InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Alternatieve manieren om het haar te wassen

Alternatieve manieren om het haar te wassen

Alternatieve manieren om het haar te wassen Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampoos bevatten namelijk vaak agressiever reinigingsmiddelen die het haar en de hoofdhuid uitdrogen, wat schilfertjes, korstjes en jeuk tot gevolg kan hebben. Ook kan dit uitdrogende effect juist tegenreacties uitlokken, waardoor het haar juist sneller vet wordt. Hieronder vindt u een overzicht van verschillende alternatieve manieren om het haar te reinigen.

Conditioner, wash, conditioner (CWC)

In veel gevallen is het zo dat de hoofdhuid van mensen het deel van het haar dat het snelste vet wordt, terwijl de punten over het algemeen een stuk droger zijn. Om de lengtes en de punten van het haar te beschermen tegen de sterk ontvettende werking van reinigende middelen, kan men voor het gebruik van shampoo de haarlengtes en –punten insmeren met conditioner. Op deze manier worden de vette delen van het haar wel goed gereinigd, maar worden de drogere delen ontzien.

Conditioner only (CO)

Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van conditioner in plaats van shampoo. Conditioner bevat, evenals shampoo, reinigende ingrediënten. Deze zijn over het algemeen echter veel milder dan de sulfaten die in de meeste shampoos te vinden zijn. Het wassen van het haar met conditioner vraagt hierdoor wel wat meer tijd, maar is wel erg mild.
Voor het douchen dient het haar vochtig gemaakt te worden om de conditioner goed te kunnen verdelen. Vervolgens wordt een royale hoeveelheid conditioner over haar en hoofdhuid verdeeld: dit moet enkele minuten blijven zitten. Vervolgens wordt het haar en hoofdhuid gemasseerd, zodat al het vuil loskomt. Hierna wordt de conditioner uit het haar gespoeld (let wel, dit duurt langer dan shampoo uit het haar spoelen!) en kan er eventueel nog een extra voedende conditioner in de punten aangebracht worden.

Het is bij deze methode overigens wel belangrijk dat de conditioner die wordt gebruikt om het haar te wassen vrij van siliconen is. Deze zijn namelijk niet met water weg te wassen en kunnen voor buid-up zorgen, waardoor het haar dof, slap en futloos wordt. De conditioner die na het wassen aangebracht kan wel gewoon een conditioner met siliconen zijn.

No poo

“No poo”is eigenlijk een verzamelterm voor alle methoden om het haar zonder shampoo te wassen: conditioner only zou hier dus eigenlijk ook onder vallen. In de praktijk blijkt echter dat de meeste aanhangers van de no poo”-beweging hun haar met louter natuurlijke middelen reinigen. Een veelgebruikte combinatie om het haar te wassen is zuiveringszout en azijn. Hierbij wordt een kleine hoeveelheid zuiveringszout over het vochtige haar verdeeld, ingemasseerd en uitgespoeld, waarna het haar nog extra gespoeld wordt met een azijnoplossing op de PH-waarde te neutraliseren.
Verder wordt er ook vaak gebruik gemaakt van verschillende kruidenmengsels en kleisoorten om het haar mee te wassen.

Water only (WO)

Water only is eigenlijk een extreme vorm van no-poo”: zoals de naam al zegt, wordt het haar hierbij alleen maar gespoeld met water. Aanhangers van deze methode verklaren dat het haar een zelfreinigend vermogen heeft, dat met het gebruik van reinigende middelen teniet wordt gedaan. Wanneer men stopt met het gebruik van deze middelen komt men eerst in een overgangsfase van enkele weken waarbij het haar vettig kan zijn, maar na deze periode schijnt het zelfreinigend vermogen weer in werking gezet te worden en ziet het haar er schoon uit, zonder het te hoeven wassen.
© 2012 - 2019 Myrsky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Hoe moet je je haar wassenHoe moet je je haar wassenDe meeste mensen wassen hun hoofdhaar zonder er eigenlijk bij na te denken, toch kan men het haar onbewust tijdens het w…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…

Reageer op het artikel "Alternatieve manieren om het haar te wassen"

Reactie

Geenhippie (infoteur), 18-06-2015 16:39 #1
Ik ben zelf bezig met water only washing. Ik kan nog niet echt zeggen of het me bevalt of niet omdat ik nog niet door de overgangsfase heen ben. Mijn ervaringen heb ik beschreven voor anderen die het willen proberen. Ik zag dat er weinig Nederlandstalige informatie over te vinden is. Dit terwijl het de gemakkelijkste en goedkoopste methode ooit is.

Infoteur: Myrsky
Gepubliceerd: 26-12-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!