InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en wax

Natuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en wax

Natuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en wax De keuze in haarverzorgingsproducten is enorm. Maar de meeste shampoo's, conditioners en andere verzorgingsproducten zitten vol met allerlei chemische stoffen als parabenen en siliconen. Als je dit niet wilt, zijn er gelukkig andere alternatieven om toch goed verzorgd haar te hebben. Producten zijn daarbij vaak op een natuurlijke basis. Natuurlijk zien ook fabrikanten deze trend en komen er gelukkig wat meer merken die hun producten maken op een (meer) natuurlijke basis. Er is ook een groep mensen die hun haren niet meer tot heel weinig wassen, no poo.

Algemeen

Steeds meer mensen gaan behalve over hun voeding ook nadenken over het gebruik van natuurlijkere producten voor het wassen en verzorgen van de haren.

Bron: Gefrorene Wand, PixabayBron: Gefrorene Wand, Pixabay

Haren wassen met natuurlijke shampoo

De haren worden vaak met een shampoo gewassen. Maar ook met zeep kan je de haren heel goed wassen. Voorbeelden van zeep waarmee je de haren goed schoon kan krijgen zijn aleppo zeep en de groene Marseille zeep. Beide zepen zijn op basis van olijfolie en vaak is ook laurierolie toegevoegd. De geur is wel redelijk aanwezig, maar als je haar eenmaal droog is ruik je dat niet meer. Er bestaat zelfs speciale haarzeep! Margot van soap7.com bijvoorbeeld maakt een speciale zeep om de haren mee te wassen. Het haar wordt er super schoon en zacht van en je krijgt er zelfs extra volume van in het haar! Ook voor mensen met een gevoelige hoofdhuid kan deze haarzeep een hele goede oplossing zijn. Als je begint met de haren te wassen met zeep, is het soms fijn om ze na te spoelen met azijn(water). Dit maakt het haar wat zachter, maar je blijft wel rondlopen met een azijngeur rond het hoofd als je een beetje te veel azijn gebruikt.

Na het wassen van de haren met zeep voelt het haar wat stug aan, maar dat verdwijnt als je haar opdroogt. Als je al wat langer wast met zeep dan zal je gaan merken dat het haar meer volume gaat krijgen. En je haren zijn heerlijk zacht. Vaak is het ook mogelijk de haren veel minder vaak te wassen dan met de commerciële shampoo's. Maar dit geldt dan vooral voor mensen die geen styling producten gebruiken in hun haar. Chagrin Valley is tegenwoordig ook in Nederland te krijgen en heeft een uitgebreide keuze aan allerlei verschillende soorten zepen om het haar te wassen (en ook zepen voor de rest van het lichaam). Met allerlei heerlijke geuren.

In de winkel zijn ook enkele merken die haarverzorgingsproducten hebben op meer natuurlijk basis. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Carrots of Tomatoos
  • Dr. Organic
  • Yes To Carrots
  • haar producten van Lush
  • shampoo van Yves Rocher
  • Maria Nila
  • Petal fresh

Bron: Ayeletphotography, PixabayBron: Ayeletphotography, Pixabay

Conditioners

De meest natuurlijke conditioner is kokosolie. Kokosolie werkt verzorgend en vochtinbrengend. Kokosolie kan je goed gebruiken als haarmasker. Wel goed uitspoelen na het intrekken van de olie natuurlijk. De heerlijke kokosgeur is een goede bonus.

Arganolie is een ander voorbeeld van een natuurlijke conditioner. Deze olie bevat beschermende essentiële vetzuren. Dit zijn vetzuren die ons lichaam zelf niet aanmaakt en dus aangereikt moeten worden van buitenaf. Dat kan bijvoorbeeld door het regelmatig insmeren van pure arganolie in het haar. Laat de olie ongeveer 20 minuten intrekken en was het haar daarna. Het beste resultaat bereik je door ook een shampoo op basis van arganolie te gebruiken. Het haar zal voller aanvoelen en een prachtige glans vertonen.*

Arganolie bevat vitamine E en antioxidanten. Het helpt daarom bij het herstellen en ook voor het verzorgen van de bovenste huidlaag. Het zorgt ook voor een natuurlijk peil van het vochtgehalte van de huid en tevens controleert het de talgproductie. Allemaal hele fijne kenmerken voor de huid- en haarverzorging.

