InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitas

Het DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitas

Het DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitas Met één dieet afkomen van hoge bloeddruk en overgewicht? Daarbij de kans op diabetes, nierstenen, kanker en hart- en vaatziekten minimaliseren? Ja het kan! Het wordt aanbevolen door de hoogste gezondheidsinstanties in de Verenigde Staten. In de V.S. wordt veel slechter gegeten en gedronken dan elders in de wereld. Het ministerie van Gezondheid en de Amerikaanse Hartstichting luiden de noodklok en adviseren de Amerikanen dringend om hun slechte eetgewoonten vaarwel te zeggen en te beginnen met het eten van gezonde voeding. Voor het doen van een DASH-dieet hoef je niet je eetpatroon radicaal te wijzigen maar kun je voedsel dat er goed in past benadrukken. Dat betekent in de praktijk: meer groente, fruit, peulvruchten, noten en zaden eten.

Dieet tegen hoge bloeddruk

DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Dat betekent Dieet Aanpak Stopt Hypertensie. Het dieet is ontwikkeld in de V.S. Middels voeding kan men hypertensie of hoge bloeddruk genezen. Dit werkt even snel als medicijnen; binnen twee weken is de bloeddruk verlaagd tot gezonde niveaus. Centraal in een DASH-dieet staan hele graanproducten, fruit, groente, peulvruchten, zaden en noten. Het is geen vegetarisch dieet maar er wordt wel
Fruit / Bron: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)Fruit / Bron: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
veel minder vlees gegeten. Vlees is een van de veroorzakers van hoge bloeddruk. In combinatie met een zoutarm dieet werkt dit dieet het snelst maar je kunt het ook zonder zoutarm dieet volgen.

Dash betekent in het Engels: scheutje.

DASH-dieet, goed voor iedereen

Het DASH-dieet is oorspronkelijk een dieet voor mensen die leiden aan hoge bloeddruk. Vooral mensen met suikerziekte of diabetes mellitus maakten er gebruik van omdat hypertensie een van de beelden van het ziekteverloop van diabetes is. Het ziekteverloop van diabetes is veel minder ernstig wanneer men het DASH-dieet volgt, zo bleek uit onderzoek. Mensen met diabetes kunnen een scala aan andere ziekten ontwikkelen maar dit dieet vertraagt de ontwikkeling van het ziektebeeld aanmerkelijk. DASH-diëten leidt tot een verkleinde kans op hart- en vaatziekten, obesitas, kanker, nierstenen en andere nierziekten. Het mooie aan het DASH-dieet is dat het zowel werkt voor diabetici als niet-diabetici. Alle positieve effecten worden bij beide groepen mensen terug gevonden. Het DASH-dieet is daarom goed om te volgen als je geen diabetes hebt. Het voorkomt diabetes.

Graan / Bron: Carport, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Graan / Bron: Carport, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat moet je beslist niet eten?

Producten met suiker en glucose- fructosestroop zoals frisdrank mag iemand die het DASH dieet volgt niet of minimaal drinken. Rood vlees mag niet worden gegeten. Het beste is om deze producten totaal te mijden aangezien ze niets toevoegen voor de gezondheid. Het is algemeen bekend dat suiker en fructosestroop van chemische makelij (in tegenstelling tot de hele gezonde natuurlijke fructose uit fruit), zeer slecht zijn voor de gezondheid. Ze veroorzaken op den duur ziekten als kanker. Rood vlees is een bekende veroorzaker van kanker, diabetes en hart- en vaatziekten, zo melden Amerikaanse wetenschappers.

DASH tegen overgewicht

Steeds meer mensen maken gebruik van het DASH dieet om overgewicht te verliezen. Het DASH-dieet heeft bewezen om hoge bloeddruk tegen te gaan. Hoge bloeddruk en obesitas zijn ziektebeelden die dikwijls hand in hand gaan. Na enkele weken het DASH-dieet in combinatie met een laag zoutdieet te hebben toegepast, blijkt dat verhoogde bloeddruk nagenoeg is verdwenen. De Amerikaanse variant van de Hartstichting en het Amerikaanse ministerie voor Volksgezondheid bevelen dit dieet aan mensen die gediagnosticeerd zijn met de combinatie van hart- en vaatziekten en overgewicht.

Voor wie is het DASH dieet goed?

Het DASH-dieet heeft zelfs bewezen om zonder lagere zout-inname verhoogde bloeddruk in twee weken te genezen. Daarnaast wordt insulineresistensie verminderd en heeft men een lagere kans op het ontwikkelen van diabetes mellitus. In Amerika beveelt
Groente / Bron: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)Groente / Bron: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)
het ministerie van gezondheid het DASH dieet speciaal aan voor
  • mensen met chronische nierproblemen,
  • mensen met diabetes,
  • mensen met hoge bloeddruk,
  • mensen van Afrikaanse origine en
  • oudere volwassenen(50+) in het algemeen.

