InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Keltisch zeezout is een gezond zout

Keltisch zeezout is een gezond zout

Keltisch zeezout is een gezond zout Keltisch zeezout is een speciaal soort zout, dat zeer veel mineralen en sporenelementen bevat. Daardoor is het veel gezonder voor ons en onze omgeving dan het zout dat we kopen in de supermarkt. Het zout wordt, deels met de hand, gewonnen in Bretagne in Frankrijk. Het is bedoeld als keukenzout en heeft enkele belangrijke gezondheidsvoordelen. Dit zeezout is het meest natriumarme zout dat er bestaat en bovendien ontslakt het je spijsverteringskanaal.

Twee vormen van Keltisch zeezout

Beide vormen zijn zeer rijk aan mineralen en spoorelementen, zoals bijvoorbeeld magnesium. Van alle zouten heeft Keltisch zout het laagste gehalte aan natriumchloride en is daarmee het zachtste en ‘vriendelijkste’ zeezout ter wereld. Het ruim tweeduizend jaar oude Keltische zoutwinningsproces is hiervoor verantwoordelijk (1*). Er zijn twee verschillende soorten Keltisch zeezout omdat de natrium de neiging heeft om bovenop te kristalliseren en deze kristallen zijn fijner dan van andere mineralen en spoorelementen. Deze bovenste witte zoutlaag wordt ‘fleur de sel’ genoemd en is het duurste Keltische zeezout en is afkomstig uit de Guérandestreek in Bretagne, Frankrijk. De toplaag is zeer dun en levert dus relatief weinig fleur de sel. Fleur de sel bevat iets meer natrium dan de onderste zoutlaag, het ‘sel gris’. Het is een feit dat Keltisch zeezout meer ruimte biedt aan andere mineralen en spoorelementen, zowel van het land als de zee. Dit bevordert de gezondheid van mens, dier, bodem en plant.

Samenstelling van het zeezout

  • Vocht: 6,5%
  • Calcium: 0,12 %
  • Natriumchloride: 89,7%
  • IJzer: 85mg/kg
  • Magnesium: 0,71%
  • Mangaan: 6,8mg/kg
  • Kalium: 0,20%
  • Zink: 5 mg/kg

Waarom heb je zout nodig?

Ons lichaam bevat op diverse plekken zout of op zout gelijkende stoffen:
  • Als baby’s liggen we in de baarmoeder in een zout badje dat we ‘vruchtwater’ noemen en dat verdacht veel lijkt op een verdunde oceaan. Ons hersenvocht is eveneens een verdunde oceaan. Het bloed van ons smaakt zout, evenals ons zweet en onze tranen. Bloed bestaat voor 0,9 procent uit mineraalzouten, de samenstelling ervan is voor 98 procent identiek aan zeezout en is dus een verdunde oceaan. We zijn op maar liefst drie cruciale niveaus een verdunde oceaan, te weten ons bloedplasma, onze lymfevloeistof en het vocht dat onze cellen omringt.
  • Diarree wordt verholpen met een simpele water- en zoutoplossing en we krijgen zoutoplossingen toegediend in een ziekenhuis om ons in leven te houden (2*).

Sole

Door middel van sole is er een mogelijkheid om iedere dag Keltisch zeezout tot je te nemen. Om sole te maken vul je een glazen fles met 1/3 deel Keltisch zeezout en 2/3 deel water en schudt daarna de inhoud goed door elkaar. Als er zoutkorrels op de bodem blijven liggen duidt dit erop dat het water volledig verzadigd is, dit is dus goed. Deze geconcentreerde zoutwateroplossing wordt ‘Sole’ genoemd. Gebruik de sole niet puur, daarvoor is het veel te geconcentreerd. Los één theelepel sole op in een glas water en drink dit op. Het water met de sole proeft zachter dan gewoon leidingwater. Drink de sole minstens een maal per dag voor het ontbijt. Een keer extra 's avonds voor het naar bed gaan is ook prima. Op deze manier voorziet men het lichaam dagelijks van een complete dosis aan mineralen in een prima verhouding tot elkaar.

Gezondheidsvoordelen

Sinusitis wordt voor een groot deel opgelost doordat het Keltische zeezout het slijm oplost. Keltisch zeezout reguleert de bloeddruk. Zowel lage als ook hoge bloeddruk kunnen gecorrigeerd worden door het gebruik ervan. Houd natuurlijk wel altijd goed de bloeddruk in de gaten als men Keltisch zeezout gaat gebruiken! Door het zeezout in te nemen met wat warm water net voordat je gaat slapen zal je dieper en langer slapen zodat je meer uitgerust wakker wordt. Met "normaal" zout heb je kans dat je vocht gaat vasthouden, Keltisch zeezout daarentegen kan juist helpen met de goede vochtbalans in het lichaam. Ook helpt het je lichaam om elektrolyten te balanceren. Omdat het zeezout zoveel mineralen bevat kan deze stof het immuunsysteem ondersteunen in het onderdrukken van infecties. Het helpt je lichaam daarmee ook om eerder te genezen na bijvoorbeeld een ziekte of bij het genezen van een wond. Gorgelen met Keltisch zeezout werkt ook prima bij keelpijn. Door de vele mineralen waaronder magnesium werkt het ook goed tegen spierpijn en spierkrampen. Het herstelt tevens de zuurtegraad van het lichaam door de 72 mineralen die erin zitten.

