InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 diuretische fruitsoorten; wat is vochtafdrijvend fruit?

10 diuretische fruitsoorten; wat is vochtafdrijvend fruit?

10 diuretische fruitsoorten; wat is vochtafdrijvend fruit? Afvallen begint met het vocht verliezen. Het vasthouden van vocht kan tot enkele kilo´s overgewicht leiden maar ook tot reuma en hoge bloeddruk. Vocht vasthouden in de vorm van urinezuur leidt op den duur tot reumatische aandoeningen zoals jicht, artrose en artritis. Vocht vasthouden kan ook tot zware benen leiden en spataders. Daarom is het slim voedsel in te nemen dat vocht afdrijft, speciaal voor mensen die één van voorgenoemde medische indicaties hebben. Het eten van vochtafdrijvende middelen heeft alleen effect als het weken aaneen dagelijks wordt vol gehouden. Het voordeel van vochtafdrijvend fruit is dat het lekker is en bovendien goed voor andere delen van het lichaam; iedereen weet dat fruit heel gezond is.

Inhoud:

Hoe werkt vocht afdrijven in het lichaam?

Fruit bevat vocht. Vochtafdrijvende middelen worden in de medische wereld diuretica genoemd. Een diureticum heeft als eigenschap dat je er meer vocht van uitplast dan dat je binnenkrijgt. Daarnaast bestaat er urinezuur. Een teveel van dit zuur kan niet verwerkt worden door de nieren. Dat wordt opgeslagen in het lichaam; onder andere in de gewrichten. Op deze manier kan urinezuur artritis of jicht veroorzaken. Vochtafdrijvende voeding helpen de nieren beter hun werk te doen; de nieren zijn de organen die zorgen voor de hoeveelheid urine. Deze nierstimulerende werking van diuretica is de oorzaak dat er vocht wordt afgevoerd. Het afvoeren van overtollig vocht is met name goed voor mensen die aanleg hebben voor reumatische aandoeningen, hoge bloeddruk en obesitas.

1. Ananas

Omdat ananas bloedzuiverend werkt en ontstekingsremmend, is het in meerdere opzichten een middel tegen reumatische aandoeningen. De vochtafdrijvende werking speelt een grote rol. Ananas is een lekkere vrucht maar je moet om van zijn geneeskrachtige eigenschappen gebruik te maken beslist geen blikananas eten. Verse ananas is veel lekkerder. Het is even werken, dat schillen, maar na een paar keer heb je dat goed onder de knie. Verse ananasblokjes kun je de hele dag op tafel laten staan als snackvrucht. Vers gesneden ananas zou je een keer in de koelkast kunnen bewaren maar het is beter om de overgebleven stukken door een zuurkuulstamppot, smoothie, of ontbijtmuesli te doen. Daarnaast is het lekker om ananaspannenkoeken te maken. Ananas is een zeer lekkere vrucht waarmee je in de keuken alle kanten uit kan.

2. Perzik

Perzik bevat veel ijzer, kalium, calcium, vitamine C, vitamine B1 en diverse fytonutriënten zoals kaemferol. Het is een heerlijke, dorstlessende vrucht. Doordat het onder andere ijzer en vitamine C bevat zul je je energiek voelen als je regelmatig perzik eet. Perzik is daarnaast een beproefd diureticum en een koortswerend middel. Perzik kun je als zoete vrucht prima als suikervervanger gebruiken in een zelf gemaakte muesli. Perzik is een mooie aanvulling in een smoothie. Een rijpe perzik kun je met de hand schillen door de velletjes er zo af te halen; dan is de perzik op zijn lekkerst. Je moet wel eventjes de handen wassen na het smullen van een perzik.

3. Citroen

Citroenen stimuleren zowel de nieren als de gal en de lever. Het is door zijn leverstimulerende werking een goed middel om de spijsvertering te optimaliseren. Doordat het de nieren stimuleert is het een vochtafdrijvend middel. Niet veel mensen zijn in staat om een glas citroensap zo op te drinken; maar als je dat zou doen dan zou de dorst enorm gelest worden. Je hoeft minder te drinken als je citroenen nuttigt. Een bijkomend voordeel is dat citroen zo zeer de nieren stimuleert dat nierstenen oplossen. Verder stimuleert citroensap de lipolyse oftewel de vetverbranding; daarom is deze vrucht extra geschikt voor mensen met een neiging tot obesitas. Citroensap kun je toevoegen aan een salade in plaats van azijn, een kan drinkwater, een flesje drinkwater en zwarte thee; zo drink je citroensap zonder dat je gezicht samentrekt van de zuurheid.