Er wordt aangeraden om meer kalium dan gemiddeld te eten in het DASH-dieet. Kalium versterkt de positieve eigenschappen van het DASH-dieet. Kalium helpt mee om de bloeddruk te verlagen.

DASH en hoge bloeddruk

Voor mensen met hoge bloeddruk geldt dat ze aan hun arts moeten vertellen dat ze het DASH-dieet volgen, tenminste in de V.S. Een DASH dieet waarin 2300 mg natriumchloride of keukenzout werd gebruikt leidt tot een lagere bloeddruk maar hetzelfde dieet met 1500 mg natrium leidt tot nog lagere (betere) bloeddruk voor mensen met hypertensie, zo heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen. Het wordt afgeraden om de bloeddrukverlagende medicijnen te stoppen; dat moet een arts bepalen. De kans is zeer groot dat iemand die het DASH-dieet volgt minder of geen bloeddrukverlagers nodig heeft.

Wat en hoeveel eet je in het DASH-dieet?

Omdat iedereen anders is van lichaamsbouw is het redelijk ingewikkeld om een algemeen advies te geven over wat de juiste porties zijn voor het DASH-dieet. De leeftijd speelt ook een rol bij het bepalen van de juiste porties. Daarnaast is het belangrijk te weten in welke mate je energie verbruikt in de vorm van het uitoefenen van sport of een baan die veel lichaamsactiviteit vraagt. Hieronder staan de porties voor iemand die 2000 calorieën eet. Daaronder staat een tabel die de gemiddelde caloriebehoefte per geslacht en leeftijd in kaart brengt.

Voor iemand die dagelijks 2000 calorieën eet gelden de volgende porties:

  • Graan: 6-8 porties graan, een portie is een boterham of een half kopje rijst.
  • Groente: 4-5 porties groente, een portie is een half kopje.
  • Fruit 5-6 porties, een portie is ter grootte van een tennisbal,
  • Mager vlees, kip, vis: 6 porties, 3 porties zijn het formaat van een set speelkaarten.
  • Noten, zaden en peulvruchten: 4-5 porties per week, een portie is een handvol.
  • Olie: 3 porties per dag, 1 portie is een theelepel
  • Suiker: 5 porties of minder per week, 1 portie is 8 gram
  • Maximale zoutlimiet: 2300mg per dag

Tabel gemiddelde benodigdheden aan calorieën

LeeftijdManVrouw
14-1833002500
19-3031002400
31-5029002300
51-7026002100
22001900

Flexibel dieet

Omdat iedereen zelf mag bepalen hoede de porties ingevuld worden en of je aan de bovenkant of onderkant van het DASH-advies zit, wordt het een flexibel dieet genoemd. Je zou iets minder vlees kunnen eten en meer groente, als je maar binnen de grenswaarden blijft. Binnen de bandbreedte van de minimum- en maximumwaarden heb je de vrijheid hoe je het dieet invult. Vegetariërs eten natuurlijk vlees noch vis; zij kunnen de 6 porties vlees per week opvangen door elke dag een portie meer peulvruchten, noten, zaden of groenten te eten. Deze voedingsstoffen zijn vegetarische bronnen van proteïne. Vleeseters die het DASH-dieet volgen wordt aangeraden eenmaal of tweemaal in de week vegetarisch te eten.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Het beste dieet van 2017 is wederom het DASH dieet. In 2017 is dit dieet in Amerika voor het zevende jaar (2011, 2012, 2…
DASH dieet: dieet tegen hoge bloeddrukDASH dieet: dieet tegen hoge bloeddrukTegenwoordig is een te hoge bloeddruk een veel voorkomende kwaal. U kent hoogstwaarschijnlijk ook wel iemand met een te…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Böhringer friedrich, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://www.fatsecret.com/calories-nutrition/generic/sugar?portionid=26349&portionamount=1.000
  • http://webcache.googleusercontent.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=cache:EuwnVsECBmkJ:http://lancaster.unl.edu/food/ftmar04.htm%2Bhow+much+1+serving+nuts&oe=utf-8&redir_esc=&hl=nl&ct=clnk
  • http://goaskalice.columbia.edu/food-guidelines-how-much-serving
  • http://en.wikipedia.org/wiki/DASH_diet
  • http://dashdiet.org/
  • http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/dash/
  • http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/dash/followdash.html
  • Afbeelding bron 1: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Carport, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Het DASH dieet tegen hoge bloeddruk, diabetes en obesitas"

Reactie

Marie Bouterse, 10-01-2013 22:07 #1
De informatie over het Dash dieet is heel nuttig voor mij. Ik lijd aan diabetes en hoge bloeddruk al 25 jaren, en wil het DASH dieet volgen, omdat ik het idee heb dat ik op die manier mijn gewicht onder controle kan houden.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!