InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pectine in appelmoes of jam een belangrijk voedingselement

Pectine in appelmoes of jam een belangrijk voedingselement

Om goed te kunnen functioneren heeft ons lichaam diverse voedingsstoffen nodig. De voedingsstoffen die kunnen worden verteerd en opgenomen in ons lichaam zijn: eiwitten, koolhydraten, mineralen, vetten, vitamines, water en zetmeel. Voor een goed verteringsproces van die voedingsstoffen zijn zouten en enzymen nodig die door de alvleesklier en de gal worden geleverd. Daarnaast heeft de stof pectine een belangrijke functie in het opnemen van de voedingsstoffen.

Werking van pectine als belangrijk voedingselement

Vooral enzymen zijn voor het verteringsproces van groot belang. Enzymen maken noodzakelijke voedingsstoffen vrij uit het genuttigde voedsel. Daarna is de stof pectine belangrijk omdat die zich verbindt met de voedingsstoffen. Door die verbinding met pectine wordt de opname van de voedingsstoffen sterk bevorderd.

Vruchten met veel pectine

Het innemen van pectine kan op verschillende manieren. Een voor de hand liggende manier is door producten aan het voedsel toe te voegen waar veel pectine in zit en dat zijn vooral bepaalde vruchten. Zo is bekend dat in appels veel pectine zit en dan vooral in de schil en in de pitjes. Maar niet alleen appel maar ook aalbessen, abrikozen, citrusvruchten, kruisbessen, kweeperen, peren, pruimen, sinaasappelen en suikerbieten bevatten veel pectine. Pectine zorgt als onderdeel van de celwanden van planten en vruchten voor het aan elkaar klitten van de cellen.

Opname van voedingsstoffen

Een prettige manier om pectine in te nemen is ook door zelfgemaakte appelmoes aan de maaltijd toe te voegen. Appelmoes is een goed voedingsproduct omdat het helpt om de opname van noodzakelijke voedingsstoffen te bevorderen. Een andere manier om ons lichaam van pectine te voorzien is door jam. In de meeste jamsoorten wordt pectine verwerkt om een dikkere brei te verkrijgen. In een zure omgeving vormt pectine namelijk een gelei zodra het verhit wordt met suiker. Op die wijze toegepast wordt het een verdikkingsmiddel. Een aantal vruchten heeft te weinig pectine om een stevige jam te verkrijgen waardoor toevoeging van pectine noodzakelijk is.

Ander nut van pectine

Pectine kan ook het verzadigingsgevoel vergroten. Aan de lijn doen en een appel of andere vrucht met veel pectine als tussendoortje nemen zal daarom zeker een gunstig effect hebben omdat het, door het volle gevoel dat wordt veroorzaakt, de eetlust vermindert. Ook is aangetoond dat pectine gunstig is voor een juist cholesterolgehalte en voor het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel.

Massaal aan de appelmoes

Appels zijn tegenwoordig het hele jaar verkrijgbaar dus het voordeel van de pectine is niet seizoensgebonden. Appelmoes maken kan op verschillende manieren. Vaak worden de appels eerst geschild en ontdaan van het klokhuis. Maar aangezien de stof pectine vooral in de schil en in de pitjes zit is het juist beter niet te schillen. De makkelijkste manier om appelmoes te maken is om de appels eerst te ontdoen van de steeltjes en daarna gewoon in kleine partjes te snijden waarbij het klokhuis gerust mag blijven zitten. Daarna met een bodempje water opzetten om aanbranden of vastkoeken te voorkomen. Na het koken twintig minuten laten pruttelen. Vervolgens de pulp door een draaizeef halen waarbij vanzelf de harde klokhuisresten achterblijven. Voor de smaak suiker en eventueel kaneel toevoegen. Het prettigste is om bij de maaltijd een apart bakje met een paar scheppen appelmoes te serveren. Ook lekker is om zelfgemaakte appelmoes door rode kool te mengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Abcgezondheid.be
  • Mensengezondheid.org
  • Rtvutrecht.nl
  • Hungrytfeelings.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Pectine in appelmoes of jam een belangrijk voedingselement"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!