InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pure chocolade geeft u rust en wekt tevredenheid op

Pure chocolade geeft u rust en wekt tevredenheid op

Pure chocolade geeft u rust en wekt tevredenheid op Pure chocolade is een echte lekkernij en nog een gezonde lekkernij ook. Liefhebbers laten haar op de tong smelten en kunnen daar soms echt verheerlijkt bij kijken. Pure chocolade wordt gemaakt van de cacaoboon die een aantal voedingsstoffen in zich bergt die goed voor het lichaam zijn. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat pure chocolade positief uitwerkt op lichaam en geest. Wie af en toe een stukje van deze chocolade eet, doet er zichzelf een plezier mee. Pure chocolade werkt kalmerend, rustgevend en wekt een gevoel van tevredenheid op. Die gemoedsinstelling heeft altijd een goede uitwerking op hart en bloedvaten. Daarnaast bevat pure chocolade ook veel antioxidanten. die in natuurlijke vorm positief op het lichaam uitwerken.

De cacaoboom

Cacao wordt gewonnen uit de vruchten van de cacaoboom. Die groeit alleen in landen die rond de evenaar liggen. Daar is het klimaat geschikt voor die bomen. De vruchten van de cacaoboom zijn heel bitter. De cacaobonen worden geroosterd en gekraakt, waarna de kern gemalen wordt en gemengd met suikers en melkvetten.

De lekkerste pure chocolade

Dat is voor veel mensen verschillend. De een zweert bij Côte d’Or, de ander bij Callebout of pure chocolade van Jacques. Vooral de Belgische pure chocolade wordt hoog gewaardeerd, maar ook de Duitsers en de Zwitsers hebben de pure chocolade weer ontdekt en verkopen ze steeds vaker.

Duitse chocolade

De Duitse chocolade is nog steeds meestal melkchocolade en vrij zoet. De Zwitserse chocolade wint steeds meer terrein. Er blijken steeds meer liefhebbers van pure chocolade te zijn en ook in Duitsland is die gelukkig steeds vaker te vinden.

Pure chocolade wekt meer tevredenheid en rust op dan melkchocolade

Dat is niet moeilijk te begrijpen. In pure chocolade zitten meer cacaodelen dan in melkchocolade. In melkchocolade zitten meer melkvetten en er is meer suiker aan toegevoegd dan bij de pure chocolade. Dat proeft u ook. De melkchocolade smelt gemakkelijker in de mond en smaakt ook zoeter. Echte zoetekauwen zijn dan ook helemaal weg van de melkchocolade. Het merk Milka is daar een goed voorbeeld van.

Meer cacaopoeder

Pure chocolade geeft meer tevredenheid dan melkchocolade en dat is niet moeilijk te begrijpen. Ze is minder zoet, maar bevat een hogere concentratie aan cacaopoeder. Hoe hoger het gehalte aan chocolade, des te minder suiker is er bij de verwerking gebruikt. Niet iedereen vindt de chocolade van bijvoorbeeld 78% lekker, want deze is vrij bitter, maar de chocolade van 72% is al heel goed te eten. Men kan er aan wennen.

Melkchocolade is niet geschikt voor mensen die willen afvallen

De hogere melkvetten en suikertoevoegingen (koolhydraten) in de melkchocolade helpen elkaar om de vetten in het lichaam op te slaan. Het is algemeen bekend dat vetten en suikers, die in een voedingsmiddel gecombineerd zijn, dik maken. Het is dus oppassen met melkchocolade als u wilt afvallen. Omdat in pure chocolade minder melkvetten zitten, is die werking daarvan ook wat minder.

Witte chocolade

Voor witte chocolade geldt hetzelfde als voor melk chocolade: ze heeft minder goede eigenschappen en meer vetten en suikers als de pure chocolade. Bij de fabricage van witte chocolade wordt de bruine cacaopoeder weggelaten. Het is dan ook eigenlijk geen echte chocolade.

Goede en gezonde eigenschappen

Over pure chocolade is al veel gezegd en veel geschreven. Dat vooral de pure chocolade gezonder is omdat ze veel antioxidanten bevat is intussen wel bij de meeste mensen bekend, maar men denkt tevens dat de inhoudsstoffen ook de lichaamscellen beschermen en ontstekingsremmend werken. Men zegt zelfs dat elke dag een of twee blokjes chocolade invloed zou kunnen hebben op de bloeddruk, omdat het ontspannend op de wanden van de bloedvaten zou werken.

