InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezond

Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezond

Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezond Veel groente en fruit komen niet uit de regio, maar uit verre landen. Ze worden ingevlogen of door vrachtauto’s vanuit allerlei landen over de weg vervoerd. Dat doet de groente en het fruit echter geen goed. Niet alleen kan de voedingswaarde van de producten door het gesjouw dalen, maar de afgelegde afstanden hebben ook hun invloed op de prijs. Het vervoer moet immers ook betaald worden. Dat betekent dan ook dat de producten uit de regio niet alleen verser zijn, maar ook vaak wat goedkoper op de markt of in de supermarkt te krijgen zijn. Voor sommige producten, zoals bananen en sinaasappels, is het vervoer echter noodzakelijk, omdat ze in Nederland niet gemakkelijk gekweekt kunnen worden.

In andere landen krijgen groente en fruit niet altijd de beste behandeling

Groente en fruit uit verre landen hebben vaak een lange reis achter de rug en zijn door veel handen gegaan. Niet altijd weten we hoe die producten daar behandeld zijn. Ook weten we niet altijd of er veel of weinig pesticiden aan te pas gekomen zijn en of er daar nog resten van op of in de producten zitten.

De invloed van de winter

Vooral in de winter komt nogal wat groente en fruit uit Egypte, Turkije, Marokko en zelfs van nog verder weg. In de winter komt het Nederlandse fruit, zoals de Nederlandse appels, immers meestal uit koelcellen. Dat wordt dan aangevuld met fruit uit landen die dichter bij de evenaar liggen en geen vorstperioden hebben. De Nederlandse overheid heeft regels voor pesticiden en wat er maximaal toelaatbaar is. Ze controleert daar ook op. Als er veel resten van pesticiden op de versproducten zitten, worden ze aan de grens tegengehouden, maar niet alle mankementen en gifstoffen worden altijd tijdig ontdekt.

Groente en fruit van verre landen zijn meestal ook duurder

Dat is geen wonder. Het vrachtvervoer moet immers ook betaald worden. Niet alleen kost de benzine al geld genoeg, maar ook de onderhoudskosten van een vrachtwagen en het salaris van de vrachtwagenchauffeur en de eventuele bijrijder stuwen de prijs per product omhoog.

Groente en fruit uit de regio kosten vaak minder en zijn vaak vers en gezond

Wie oog heeft voor de eigen portemonnee doet er goed aan om producten te kopen die uit de eigen omgeving komen. Dat kan in de winter echter niet altijd. De meeste vitaminen halen wij dan immers uit sinaasappels, citroenen, kiwi's grapefruit, bananen en mandarijnen.

Supermarkten moeten de afkomst van hun verse producten aangeven

Bij supermarkten staat de afkomst van de versproducten er meestal bij aangegeven. Is men het vergeten, vraag er dan gerust naar. Vergelijk zelf ook de prijzen van de diverse groente en de verschillende fruitsoorten met elkaar. Per supermarkt zit er, voor hetzelfde gewicht, vaak zelfs meer dan een euro verschil in. Het loont de moeite om ze te vergelijken.

De boerderijwinkel heeft vaak meer groente en fruit uit de eigen regio

Verschillende boerenbedrijven hebben zelf een boerderijwinkel. Zij kunnen hun eigen producten daar regelrecht aan de klant aanbieden en verdienen er meer op dan wanneer ze ermee naar de veiling gaan. Niet alle producten in de boerderijwinkel zijn echter van eigen teelt.

De boerderijwinkel vult het assortiment vaak aan

Om hun klanten een compleet assortiment te bieden wordt het arsenaal vaak aangevuld met aangekochte producten. Soms van de veiling, maar soms ook van andere boerderijen uit de omgeving. Vraag in de boerderijwinkel gerust naar de herkomst van de producten. Meestal krijgt u daar tevredenstellende antwoorden.

Biologische groente en fruit

Biologische groente en fruit worden geteeld zonder pesticiden. Via sluipwespen en lieveheersbeestjes en dergelijke natuurvriendelijke mogelijkheden worden schadelijke beestjes bestreden. Wie echt gezond wil eten kan dus beter biologisch geteelde groente en fruit uit de eigen regio nemen. Deze producten hebben tevens een korte weg afgelegd en komen meestal ook verser bij u op tafel.

Folders kijken

Veel mensen hebben een “ja/nee” sticker op de deur. Natuurlijk: het spaart papier en dat is goed voor het milieu, maar als er geen folders meer binnenkomen, kunt u ook niet meer per supermarkt het directe verschil in prijs tussen de producten zien. Vooral de versproducten verschillen per week, en zelfs vaak per dag, van prijs. Regelmatig zijn er ook aanbiedingen van combinaties groente of fruit, waar wel goed bij nagedacht moet worden, want niet elke aanbieding is ook een echte aanbieding.

Zelf groente zonder pesticiden telen

Er ontstaat een nieuwe hype om zelf groente en fruit te telen. Er zijn al stadsprojecten, waar met medeweten en medewerking van de gemeente, hele buurten een tuintje inrichten op al lang braakliggende grond. Er wordt gezamenlijk onder leiding van iemand die er kennis van heeft, groente en fruit verbouwd voor eigen gebruik.

Telen in bakken met vierkante vakken

Voor individueel gebruik zijn er ook vierkante bakken die met grond gevuld en in vierkantjes verdeeld als kweekbak voor verschillende groente gebruikt kunnen worden. Deze bakken zijn vaak niet groter dan een meter in het vierkant en per hokje kan wat sla, boontjes, radijsjes, tomaten, bleekselderij, enzovoort, gekweekt worden.

Groente en fruit telen op uw balkon

Zelfs op een zonnig balkon kunt u groente kweken. Een dergelijke bak is gemakkelijk zelf te maken van wat houten planken. Zorg voor een goede, geleide afwatering. Verdeel de bak met plankjes in vakken. Vul aan met grond en zaai in het voorjaar in elk vak wat sla, wat radijs, enzovoort. Let op dat er niet teveel in een vierkantje wordt uitgezaaid, want dan hebben de plantjes geen plaats om uit te groeien. Zaai slechts een paar slazaadjes per week in een bakje, zodat niet alle sla tegelijk geoogst moet worden. Vergeet echter niet om tijdig water te geven

Zelf gekweekt is het gezondste en goed voor het milieu

Wie een stukje grond heeft en daar voor eigen gebruik wat verschillende soorten groente op kweekt, wat aardbeienplanten zet, verschillende soorten bessenstruikjes plant en bijvoorbeeld een druivenrank en/of braam tegen de muur omhoog laat klimmen, kan gedurende de zomer zo vers mogelijk eten.

Producten die onbespoten en gezond zijn

Totaal onbespoten en zo gezond als geen enkele supermarkt kan bieden. Jammer genoeg heeft niet iedereen de gelegenheid daartoe, hoewel u ook op een balkon een druivenstruik kunt laten groeien, als die maar een goed rek heeft om tegenop te klimmen en goede grond in een ruime bak.
© 2012 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën groentetabelKilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Vijf misverstanden over gezond etenVijf misverstanden over gezond etenGezond eten, dat is wat we (bijna) allemaal willen. Gezond eten is belangrijk voor de gezondheid. Ook de voedingsindustr…

Reageer op het artikel "Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezond"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 23-02-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!