InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Stevia, de natuurlijke suikervervanger

Stevia, de natuurlijke suikervervanger

Stevia, je ziet en hoort er steeds meer over. Een natuurlijke vervanger voor suiker zonder calorieën. Maar waar komt deze zoetstof eigenlijk vandaan? En is deze vrij van gevaarlijke stoffen, zoals aspartaam die heeft?

Introductie

Stevia Rebaudiana Bertoni, ook wel honingkruid, is een soort uit de steviafamilie. Het extract hiervan wordt gebruikt als zoetstof. Deze is al eeuwenlang bekend bij de indianen uit Zuid-Amerika, waar de plant oorspronkelijk vandaan komt. Tegenwoordig worden er steeds meer producten met deze zoetstof op de markt gebracht. De reden hiervan is dat het tot voor kort niet zeker was of deze stof wel veilig was. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid beoordeelde in april 2010 de stof als veilig en de Europese Commissie keurde in oktober 2011 het gebruik ervan goed.

Stevia wordt geplant op plantages in Zuid-Amerika en Azië. De bladeren worden gedroogd en vervolgens geëxtraheerd. Het extract dat hieruit resulteert is een wit poeder dat driehonderd keer zoeter is dan suiker. De zoete stof in de bladeren heet Stevioside.

Soorten stevia

Stevia is er in twee varianten: geraffineerd en ongeraffineerd. De geraffineerde variant wordt gebruikt in de keuken. Je hebt het in tabletvorm, voor koffie en thee, in vloeibare en in poedervorm. Hier wordt het gebruikt als vervanging van suiker. Door de extreme zoetkracht, en dus lastig doseerbaar, wordt stevia veelal gemengd met inuline of erytritol. Hierdoor krijgt het een poederige of kristalachtige structuur, waardoor het makkelijker te doseren is.

Ongeraffineerde stevia wordt gemaakt van gemalen steviabladeren. Deze wordt gebruikt om haar helende eigenschappen. Het wordt in huidverzorgingsproducten verwerkt ter behandeling van wonden, acné, eczeem, littekens en rimpels. Ook zit het in verschillende tandverzorging door de bacteriedodende eigenschappen en dus het voorkomen van tandplak en cariës. Ook op de haren en hoofdhuid kan het positieve effecten hebben en dus is het ook te vinden in haarverzorging.

Stevia en de gezondheid

Aspartaam is een veelgebruikte zoetstof, maar hierover zijn negatieve berichten bekend. Zo zou er bij een zeer groot gebruik van aspartaam een te hoge methanolconcentratie in het bloed kunnen ontstaan. Op het moment dat methanol af wordt gebroken kunnen twee giftige stoffen ontstaan, namelijk formaldehyde en mierenzuur. Deze zouden tumoren, epilepsie en hoofdpijn kunnen veroorzaken, alhoewel hier nog geen wetenschappelijk bewijs voor is.

Stevia is een goed alternatief voor aspartaam omdat het niet schadelijk is voor de gezondheid. Sterker nog, het is ook gezonder dan suiker omdat het, naast de lage energiewaarde, je tanden niet aantast. Het remt bacteriën en schimmels die onder andere tandbederf veroorzaken. Daarnaast onttrekt geraffineerde suiker calcium aan de beenderen, wat stevia niet doet. Ook bevat stevia vitamine A en C, calcium, eiwitten, fosfor, ijzer, kalium, magnesium, natrium, rutine en zink.

Voor mensen met diabetes is stevia een uitkomst. Bij hen stijgt de bloedsuikerspiegel zeer snel bij het gebruik van suiker, wat dus niet gebeurt bij het gebruik van stevia.

Mensen met overgewicht kunnen op deze manier makkelijker minder calorieën binnen krijgen en ook helpt het het verzadigingsgevoel eerder te laten komen, waardoor je minder trek hebt.

Daarnaast kan het een te hoge bloeddruk en verhoogd cholesterol verlagen.

Conclusie

Kortom, het ziet ernaar uit dat dit plantje ons veel te bieden heeft. Consumptie van stevia is veilig, zo blijkt uit onderzoeken. Het wordt soms al 'voedingsmedicijn van de toekomst' genoemd. Er komt steeds meer vraag naar, zelfs het grote bedrijf Coca Cola gebruikt het al als zoetstof in hun lightvariant. Maar ook kleinere bedrijven verwerken het steeds vaker in hun producten. Wat zou stevia ons in de toekomst nog meer te bieden hebben?
© 2012 - 2019 Thedaydreamer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is zoetstof gezonder dan suiker?Is zoetstof gezonder dan suiker?Mensen die minder suiker willen eten voor hun gezondheid of omdat je willen afvallen, vervangen de suiker in hun eten en…
Stevia; een gezond alternatief voor suikerStevia; een gezond alternatief voor suikerSteeds vaker is te lezen over de nadelige gevolgen van suiker (verslavend, dikmakend). Gelukkig is er een gezond alterna…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Zoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenZoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenOm verschillende redenen zijn zoetstoffen die suiker vervangen steeds meer in gebruik. Algemeen wordt gesteld dat altern…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaDieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaWe letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons to…
Bronnen en referenties
  • Stevio.nl
  • Wikipedia.nl
  • Fonteine.com

Reageer op het artikel "Stevia, de natuurlijke suikervervanger"

Infoteur: Thedaydreamer
Gepubliceerd: 14-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!