Een verzuurd lichaam

Verzuring kan een oorzaak zijn van veel ziektes, dus het behouden van een goede pH-waarde van het lichaam is belangrijk. Ziekten als reuma, psoriasis en eczeem kunnen hun oorsprong hebben in een te zuur klimaat binnen het lichaam. Keltisch zeezout kan ook helpen bij overmatige speekselproductie. Vaak is bijvoorbeeld kwijlen gedurende de nacht een teken dat je lichaam zouten nodig heeft en dat men niet genoeg water drinkt. Sole drinken kan dit oplossen.

Men kan iedere dag de sole drinken, maar natuurlijk kan je Keltisch zeezout ook gewoon strooien over het eten en gebruiken om mee te koken. En de tanden poetsen met Keltisch zeezout zorgt voor blinkende witte tanden! Gebruik daarvoor een natte tandenborstel en doop deze in het Keltisch zeezout zodat het zout aan de borstelharen blijft plakken. Voor dieren en ook voor planten is Keltisch zeezout ook heel gezond. Er zijn dus talloze manieren om de sole of ook het gewone Keltische zeezout te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is zeezout gezonder dan tafelzout?Is zeezout gezonder dan tafelzout?Het is reeds algemeen bekend dat de inname van te veel zout kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals een hoge…
Keltisch zeezoutKeltisch zeezoutKeltisch zeezout is heel goed voor de werking van de lichaamscellen. Je cellen moeten de stoffen krijgen die ze nodig he…
Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezoutZeezout is een gezonde bron van mineralen. Keukenzout of tafelzout is erg ongezond. Hoe zit dat? In Keltisch zeezout, ee…
De geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutDe geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutZout is niet ongezond, tenimste als je Keltisch Zeezout of Himalyazout neemt. Dat zijn gezonde natuurzouten waar behalve…
Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelenJodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • (1 en 2*) http://www.keltischzeezout.com/wat_is_keltisch_zeezout_.aspx

Reageer op het artikel "Keltisch zeezout is een gezond zout"

Reacties

Mupke, 18-08-2017 15:56 #3
Ik heb gelezen dat Keltisch zeezout goed is voor zowel hoge als lage bloeddruk.Ik gebruik iedere morgen 1theelepeltje SOLE voor het ontbijt, maar vraag me toch af of dit zout niet de bloeddruk omhoog maakt? Ik gebruik dit iedere dag al meer als 1jaar kan men dit gewoon door blijven nemen of is het ook goed als je af en toe eens stopt? Omdat mijn bloeddruk iets verhoogd was heb ik het nu 2weken niet genomen, maar mijn bloeddruk is nog steeds iets verhoogd, dus ik wil er weer mee beginnen want ik merk aan mijn lichaam dat het dit Keltisch zeezout mist.Dus zit een beetje in dubio wat ik nu moet doen?
Hoor graag u antwoord, bedankt alvast. Reactie infoteur, 21-08-2017
Keltisch zeezout bevat een aantal mineralen die de bloeddruk kunnen verlagen, zoals magnesium en kalium. De hoeveelheden van deze mineralen is ook hoger als in bijvoorbeeld Himalaya zout. Natrium is juist minder aanwezig in keltisch zeezout. In normaal keukenzout zitten alleen maar natrium en chloride, verder weinig sporenelementen en mineralen. Daarom is gewoon zout bijna niet te vergelijken met keltisch zeezout. Maar dit alles gezegd hebbende, zelf heb ik last van een te lage bloeddruk, dus daar heb ik meer ervaring mee/ informatie over.
Sole om echt de bloeddruk te verlagen, ik weet niet of dat werkt. Sole werkt wel heel goed als je veel zweet bent verloren of als je veel water drinkt. Maar ook Sole voegt natuurlijk toch wel extra natrium toe aan je lichaam.
Is het misschien een idee om de Sole te gaan gebruiken om de aardappelen b.v. in te gaan koken. Zo vervang je keukenzout door het gezondere Sole, maar krijg je toch geen extra natrium binnen.

Diny, 10-10-2016 13:53 #2
Hallo even een vraag!
ik heb keltisch zout en ook het boek water, maar ik vraag me af moet het in de zak bewaard blijven? Ik heb het nog in dezelfde zak en donker maar de zak wordt toch vrij vochtig.
Graag een antwoord
Hartelijk dank
Diny Reactie infoteur, 10-10-2016
Zout trekt vocht aan, dus misschien beter het zout te bewaren in een af te sluiten glazen pot ofzo.

Benn, 14-02-2016 22:03 #1
Weet iemand of er nu ook jodium in zit? Ik lees hier en daar dat het er van nature wel in zou moeten zitten, maar waarom het niet bijv. in dit artikel staat snap ik dan weer niet. Reactie infoteur, 15-02-2016
Van nature zit er, volgens mij, altijd jodium in zout. Maar niet veel. Vaak wordt het extra aan tafelzout toegevoegd, zoals bijvoorbeeld aan JoZo zout (jodium zout). Aan het Keltische zeezout van Mattison zit 53ug jodium per 100 gram zout.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 01-07-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Belangrijke voedingstoffen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!