InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van witte mosterd

De geneeskracht van witte mosterd

De geneeskracht van witte mosterd Witte mosterd is een plant die van oorsprong voorkomt in Europa en Azië. Hij heeft gele bloemen. Je ziet hem vaak in het voorjaar op het land. Dat komt niet zelden omdat boeren deze plant gebruiken als groenbemesting. De plant komt niet tot wasdom maar wordt met de grond en al vermalen. Boeren doen dit om te voorkomen dat tijdens een braakliggende periode de mineralen door regenval uit de aarde wegspoelen. Witte mosterd heeft lichtgeel zaad, in tegenstelling tot zwarte mosterd, wat donker gekleurd is. De aanduiding wit heeft niets met de bloemen te maken. Witte mosterd is een zaad wat in de fytotherapie om medicinale redenen wordt gebruikt.
Botanische tekening witte mosterd / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening witte mosterd / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn wordt witte mosterd Sinapis alba genoemd. In het Nederlands wordt het ook wel witte mosterd of gele mosterd genoemd. Gele mosterd is de meest logische naam, omdat de kleur van deze mosterd geel is, in tegenstelling tot zwarte mosterd welke een meer bruine kleur heeft. Mosterd komt van het Latijnse woord mustum. Dat betekent ´aangemaakt met most´. Vroeger werd mosterdzaad vermengd met most, een ongegiste druivenmassa.

De bladeren van witte mosterd kunnen worden gegeten als alternatieve saladebladeren voor een originele salade.

Werkzame stoffen

Van witte mosterd wordt voor fytotherapeutische doeleinden het zaad gebruikt alsmede de olie die uit dit zaad wordt geperst. In het zaad zitten de volgende belangrijke werkzame stoffen: de mosterdglycosiden sinalbine A en B. Deze thioglycosiden (of mosterdglycosiden) worden bij het vermalen van de zaden omgezet door het enzym myrosinase in een tweetal stoffen; paraoxybenzyl-isothiocyanaat, ook wel mosterdolie genoemd en sinapesulfaat. Verder bevat wit mosterdzaad slijmstoffen, etherische olie en vette olie met daarin brassicazuur, stearinezuur en oliezuur.

Mosterd verbetert de bloedsomloop

Witte mosterd bevordert lokaal de bloedsomloop. Het is een rubefaciens. Dat wilt zeggen dat het als uitwendig middel op de huid wordt gesmeerd. Plaatselijk wordt de huid roder; dat is een teken van verbetering van de bloedsomloop. Voor de voeten zou je kunnen proberen om een mosterdvoetbad te nemen. Daarnaast kan je een mosterdcompres toepassen. In de fytotherapie wordt witte mosterd uitwendig gebruikt bij de volgende indicaties:
  • Myalgie of spierpijn,
  • Anthralgie of gewrichtspijn,
  • Bloeiende witte mosterdplant / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende witte mosterdplant / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Fibromyalgie of reuma van de weke delen,
  • Ischias,
  • Neuralgie of zenuwpijn,
  • Paralysen of verlammingen,
  • Lumbago of lage rugpijn,
  • Bronchitis of luchtwegenontsteking,
  • Syndroom van Raynaud of bloedsomloopstoornis in de vingers,
  • Koude voeten.

Als je een lange schaatstocht gaat maken, kun je je voeten insmeren met mosterd tegen koude voeten!

Witte mosterd bij spijsverteringsstoornissen

Verdunde mosterdolie wordt inwendig gebruikt om een eetlustopwekkend effect te genereren. Het versterkt de maag en stimuleert de spijsvertering. Bovendien heeft witte mosterdzaadolie een ontsmettende werking. Overigens wordt voor deze toepassingen de mosterdolie zowel inwendig gebruikt als uitwendig ter hoogte van de maag aangebracht. In de fytotherapie wordt het bij de volgende aandoeningen ingezet:

Witte mosterd voor keel en longen

Witte mosterd heeft zweetdrijvende eigenschappen. Daarnaast is het een stimulerend kruid. Het zaad wordt gebruikt om een thee of infuus van te zetten om het inwendig te gebruiken. Voor sommige aandoeningen zoals bronchitis kun je een omslag gebruiken. Je maakt dan een katoenen doek nat met een mosterdaftreksel en slaat dit om de borst en rug. In 2007 bevestigde een wetenschappelijk onderzoek dat wit mosterdzaad een goede basis voor een behandeling bij bronchitis is. Witte mosterdinfuus wordt door fytotherapeuten inwendig aanbevolen bij de volgende indicaties:
  • Koorts,
  • Infecties,
  • Strottenhoofdontsteking,
  • Heesheid,
  • Influenza of griep,
  • Bronchitis.