Geruchten

Daarnaast gaan er geruchten dat het ook gunstig zou werken op de vorming van de insuline in het lichaam. Geruchten! Het is nog niet degelijk onderzocht, maar er zijn blijkbaar wel aanwijzingen voor. Het zou werkelijk mooi zijn als in de loop van de tijd dit bevestigd zou kunnen worden, maar zo ver is het jammer genoeg nog niet.

Er wordt nog steeds onderzoek gedaan

Men onderzoekt de werking van de inhoudsstoffen van de pure chocolade en vooral van de cacaoboon, waarmee de pure chocolade gemaakt wordt. Sommige onderzoekers zeggen zelfs dat pure chocolade meer antioxidanten bevat dan de overbekende, gezonde blauwe bes, maar helemaal bewezen is dat nog niet. Ook blijkt dat veel van de goede inhoudsstoffen verloren gaan als de pure chocolade verhit wordt. In vaste vorm hebt u er dus het meeste profijt van.

Niet teveel pure chocolade eten

Wie het bovenstaande goed gelezen heeft weet ook meteen dat het niet verstandig is om grote hoeveelheden van deze chocolade te eten. Voor pure chocolade geldt immers hetzelfde als voor alle andere voedingsmiddelen: wie er teveel van eet en daardoor te weinig plaats overhoudt voor een gevarieerde voeding, doet zichzelf tekort.

Genoeg suiker

Bovendien zit er ook in de pure chocolade genoeg suiker. Dat moet ook wel, want anders zou de chocolade te bitter worden en at niemand het meer met plezier op. Af en toe een stukje pure chocolade eten kan echter geen kwaad en is zelfs goed, zolang dat overdag gebeurt en niet vlak voor de maaltijden of ’s avonds laat vlak voor het slapen gaan.

Afslank diëten

Pure chocolade wordt vaak geweerd uit afslank diëten, maar helemaal terecht is dat niet. Vaak heeft pure chocolade minder calorieën dan bepaalde fruitsoorten zoals bananen, druiven, enzovoort, die soms hoge concentraties natuurlijke vruchtensuikers hebben. Zelfs diabetici wordt de pure chocolade niet ontraden, maar zij moeten er natuurlijk wel matig in zijn. Ook pure chocolade bevat immers wat suiker.

Bonbons passen niet in een afslank dieet

Bonbons zijn een ander verhaal. Ook al ziet de bonbon eruit als pure chocolade, de inhoud is beslist niet caloriearm. Lekkere bonbons worden nu eenmaal gemaakt met ingrediënten als fijngemalen noten, olie, boter, slagroom, grand marinier en andere dranken, waardoor dan ook nog eens wat chocolade gemengd wordt.

Veel vetten in de vulling

Juist de vetten maken de inhoud van de bonbon zo zacht en smeuïg en geven het product, samen met de andere ingrediënten een zachte, romige smaak. De inhoud van bonbons is daarom in de meeste gevallen erg calorierijk. Daar doet het caloriearme dunne buitenlaagje van pure chocolade niets aan af. Het eten van veel bonbons is dan ook echt gevaarlijk voor de slanke lijn.

Ook pure chocolade met mate gebruiken

Wie met mate af en toe een stukje pure chocolade eet, doet zichzelf een plezier. Het kan geen kwaad, maar juist het omgekeerde. Men wordt er tevreden van. Het is een bewezen feit dat mensen die elke dag een stukje pure chocolade eten, zich prettiger voelen, dan mensen die dat niet doen. Gun uzelf dus af en toe een stukje pure chocolade.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chocolademousse: klassiek recept en luchtige variantDe klassieke chocolademousse -of simpelweg “chocomousse”- wordt gemaakt met eigeel en soms ook boter, maar je kan ook vo…
Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenAlles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenChocolade, maar dan alleen de pure vorm is een bron van antioxidanten. Maar over pure chocolade is veel meer te vertelle…
Drie recepten voor chocoladedrankenEen lekkere traktatie voor een koude winteravond of na een lekkere maaltijd. Geniet van je zelfgemaakte: chocolade-eierp…
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…

Reageer op het artikel "Pure chocolade geeft u rust en wekt tevredenheid op"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-08-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!