In de winkel zijn tegenwoordig ook aardig wat conditioners te koop zonder siliconen en sulfaten.
Voorbeelden hiervan zijn:
  • Guhl zijdeglans balsem
  • Hema conditioner light volume
  • Inecto pure coconut
  • Kruidvat crèmespoeling (oranje)
  • Nivea conditioner Silky Shine met zijdeproteïnen en orchidee-extracten
  • Schwarzkopf Anti-Klit

Nog veel meer conditioners zonder siliconen en sulfaten kan je vinden op deze website www.krullenwijzer.blogspot.nl/2013/08/lijst-van-conditioners-zonder-siliconen.html

Natuurlijk styling producten

Natuurlijke styling producten zijn wat moeilijker te vinden. Alle haarserums bijvoorbeeld bevatten siliconen. Wel fijn om je haar mooi zacht en glad te krijgen. Maar dit is een beetje een nep-effect. Je krijgt het idee van optimale verzorging, terwijl siliconen niets anders doen dan een laagje aanbrengen om je haren heen, zodat het haar glad aanvoelt.

Kokosolie is te gebruiken als een soort wax, maar je moet er maar heel weinig van gebruiken anders voelt je haar erg vet aan. Het is vooral een aanrader voor mensen met dik, krullend haar. In de reformwinkel is vaak ook wel een wax te vinden op basis van kokosolie, bijvoorbeeld gemengd met honing. Natural haarwax van Sante is zo'n voorbeeld, dit product is op basis van kokosolie en bijenwas.

No poo

Wil je je haren eigenlijk liever helemaal niet meer wassen? Over no poo hoor je steeds meer. No poo houdt in dat je je haren niet meer wast, of in ieder geval echt maar heel weinig. Sommige mensen gebruiken dan nog wel natriumbicarbonaat en/of azijn om hun haren te wassen. Shampoo tast de hoofdhuid aan en het droogt het haar uit. De talgklieren op je hoofd raken er dus aangewend om veel talg aan te maken om de natuurlijke vetbalans van de huid en haren te proberen te herstellen. Waardoor de haren al sneller vet worden. Als je vervolgens geen shampoo meer gebruikt zal heel langzaam aan de conditie van de hoofdhuid en dus ook van de haren verbeteren waardoor de talgproductie weer veel minder wordt. Het nadeel is dat je tijdens de tijd die de hoofdhuid nodig heeft om te herstellen rond loopt met vette haren. Om dit te voorkomen kan je wel om de 3 a 4 dagen de haren wassen met een mengsel van natriumbicarbonaat (=zuiveringszout) en water. En dan naspoelen met een mengsel van azijn en water (één op vier verdunnen ongeveer). Maar de haren zullen niet compleet schoon aanvoelen meestal. Alhoewel je met het zuiveringszout wel wat kan spelen qua dosering. Te droog haar betekent minder zuiveringszout gebruiken, te vet haar, dan moet je meer zuiveringszout gebruiken. De aanpassingsperiode is bij iedereen verschillend, maar zal ongeveer tussen de twee en zes weken zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve manieren om het haar te wassenAlternatieve manieren om het haar te wassenSteeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampo…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Haarverzorging voor de verschillende haartypenHaarverzorging voor de verschillende haartypenDoor een juiste shampoo en crèmespoeling te gebruiken, houd je het haar gezond en mooi. Lang haar, haar dat veel geföhnd…
Tips voor de verzorging van uw haarBeste verzorging voor uw haar. Welke shampoo, crème of masker te gebruiken bij welk haar. Hier enkele tips voor de keuze…
Haarverzorging manIn de supermarkten staan complete rekken met allerlei soorten gel, shampoo en dergelijke. Wat zijn deze producten en wat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en wax"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 23-03-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Beautygeheimen
Schrijf mee!