InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Chiazaad in opkomst als voedingssupplement

Chiazaad in opkomst als voedingssupplement

Chiazaad in opkomst als voedingssupplement Veel voedingsdeskundigen vinden dat mensen die een uitgebalanceerd en gematigd voedingspatroon hebben geen supplementen nodig hebben. Anderen zweren bij het belang van die supplementen en weer anderen houden het op gewoon gezond eten en niet roken, matig zijn met alcohol en vooral veel bewegen. Maar hoe dan ook worden voedingssupplementen veelvuldig gebruikt en staat met name chiazaad in de belangstelling. Chiazaad kenmerkt zich evenals diverse andere voedingssupplementen door de veelheid aan mineralen en vitaminen. Daarnaast bezitten de zaden nog enkele andere goede eigenschappen. De plant die de zaden levert komt oorspronkelijk uit Mexico.

Voedingssupplement met veel mineralen en vitaminen

Traditioneel bestaan voedingsupplementen meestal uit geconcentreerde bronnen van één of meer vitaminen, mineralen of bioactieve stoffen. Ze zijn verkrijgbaar in de vorm van capsules, drankjes, druppels, pillen, poeders, sachets of tabletten. Al deze producten hebben echter dezelfde werking als de vitaminen, mineralen of bioactieve stoffen die van nature in eten en drinken zitten. Om die reden vinden veel voedingsdeskundigen het toevoegen aan de dagelijkse kost niet noodzakelijk. Momenteel is er echter een trend merkbaar die uitgaat van een speciaal soort supplementen en wel door het toevoegen van zaden en pitten aan de dagelijkse maaltijden.

Opkomst chiazaad als supplement

Naast allerlei zaden en pitten, die reeds langer in de bekendheid staan, is momenteel chiazaad in opkomst als voedingssupplement. Sommige bakkers constateren een toenemende vraag naar chiazaad. Hoewel er nog geen sprake is van een echte rage is de toenemende verkoop opmerkelijk en wie weet? Het zoeken naar een bakker die chiazaad verkoopt zal overigens niet overal succesvol zijn maar de zaden kunnen ook bemachtigd worden via internet of kunnen zeker ook in natuurwinkels worden gekocht of op de zaterdagse biologische boerenmarkt in Amsterdam.

Plant uit lipbloemfamilie

Chia is een plantensoort die behoort tot de familie van de lipbloemen. De lip van de lipbloem dient als landingsplaats voor insecten waardoor uiteindelijk de bestuiving mogelijk is. Dit onderdeel van de bloem bestaat uit een groot omgevormd kroonblad. Een zeer bekende plantensoort die ook een lipbloem heeft is de orchidee. Chia is ook wel bekend als Salvia Hispanica en is oorspronkelijk afkomstig uit centraal en zuid-Mexico en Guatemala.

Groeiwijze van chia

De eenjarige plant kan tot een meter hoog worden met bladeren van vier tot acht centimeter lang en drie tot vijf centimeter breed. De chia krijgt witte of paarse bloemen die zich in talrijke clusters aan het eind van iedere stengel bevinden. Het zaad van de chia is een kleine zaadsoort met zaden in de vorm van een ovaal met een diameter van ongeveer een millimeter.

Al gekweekt door Azteken

De plant werd al gekweekt door de Azteken die leefden tussen ongeveer 1200 en 1520 in het huidige Mexico. Zij ontdekten dat het zaad van de chia kracht gaf. Volgens de overlevering haalden de Azteekse krijgers energie en uithoudingsvermogen uit het zaad. Zij gebruikten de zaden ook als geneesmiddel bij diverse kwalen.

Overgewaaid vooral uit Mexico

Tegenwoordig vindt de verbouwing van de plant plaats in Argentinië, Australië, Guatemala, Bolivia en Ecuador. Maar de zaden worden vooral gebruikt in het zuidwesten van de Verenigde Staten en in Mexico. De bekendheid in Europa is nog beperkt. In Mexico wordt het zaad toegevoegd aan water of vers vruchtensap en verkocht onder de naam chia fresca.

Kenmerken

Enkele kenmerkende eigenschappen van chia zijn:
  • De plant zit boordevol eiwitten en vezels.
  • De plant heeft een hoog percentage antioxidanten.
  • De plant is rijk aan omega-3-vetzuren.
  • De zaden kunnen worden toegepast ter ondersteuning van de stoelgang.

Verwerkingsmogelijkheden van de zaden

Chiazaad kan eventueel een nacht worden geweekt met water om bij het ontbijt toegevoegd te worden aan ontbijtgranen zoals muesli. Maar andere verwerkingsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld in jam, notenspread, pap, pindakaas, pudding, salade, soep en yoghurt. In gemalen vorm wordt chiazaad ook wel toegepast in bakproducten om brood of cake te bakken.

Snel consumeren

De snelste en eenvoudigste manier om chiazaad te consumeren is om een eetlepel in een glas water om te roeren en het een minuut of vijf te laten staan. Daarna nog een keer omroeren waarna het gewoon opgedronken kan worden. De smaak van het zaad is nootachtig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Superfoods: chiazaadEen populair voedingsmiddel uit de huidige superfood trend is chiazaad. Dit kleine zaadje uit Midden-Amerika doet naar v…
Chiazaad, superfood of onzin?Chiazaad, superfood of onzin?Aan het chiazaad is al veel aandacht aan besteed, vooral op het internet. Het is een hype, net als veel andere superfood…
Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad, van de Salvia Hispanica, bevat een zeer hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, aminozuren, calcium…
De geneeskracht van chiazaadDe geneeskracht van chiazaadChiazaad zijn kleine zaadjes die anno 2014 nog maar relatief kort in de schappen van winkels liggen. Een pak of zak van…
Kiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroente zit boordevol gezonde voedingstoffen, en zijn daarnaast ook nog een keer zeer smakelijk. Kiemen zijn gemakke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fesehe, Pixabay
  • Wikipedia
  • Voedinsgcentrum.nl
  • Ingevanhaselen.nl

Reageer op het artikel "Chiazaad in opkomst als voedingssupplement"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!