InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ongeraffineerd zout is goed voor de bloeddruk

Ongeraffineerd zout is goed voor de bloeddruk

Lang hebben we geleefd met het idee dat zout slecht voor je is, met name voor de bloeddruk. Dat blijkt onzin, of deze gedachte dient op zijn minst gerelativeerd te worden. Wat is er aan de hand? Uit allerlei wetenschappelijk onderzoek blijkt dat keukenzout of tafelzout, wat een sterk geraffineerd zout is, inderdaad ongezond is. Ongeraffineerd zout, waarin 84 mineralen en sporenelementen in zitten, is juist erg gezond. Een groot zoutbedrijf zoals Akzo Nobel noemt ongeraffineerd zout ´vervuild´ en probeert goede sier te maken door te beweren dat ze zout zuiveren. In feite scheept het bedrijf mensen op met ziekten want de zogenoemde vervuiling blijken gezonde mineralen te zijn. Van hoge bloeddruk, verkregen door tafelzout, kunnen allerlei hart- en vaatziekten komen die tot de dood kunnen leiden. Het zou beter zijn om alleen ongeraffineerd zout te gebruiken. Maar dit zout heeft de neiging om een beetje aaneen te klonteren; daarom wordt door de zoutindustrie zout geraffineerd.

Inhoud:

Ongeraffineerd zout is goed voor bloeddruk

Hypertensie of te hoge bloeddruk kan met ongeraffineerd zout worden verholpen. Wetenschappers weten dit al erg lang maar deze kennis is niet tot alle geneeskundigen door gedrongen. In de 21e eeuw is het nog altijd een controverse of natriumchloride, dat is geraffineerd keukenzout, tot hoge bloeddruk leidt. Dat betekent in feite dat niet overtuigend kan worden aangetoond dat zout eten leidt tot hoge bloeddruk. Wat wel is aangetoond is dat ongeraffineerd zout, dat is zout wat 84 belangrijke mineralen en sporenelementen bevat, goed is bij hoge bloeddruk; het vermindert deze aandoening.

Mineralentekort en keukenzout innemen leiden tot hoge bloeddruk

Het weinig innemen van mineralen leidt tot een lagere bloeddruk bij mensen die een verhoogde bloeddruk hebben. Dat lijkt haaks te staan op het idee dat natriumchloride of keukenzout tot hoge bloeddruk leidt. Maar dit verschijnsel is verklaarbaar. Ten eerste komt natriumchloride van nature voor met allerlei andere mineralen. In de zee zit natriumchloride samen met 84 andere mineralen en sporenelementen. Ook in ons bloedplasma zitten deze 85 mineralen, zodat ons bloedplasma precies lijkt op de samenstelling van zeewater. Bloedplasma is dat deel van het bloed waar bloedlichaampjes in ´drijven´. Wanneer je nu alleen natriumchloride inneemt dan zal dit element in ons lichaam van nature verbindingen aangaan met andere mineralen. In feite onttrekt keukenzout mineralen uit het lichaam. Dat is de reden dat zowel een tekort aan mineralen als te hoge inname van keukenzout worden gerelateerd aan hoge bloeddruk of hypertensie.

Batmanghelidj

De arts die als één van de eersten de mensheid wees op de gezonde aspecten van mineralen is Batmanghelidj. Hij is een Iraans arts die gevlucht is naar de V.S. Hij wees erop dat onderzoeker David McCurron in 1997 had ontdekt dat dagelijks de juiste dosis kalium, calcium, magnesium en zout de bloeddruk verlaagt. Dat komt met name omdat zout en mineralen het watergehalte in het lichaam reguleren. Dat is niet het enige wat deze combinatie aan elementen bewerkstelligt. Samen zorgen kalium, calcium, magnesium en zout voor een juiste balans in de lichaamsenergie. Door ongeraffineerd zout te eten kan vermoeidheid verdwijnen.

Hoge bloeddruk behandelen met water en mineralen

Hoge bloeddruk werd als een aandoening gezien zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Soms wordt het nog steeds zo voorgesteld. Je moet het eigenlijk zo zien: als we medicijnen innemen tegen hoge bloeddruk, doen we niks aan de oorzaak; we negeren de oorzaak. Je zou gewoon kunnen besluiten om voortaan voldoende water en mineralen in te nemen; dan zal de bloeddruk op natuurlijke wijze dalen.

Mineraalrijk voedsel

Het lichaam zit zo in elkaar dat het zelf uit een overvloedig aanbod de beste verhoudingen aan mineralen en water samenstelt. We eten echter te weinig mineralen. Je kan dat gedeeltelijk oplossen door het innemen van ongeraffineerd zeezout maar het is ook mogelijk om voedsel in te nemen waarin extra veel mineralen zitten.

Voedsel waar kalium in zit

In vrijwel elke voedselsoort zit wel iets van kalium maar er is voedsel wat extra veel kalium bevat. Het is gezonder om organisch, natuurlijk kalium te eten dan het slikken van synthetische kaliumsupplementen. Voedsel dat rijk aan kalium is:
Rozijnen, aardappel, avocado, bonen, erwten, tomaten, bloemkool, bananen, brood, sinaasappel, grapefruit, gedroogde abrikozen, biologische melk, eieren en kaas.

Voedsel waar veel magnesium in zit

Magnesium is een belangrijk mineraal dat in kleine hoeveelheden in legio voedselbronnen zit. Het zit extra veel in de volgende bronnen: kelp, tarwezemelen, tarwe, noten zoals amandelen en groene bladgroente.

Voedsel waar veel calcium in zit

Calcium zit in feite teveel in melk. Het is beter om rauwe melk te drinken omdat daar andere mineralen in zitten. Wie vooral calcium inneemt en minder van andere mineralen loopt grote kans om broze botten te krijgen. Het lichaam reageert namelijk op een overschot aan calcium door calcium uit de botten te onttrekken. Dat zijn de recentste wetenschappelijke inzichten en ze staan lijnrecht tegenover de visies de melkindustrie in Nederland ons jarenlang voorgeschoteld heeft. Goede bronnen aan calcium zijn:
Kelp, kaas, sesamzaad, tofoe, peulvruchten (bonen en linzen), vijgen, amandelen, boerenkool, waterkers, peterselie, broccoli en olijven.
Gerelateerde artikelen
Is zeezout gezonder dan tafelzout?Is zeezout gezonder dan tafelzout?Het is reeds algemeen bekend dat de inname van te veel zout kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals een hoge…
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelenJodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het…
Keltisch zeezout is een gezond zoutKeltisch zeezout is een gezond zoutKeltisch zeezout is een speciaal soort zout dat zeer veel mineralen en sporenelementen bevat. Daardoor is het veel gezon…
Flor de sal, bloemenzout uit PortugalIn de Algarve van Portugal ligt een streek die van oudsher salinas wordt genoemd. Hier wist men dat er grote zoutvoorrad…
Bronnen en referenties
  • Mineralen (ongeraffineerd zou) is goed bij hoge bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1930921
  • Keukenzout leidt tot hoge bloeddruk is controversieel idee: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16772635
  • Weinig mineraleninname leiodt tot hoge bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15752955
  • http://www.bloeddruk.net/
  • http://www.bloeddruk.net/bloeddruk-meten.html
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Ongeraffineerd zout is goed voor de bloeddruk"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!