4. Peer

De peer staat al sinds eeuwen bekend als bloeddrukverlagend. Dat komt met name door zijn vochtafdrijvende capaciteiten. Peer heeft daarnaast de beschikking over veel vezels, vitamine C, B en E en de mineralen magnesium, kalium, ijzer, koper en mangaan. Peer heeft een depuratief effect op het bloed. Urinezuur wordt sneller uitgescheiden door het lichaam na het eten van peer. De peer is daarom een veel gebruikte vrucht tijdens een detox. Een peer is een prima tussendoortje maar ook een lekkere zoete aanvulling in een smoothie. 's Morgens kan het in de muesli een mooie suikervervanger zijn. Verder is peer lekker in een salade met sla en komkommer.

4. Meloen

Alle soorten meloenen zoals watermeloen, galiameloen en cantaloupe meloen hebben diuretische kenmerken. Meloenen hebben overigens vele medicinale kenmerken. Het is goed tegen hart - en vaatziekten, menstruatieproblemen en zelfs suikerverslaving. Meloenen verlagen het gevoel snel weer suiker nodig te hebben. Sommigen zweren ook bij meloen om een nicotineverslaving tegen te gaan. Door onder andere de vochtafdrijvende stoffen worden ook nicotine sneller uit het lichaam gevoerd. Hierdoor kan het lichaam sneller wennen aan een nicotineloos leven. Meloen is een ideale vrucht om de dorst te lessen. Op warme dagen, helemaal tijdens een hittegolf, mag de meloen niet ontbreken. Ook kun je meloen als basisvrucht voor een smoothie gebruiken. Meloen is een geliefd toetje.

5. Aardbeien

Kalium, calcium, arginine en arbutine zijn de componenten in aardbei die ervoor zorgen dat de aardbei een vochtafdrijvend middel is. Medicijnen zijn nog nooit zo lekker geweest als aardbei. De aardbei is een vrucht die nooit verveelt; je kunt hem met plezier dagelijks opeten. De aardbei werkt prima tegen hoge bloeddruk, reumatische aandoeningen en obesitas. Je moet dan wel kiezen voor biologische aardbeien; want in tegenstelling tot vele andere vruchten hebben aardbeien geen schil waarop de pesticiden blijven zitten; ze komen in en op het vruchtje terecht. Gelukkig kun je vrij eenvoudig zelf aardbeien kweken; je hebt met drie plantjes dagelijks de beschikking over een paar aardbeien om een beschuitje mee te beleggen. Natuurlijk doe je er geen suiker op maar honing.

6. Druiven

Druiven werken diuretisch en zijn dus goed tegen nierstoornissen. Daarnaast zijn deze lekkere snackvruchten rijk aan ijzer, mangaan en koper waardoor er meer hemoglobine wordt opgebouwd; hierdoor zijn druiven de ideale vrucht tegen bloedarmoede. Urinezuur verdwijnt door druiven; daarom zijn deze heerlijke vruchtjes zo goed tegen reumatische aandoeningen. Druiven kun je dagelijks op tafel zetten zodat iedereen naar hartenlust van de tros kan plukken. Doorsneden druiven maken een muesli zoeter. Doorgesneden druiven zijn een leuke variant in een groene salade met ijsbergsla en paprika. Verder is de druif een mooie groenkleurige aanvulling in een vruchtensalade. Overigens zijn druivenpitten ook erg gezond; kies daarom altijd voor druiven met pit.

7. Vijgen

Vijgen zijn zowel een goed laxeermiddel als een goed vochtafdrijvend middel. Gedroogde vijgen zijn misschien wel de zoetste vrucht; je kunt ze weken en zowel het water als de vijg gebruiken als suikervervanger in de muesli. Door vijgen te gebruiken heb je echt geen suiker meer nodig. Vijgen werden vroeger als natuurlijke zoetstof gebruikt voordat men suiker kende. Je zou dat zelf ook kunnen doen door alle bakproducten waar je suiker in doet te voorzien van geweekte vijgen, zodat er minder suiker in hoeft.

