InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De acaibes: gebruik en geschiedenis

De acaibes: gebruik en geschiedenis

De acaibes: gebruik en geschiedenis Al eeuwenlang wordt de acaibes gebruikt door de Braziliaanse bevolking. Pas in de negentiende eeuw werd deze superbes ontdekt in de Westerse landen. In Nederland en in België krijgt deze bes steeds meer naamsbekendheid. Slechts weinigen kennen de geheimen achter de acaibes.

De acaibes

De acaibes is een rond klein besje. Ze heeft een zwart paarse kleur vergelijkbaar met de kleur van de blauwe druif maar dan kleiner. Binnenin zit er een grote pit en ze is heel sappig. Deze bessen komen voornamelijk voor in het Amazonegebied. Ze groeien in hoge palmbomen die wel dertig meter hoog kunnen worden. De bes groeit in een tros. Elke palmboom levert een aantal trossen variërend tussen de drie en de acht trossen. De acaibes is een gezonde fruitsoort. Ze bevat onder meer proteïnen, omegavetten, aminozuur, elektrolyten en belangrijke vitaminen zoals vitamine A, vitamine B1 en vitamine E. De bes kan niet direct na de oogst gebruikt worden. De acai komt pas vrij uit de pulp na de verwerking. De acaibes is wellicht de duurste soort fruit die men kan vinden in het Amazonegebied.

Gebruik

  • Desserts
  • Dieetproducten zoals ontbijtrepen, shakes en smoothies
  • Vleesgerechten
  • Visgerechten
  • Voorgerechten
  • Shampoos
  • Crème voor het lichaam
  • Crème voor het gezicht
  • Acaiolie en acaipoeder
  • Voedingssupplementen van de acaibes

Geschiedenis

Op het ogenblik dat de acaibes werd ontdekt, hebben verschillende stammen in het ontdekkingsgebied (namelijk het Amazonegebied) testen uitgevoerd om de eigenschappen te ontdekken. Op deze manier zijn er steeds meer eigenschappen ontdekt, die perfect passen in de huidige maatschappij. Zo werd ontdekt dat de bes naast een helende werking (cholesterolverlagend, bevordering van een gezond hart, behandeling tegen infecties) ook bescherming en behandeling kon bieden tegen ziekten. Deze superbes, ontdekt op een afgelegen plek, werd ineens wereldberoemd. Ze heeft haar bekendheid vooral te danken aan een groep mensen aan de kust van Brazilië, namelijk de surfers. Deze besloten om de bes in smoothies en drankjes te verwerken. Hierdoor werd de acaibes al snel verspreid over de rest van de wereld. Dit ging ook niet onopgemerkt voorbij aan de wetenschappers. Zij gingen de bes verder onderzoeken en ontdekten al heel snel de bijzondere eigenschappen van de acaibes: enorme potentie, antioxidanten, vitaminen, energie stimulerend en hoge voedingswaarde. Steeds meer bedrijven en restaurants gingen de acaibes in hun voeding verwerken (repen, snacks en gerechten). De Zuid-Amerikaanse bevolking is al jarenlang op de hoogte van de voedzaamheid en de positieve invloed op de gezondheid. In deze landen zijn de drankjes en sappen met daarin acaibes populairder dan het drinken van melk.

Met het succes van acaibes is zowel de vraag als het aanbod gestegen. Er zijn vele websites die de acaibes aanbieden. Bij het online bestellen is voorzichtigheid wel geboden. Vele producten die worden aangeboden zijn namaakproducten. Ze bevatten noch antioxidanten noch de extracten die de acaibes bevat. Let goed op bij het online bestellen of het om een authentiek product gaat en niet om een namaakproduct.

De samenleving kan een stuk gezonder worden als we massaal de acaibes gaan gebruiken. Men hoopt tevens om nog meer eigenschappen te ontdekken, zodat de acaibes nog meer een natuurlijke medicatie kan vormen.
© 2012 - 2019 Healing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.WegMetDieKilos.com

Reageer op het artikel "De acaibes: gebruik en geschiedenis"

Infoteur: Healing
Gepubliceerd: 17-09-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!