InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cosmetica: feitelijkheden en onzin

Cosmetica: feitelijkheden en onzin

Cosmetica: feitelijkheden en onzin In de wereld van cosmetica is men steeds met vernieuwing bezig. Producten moeten meer doen voor het lichaam en dat proces is een on going proces. Wat daar tussendoor laveert, zijn de charlatans die een graantje willen meepikken van de grote hoeveelheden geld die er in deze branche doorheen gaat. Tenslotte is er ook veel “ruis” op de lijn van cosmeticaproducten. Producten die iets pretenderen, producten die heilzame stoffen meekrijgen wat eigenlijk niet zo is en nog veel meer onduidelijkheid.

(On)waarheden over cosmetica

Producten krijgen soms kwaliteiten toegedicht die ze helemaal niet hebben. Het wordt vanuit de commerciële kant de wereld in geholpen of mensen doen dit uit zichzelf. Iemand is heel tevreden en wil dit graag delen … en dan kan na verloop van tijd, een product een geheel eigen leven gaan leiden.

Enkele veel voorkomende feiten en fabels

Veel scrubben

Scrubben is goed, dus daar is geen misverstand over. Maar scrubben moet je wel met beleid doen, want teveel scrubben is slecht. Ook als je continu een super glad huidje wilt hebben, is teveel scrubben niet goed. Scrub niet meer dan zo’n 2x per week bij een normaal tot vette huid en 1x per week (of nog minder) als je een gevoelige huid hebt.
Je huid moet namelijk herstellen na een scrubbeurt en moet daar daartoe wel de mogelijkheid hebben. Je huid kan verzwakken als je te snel weer een nieuwe scrubbeurt doet, bovendien voegt teveel scrubben per definitie niets toe aan de huid. Alles gedoseerd!

Is duur beter?

Een misverstand welke misschien wel bovenaan de lijst mag, is het gegeven dat duurder altijd beter is. Dat is dus niet zo. Wel is het zo dat voor nieuwe (revolutionaire) producten er meestal ook veel research gedaan is, eventueel aparte ingrediënten aan zijn toegevoegd en dat wil men terug verdienen. Enerzijds heb je dus een product wat nieuw is, met de nieuwste ingrediënten voor een nog beter resultaat en anderzijds is het helemaal niet zeker dat het dat voor de huid doet wat je verwacht.
Als je tevreden bent over je product dan is het helemaal niet verkeerd om het te houden, maar ben je toe aan iets nieuws, is het beter je te laten voorlichten door een professional.

Bron: 27707, PixabayBron: 27707, Pixabay
Handcrème na het wassen van de handen
Sommige mensen zeggen dat het eigenlijk moet, om soepele handen (huid) te houden en andere noemen het onzin. Enerzijds kan het in ieder geval geen kwaad en anderzijds is de noodzaak afhankelijk van je eigen handen en/of de zeep die je gebruikt. Bepaalde zeepsoorten zijn zo zacht van samenstelling dat je handen na het afdrogen van de gewassen handen niet droog aanvoelen. Bovendien, iedere hand is anders en dus hoe er gereageerd wordt op zeep. Kijk gewoon hoe je hand na enkele minuten aanvoelt. Als deze snel hersteld is het echt niet nodig, maar blijft de huid wat strak of droog aanvoelen, dan is het prima om een klein beetje handcrème na het wassen in te wrijven. Gebruik sowieso niet te veel, dan kunnen je handen zelfs vettig aan blijven voelen.

Wel of geen donkere wallen heb je zelf in de hand

Dat is maar voor een klein gedeelte waar, want iedereen snapt dat als je een stevig slaaptekort hebt, de kans op wallen vergroten. Maar donkere wallen is eigenlijk iets wat genetisch bepaald is en als je dit hebt, kunnen wallen van heel weinig slaap het extra benadrukken. Van weinig slapen kan je dus niet zomaar donkere wallen krijgen.

Bron: Luxstorm, PixabayBron: Luxstorm, Pixabay
Opletten met kleuren als je ouder wordt
Dit is waar, maar dat wil niet zeggen dat je als ouder wordende vrouw geen sprekende kleuren kunt dragen. Je moet er misschien wel iets beter over nadenken, iets meer doceren en net wat nadrukkelijker naar een bepaalde kleur kijken. Bij smalle lippen mag je best een heftiger lipstick opdoen. Koraalrood is zo’n kleur die vaak net iets toevoegt aan de huidskleur als je deze draagt. Mat of met een glansje, het kan allemaal.
Maar ook smokey eyes kan, niet meer antraciet en zwart, maar met een diep paars grijze tint kan je ook prachtige smokey eyes maken.

De buffer voor de nagels is slecht

Ten dele, want de buffer kan de nagels prachtig mooi laten glanzen. Je moet alleen niet dagelijks met de buffer over de nagels gaan. Je haalt als het ware een laagje van de nagels af en het moge duidelijk zijn wat er met de nagels gaat gebeuren als je dit dagelijks doet. De nagels verliezen stekte en worden dun. Ze kunnen vervolgens breken, inscheuren etc.

Tot slot

Cosmetica is prima, er zijn heel goede producten. Maar dat neemt niet weg dat je je hersenen moet blijven gebeuren. Als het “to good to be true” is, dan is dat het meestal ook. Maar producten en kleuren kunnen zeker iets toevoegen, vergeet alleen niet erbij na te denken. Laat als laatste in ieder geval het verpakkingenverhaal achterwege. Relatief veel mensen besluiten nog steeds op basis van wat ze als verpakking zien. Een mooi doosje, kwastje etc. … beoordeel de inhoud!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Feiten en fabels over hoofdhaarFeiten en fabels over hoofdhaarOns hoofdhaar is belangrijk voor ons. Wie mooi haar heeft is daar trots op. Als we een slechte dag hebben omdat het haar…
Overdragen van HIVOverdragen van HIVHet overdragen van het HIV virus: besmetting, feiten en fabels. Het HIV virus veroorzaakt aids. Het is dan ook logisch d…
Dr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDe verzorgingsproducten van Dr. Hauschka Cosmetica omvatten producten voor gezicht, lichaam, mond en lippen, haren, bene…
Muggen: feiten en fabelsMuggen: feiten en fabelsLig je net lekker in je bed en ineens hoor je dat gezoem om je oren. Je doet het licht aan en er is niets meer te zien.…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: 27707, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Luxstorm, Pixabay

Reageer op het artikel "Cosmetica: feitelijkheden en onzin"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!