InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > DIM, kankerremmende stoffen in koolsoorten

DIM, kankerremmende stoffen in koolsoorten

DIM (3,3-di-indolylmethaan) is een natuurlijke stof die in het zure milieu van de maag ontstaat uit indol-3-carbinol (I3C), een verbinding uit koolsoorten, radijs en daikon. Met indol-3-carbinol is inmiddels zeer veel experimenteel onderzoek verricht in relatie tot borst- en prostaatkanker. Bij orale inname wordt I3C omgezet in werkzame metabolieten, hoofdzakelijk DIM. DIM is een veelbelovende, natuurlijke indol-verbinding met antimutagene, anticarcinogene en potentiële chemotherapeutische eigenschappen. Momenteel staan er vijf klinische studies gepland met DIM, onder andere bij prostaat- en baarmoederhalskanker.

In de afgelopen tien jaar komt DIM steeds meer in de belangstelling vanwege de niet-toxische kankerremmende eigenschappen. Als chemopreventieve stof stimuleert DIM de ontgifting van carcinogene stoffen uit voeding en milieu. Daarnaast komt uit experimenteel onderzoek naar voren dat DIM de potentie heeft om als chemotherapeutische stof ingezet te worden als onderdeel van de behandeling van kanker, met name van borst-, baarmoederhals- en prostaatkanker. Verschillende klinische studies naar het effect bij prostaat- en baarmoederhalskanker zijn gaande en zullen in de toekomst meer duidelijkheid moeten geven over het nut van DIM.

Kankerremmende werking

Koolsoorten zijn rijk aan glucosinolaten en hun metabolieten, waaronder indolen en isothiocyanaten. Deze verbindingen hebben allen antimutagene- en anticarcinogene eigenschappen. Experimenteel onderzoek heeft aangetoond dat DIM voor normale, gezonde cellen niet giftig is en de groei van kankercellen remt (cytostatisch) en uitzaaiingen kan voorkomen. Het meeste onderzoek is verricht naar borst- en prostaatkankercellen.

DIM is in vitro werkzaam gebleken tegen hormoon-afhankelijke en hormoon-onafhankelijke borst- en prostaatkankercellen. Enerzijds zijn er werkingsmechanismen gevonden die hormoon-afhankelijk zijn (oestrogenen of androgenen), anderzijds zijn er vele kankerremmende mechanismen gevonden die onafhankelijk zijn van de invloed van geslachtshormonen. Onder andere als sterke remmer van NF-kappaB is DIM ook effectief gebleken bij agressieve en moeilijk te behandelen (therapieresistente) kankertypen.
DIM doorbreekt meerdere overlevingsstrategieën van kankercellen, waardoor deze cellen weer vatbaar worden voor geprogrammeerde celdood (apoptose). Van DIM zijn de volgende kankerremmende eigenschappen gevonden:

Preventieve werking

  • stimulering van de uitscheiding carcinogene stoffen
  • verhindering vorming van carcinogene stoffen, inclusief carcinogene metabolieten van oestrogeen
  • anti-androgene werking
  • preventie tumorvorming door Humane Papillomavirus (HPV)
  • cytostatische werking
  • verhindering van celdeling door remming van topo-isomerase II
  • inductie van apoptose (celdood)
  • up-regulatie van interferon-gamma
  • verhindering van angiogenese
  • Chemotherapie-versterkende werking
  • gevoeliger maken van kankercellen voor chemotherapie

DIM wordt verkregen uit indol-3-carbinol, een voedingsstof in kruisbloemige groenten. Vanuit de voeding wordt DIM blijkbaar slecht opgenomen. Wanneer DIM is opgenomen in een matrix van andere voedingsstoffen zoals fosfatidylcholine, dan is de opname beduidend beter.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht tegen kanker van koolsoortenDe geneeskracht tegen kanker van koolsoortenAlle kolen zijn supergezond! De meeste koolvormen zijn rond. Er zijn twee soorten spitskool. Witte kool en savooiekool h…
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zon echt Amerikaanse uitvind…
De geneeskracht van Chinese koolDe geneeskracht van Chinese koolEen Chinese kool is een hele grote kool die je eigenlijk niet moet koken. Je kunt het op dezelfde manier eten als sla. H…
Bronnen en referenties
  • http://clinicaltrials.gov/ct2/results?term=diindolylmethane
  • Sarkar FH, Li Y.Indole-3-carbinol and prostate cancer. J Nutr. 2004 Dec;134(12 Suppl):3493S-3498S.

Reageer op het artikel "DIM, kankerremmende stoffen in koolsoorten"

Reactie

Hans Nieuwdorp, 28-05-2018 23:38 #1
Is DIM (waarvoor staan die letter?) ook te verkrijgen als voeding-supplement of als een of andere soort extract, of kan ik uit het artikel enkel leren: veel kool eten?

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 04-06-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!