8. Papaja

De papaja is een van de weinige vruchten waarvan vast staat dat het niet alleen kanker voorkomt maar het kan ook kanker genezen; met name prostaatkanker. Door zijn vezelgehalte is de papaja een prima laxeermiddel. Uiteraard is het net als de andere vruchten in dit artikel een diuretische vrucht. Papaja is misschien wel de allergezondste vrucht op aarde. Papaja is niet superzoet maar je kunt hem wel prima zo eten. In Indonesië zijn ze zo gek om papajasap met gesuikerde melk aan te bieden; dat is voor de meeste westerlingen te zoet. Je zou een papaja kunnen blenderen maar dat is eigenlijk zonde van zo'n mooie vrucht met mals vruchtvlees. Papaja's worden in salades gebruikt in Thailand; met name pittige salades waar ook rode peper in voorkomt. Papaja's zijn een van die bijzondere vruchten die als groente en als fruit kunnen dienen. Een stuk papaja is een lekkere snack. Een bordje papaja zal zeker dezelfde avond nog op komen; ook al zouden er maar twee mensen zijn die ervan snoepen.

9. Cranberries

Goede dokters zouden cranberries kunnen aanraden als vochtafdrijvend middel. De cranberry zorgt ervoor dat het lichaam veel gifstoffen kwijtraakt. Daarnaast zitten er veel antioxidanten in de cranberry zodat het immuunsysteem wordt aangesterkt. Op twee fronten heb je minder kans om ziek te worden als je deze vrucht regelmatig eet. Behalve dat de cranberry vocht afdrijft zitten er proanthocyanidinen in de vrucht. Deze zorgen ervoor dat er geen bacteriën zich gaan ophopen in de urinebuis en blaas. Daardoor gaat het plassen gemakkelijker. Het is zelfs een natuurmedicijn tegen allerlei blaas- en urinebuisproblemen. Daarom mag de -overigens zeer zure cranberry- niet ontbreken als vochtafdrijvend middel. Als je de verse cranberry of veenbes tot sap wilt verwerken kun je dit sap aanlengen met honing of heet water waarin steviablaadjes getrokken zijn; zo zorg je voor een natuurlijk zoetmakend middel in een smoothie of vers sap.

10. Kiwi's

Kiwi's staan bekend om hun hoge hoeveelheid vitamine C. Dat is mooi. Maar de kiwi heeft meer geneeskrachtige eigenschappen. Kiwi's zijn zowel een laxeermiddel als een diuretisch middel. Kiwi's zijn een enigszins bewerkelijk fruit als je een snackbord wilt maken. Maar wanneer je vaker kiwi's hebt geschild gaat het snel genoeg. Schil bijvoorbeeld acht kiwi's, snijd ze in hapklare stukjes en merk dat een paar uur later, of misschien wel binnen een uur, deze gezonde vruchtjes helemaal verorberd zijn, als je met twee of meer mensen bent.
Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën fruittabelKilocalorieën fruittabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
  • http://www.livestrong.com/article/126110-fruits-natural-diuretics/
  • http://www.ehow.com/about_4609548_which-fruit-natural-diuretic.html
  • http://blissreturned.wordpress.com/2012/01/23/diuretic-fruits-herbs-and-vegetables-list-of-natural-diuretic-foods-for-weight-loss/
  • http://www.botanical-online.com/english/pineapple.htm
  • http://www.ikonet.com/en/visualdictionary/static/us/the_kiwi
  • Foto´s: Tom008
  • http://www.doctorayur.com/index.php?option=com_content&view=article&id=554:peach-&catid=38:nutrients
  • http://www.newsmax.com/FastFeatures/health-benefits-fruit-cantaloupe/2010/12/21/id/380572
  • http://www.ehow.com/how-does_5348153_much-cranberry-juice-drink-diuretic.html
  • http://www.botanical-online.com/english/strawberryproperties.htm
  • http://www.cleanse-me-healthy.com/LemonWater.html
  • http://ezinearticles.com/?Discover-The-Medicinal-Properties-Of-The-Pear&id=433126
  • http://www.secretsofnaturalhealth.com/grapes.html
  • http://homecooking.about.com/od/foodhistory/a/fighistory.htm

Reageer op het artikel "10 diuretische fruitsoorten; wat is vochtafdrijvend fruit?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!