit cafeïne, een stof die stimulerend werkt op he…
Cafeïne: gezond en nuttig of beter vermijden?Cafeïne: gezond en nuttig of beter vermijden?Dat er cafeïne in koffie, thee en cola zit is algemeen bekend. En dat sommige mensen slecht kunnen slapen door teveel ca…
Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Energiedrankjes, ook wel energydrinks genoemd, zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Zelfs jonge kinderen drink…
Het gevaar van energiedrankHet gevaar van energiedrankHet vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze d…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AnnRos, Pixabay
  • - www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Cafeïne en de invloed op kinderen"

Reactie

Ba, 29-08-2014 21:25 #1
In een ander artikel van jullie wordt gesproken over dat er in een glas cola 2 koppen koffie aan cafeine zit
In dit artikel zou in een energiedrankje (iets van red bull wordt hier mee bedoeld neem ik een), zou evenveel cafeine in ztten al 1 kopje koffie. Dus als ik het goed begrijp zit er in een glas cola meer cafeine dan een bv een blikje red bull? Naar mijn weten (maar misschien heb ik het altijd verkeerd gehad) is dit juist andersom, dit verbaasd mij enorm want op zo'n blikje energiedrank zelf wordt al gesproken over 3 koppen koffie en jullie adviseren een kind vanuit groep 8? niet meer dan 1 of 2 blikjes energiedrank? (Zoveel?) per dag te laten drinken, dit vind ik eigenlijk schockerend. Als ik als volwassene een blikje drink in de avond heb ik al moeite met slapen. Heeft zo'n kind na bv 14 blikjes in de wk geen cafeine 'verslaving'? Heb ik het nu altijd bij het verkeerde eind gehad, ik dacht dat energiedrankjes (los van suiker) voor juist voor kinderen behoorlijk slecht is? Mvg BA

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!