InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijke haarverzorging – een introductie

Natuurlijke haarverzorging – een introductie

Natuurlijke haarverzorging – een introductie Er zijn tal manieren om je haar te verzorgen – in onze westerse wereld zijn we vooral gewend aan de standaard commerciële shampoos, conditioners en stylingproducten. De meeste mensen kennen eigenlijk niet anders. Er zijn echter natuurlijke alternatieven die een stuk beter zijn voor je gezondheid en het milieu. ‘No poo’ (het niet gebruiken van shampoo) wint aan populariteit en dat is niet zonder reden.

Het probleem met SLS

Bijna elke shampoo die je in de winkel koopt bevat SLS of een vorm hiervan. SLS, wat staat voor sodium lauryl sulfate, is een belangrijk ingrediënt dat de shampoo laat schuimen en schoonmaakkracht geeft. Fabrikanten gebruiken het omdat het een effectief en goedkoop is. Van SLS is bekend dat het de huid irriteert en agressief schoonmaakt.
Dit is een probleem: SLS maakt ZO goed schoon dat het je haar en hoofdhuid ‘gestript’ achterlaat; alle natuurlijke oliën die je haar en hoofdhuid beschermen zijn nu weggewassen. Vaak moet je wel een conditioner gebruiken omdat het je haar anders erg droog, breekbaar of klitterig achterlaat. Als reactie gaat je hoofdhuid meer vet aanmaken om de droge huid tegen te gaan. Dit resulteert in haar dat sneller vet wordt. Hierdoor moet je weer wassen en zo is de cirkel rond. Het is een cyclus die niet natuurlijk is en vooral erg slim is van de fabrikanten. Door shampoo te kopen heb je immers ook weer extra conditioners, maskers en serums nodig om je haar te herstellen.

Natuurlijke voordelen

Door een natuurlijke shampoo te gebruiken kan het haar en de hoofdhuid zijn natuurlijke beschermlaag (talg) behouden. De huid is in balans en hoeft geen extra vetten aan te maken. Hierdoor blijft het haar langer schoon en mooi. Veel mensen geven ook aan dat hoofdhuidproblemen als roos of droge huid oplossen zodra ze stoppen met het gebruik van commerciële shampoos. Acne langs de haarlijn of op de rug en schouders kan verdwijnen doordat de siliconen in de conditioners de huid niet langer verstoppen en irriteren. Er zijn veel mensen die aangeven dat hun haar gezonder wordt en sneller groeit. Er zijn minder stylingsproducten nodig om het haar in model te houden.

Alternatieven

Er zijn vele alternatieven ten opzichte van de gangbare haarproducten. Hieronder is een kort overzicht van enkele meest populaire opties om als shampoo of conditioner te gebruiken.

Shampoo

  • Zuiveringszout – altijd in combinatie met azijn als spoeling om de pH balans te herstellen.
  • Klei (bijv. Ghassoul)
  • Roggemeel
  • Ei
  • Zeepnoten
  • Natuurlijke commerciële shampoo

Conditioner

  • Aloë Vera
  • Appelazijn (verdund)
  • Honing
  • Kruidenthee (bijv. kamille of groene thee)

Styling/Leave ins

  • Aloë Vera (als leave in voor droog haar of styling gel)
  • Olie (als leave in en tegen pluizig haar)
  • Lijnzaadgel (als haargel)

Voor mensen met langer haar is het daarnaast aan te raden om regelmatig een borstel met natuurlijke haren te gebruiken. Dit verdeeld het vet van de hoofdhuid naar de haarpunten, wat werkt als een natuurlijke conditioner.

Wennen

Als je jarenlang shampoo hebt gebruikt, dan is je hoofdhuid hieraan gewend en zal het meer talg aanmaken dan je nodig hebt. Het kan en zal waarschijnlijk even duren voordat je hoofdhuid weer in balans komt en het stopt met de overmatige productie. Tijdens deze overgangsperiode kan je haar daarom dan ook wat vetter zijn – maar dat verschilt erg per persoon.

Siliconen

Er zullen waarschijnlijk ook veel siliconen in je haar zitten. Deze zullen na een tijdje er vanzelf ‘uitvallen’, maar je kunt ook voordat je stopt met shampoo nog een laatste keer wassen met een siliconenvrije shampoo. Gebruik hierna dan geen conditioner meer. Zonder de siliconen in je haar zie je de echte staat van je haar – siliconen verbergen namelijk de beschadigingen waardoor je haar zacht en gezond aanvoelt. Schrik dus niet als je veel gespleten punten of droogte ziet als de siliconen uit je haar zijn, maar verzorg het extra met bijvoorbeeld kokosolie.

Gezond haar

Wanneer je overstapt op een natuurlijke manier van haarverzorging, doe je je lichaam en gezondheid een grote gunst. Zodra je haar en hoofdhuid aan deze nieuwe manier gewend zijn, zul je je haar minder vaak hoeven te wassen omdat het niet vet wordt. Na enkele maanden kun je misschien zelfs overstappen op het wassen met alleen water.
In elk geval zul je met de juiste verzorging op weg zijn naar echt gezond, glanzend haar!

Lees verder

© 2015 - 2019 Eveland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Het verzorgen van uw haarNet zoals bij de huid, is het verzorgen van uw haar ook belangrijk. Hoe kan u het beste uw haar verzorgen?
Natuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarNatuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarGlanzende, sterke en gezonde haren zijn het gevolg van goed werkende talgklieren in de hoofdhuid en van gezonde haarwort…
Haarverzorging voor de verschillende haartypenHaarverzorging voor de verschillende haartypenDoor een juiste shampoo en crèmespoeling te gebruiken, houd je het haar gezond en mooi. Lang haar, haar dat veel geföhnd…
Haren wassen zonder shampooHaren wassen zonder shampooJe haren wassen zonder shampoo, is dat mogelijk? Niet iedereen wil shampoo gebruiken om de haren mee te wassen. Shampoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurlijke haarverzorging – een introductie"

Infoteur: Eveland
Laatste update: 13-09-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Natuurlijke lichaamsverzorging
Schrijf mee!