Witte mosterd en kanker

Er wordt vaak geschermd met een antikankerwerking van een plant. Hierbij moet worden bedacht dat er geen één plant bestaat die 100% kanker kan voorkomen. De plantdelen die nog de grootste kans maken op het 100% voorkomen van kanker zijn zaden en noten zoals walnoten en hennepzaad; dat heeft te maken met het gehalte aan omega 3 en 6 vetzuren. Brian Peskin schrijft in zijn boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´, dat de Nobelprijswinnaar Otto Warburg heeft uitgevonden dat een tekort aan deze essentiële omega-vetzuren de belangrijkste oorzaak is van kanker. Dat feit is nauwelijks door wetenschappers onderzocht. Wat wel is onderzocht is dat allerlei kolen uit de kruisbloemigenfamilie een kleinere kans op kanker geven; de kans op kanker wordt bijvoorbeeld met 20 tot 30% verkleind als men broccoli eet. Witte mosterd is een familie van broccoli. Glucorafasatine in mosterd is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en dit is een antikankerstof, zo blijkt uit onderzoeken. We moeten echter constateren dat we nog niet helemaal precies de ziekte kanker begrijpen; vandaar snappen we nog niet hoe het fytonutriënt glucorafasatine kanker bestrijdt. Overigens kunnen we ook vaststellen dat witte mosterd relatief veel omega 3 en 6 vetzuren bevat, net als vele andere kruisbloemige planten. Dat kan eveneens een reden zijn dat mosterd kanker bestrijdt.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken. De meest medicinaal toegepaste vorm van witte mosterdzaad is een omslag. Gebruik 4 eetlepels verpulverd mosterdzaad met water dat 45 graden Celsius warm is. Gebruik een omslag nooit langer dan 10 minuten! Daarnaast moet je nooit langer dan twee weken dagelijks een omslag gebruiken. Verder is het belangrijk om niet te sterke concentraties mosterdzaad te gebruiken. Gebruik nooit meer dan 100 gram mosterdzaad voor één behandeling. Wanneer je artritis hebt, moet je de omslagen zeer beperken of nalaten. Het langdurig inademen van mosterddampen kan irritatie veroorzaken. De bijwerkingen van overdadig gebruik van mosterdzaad zijn:
  • Extreme roodheid,
  • Pijnlijke huid,
  • Irritatie,
  • Blaren,
  • Ulceraties of verzweringen.

Wanneer mosterd niet gebruiken?

Wanneer mosterdolie inwendig wordt gebruikt moet je dat zeer gedoseerd doen. Gebruik het sterk verdund omdat anders de maagslijmvliezen en de nieren geïrriteerd kunnen raken. Wanneer je lijdt aan één van de volgende ontstekingen moet je het gebruik van mosterd nalaten:
  • Nieraandoening,
  • Nierontsteking,
  • Maag- en darmslijmvliesontsteking,
  • Maag- en darmzweren.
Kinderen onder de zes jaar moeten witte mosterd nooit inwendig gebruiken; een medicinale aanwending van mosterd is niet geschikt voor kleine kinderen.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Mosterdzaad en mosterd, een geschiedenisSinapis alba, witte mosterd en Brassica nigra, zwarte mosterd zijn de botanische moederplanten, waarvan de zaden al duiz…
Maaltijd saladesMaaltijd saladesVerschillende salades voor de zwoele zomeravonden. Groene salade met kippenlevers en spek. Witlof salade met appel. Witt…
Natuurlijk middel tegen koude voeten en anti-insectenmiddelKoude voeten. De natuur geeft ons allerlei middelen om aandoeningen te voorkomen of te genezen. Koude voeten zijn snel o…
Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenGezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenIn de snackbar is een patatje met daarnaast een kroket erg lekker. Meestal kun je in een snackbar aardappelkroketten, ru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/194/2
  • http://beforeitsnews.com/health/2012/04/chinese-herbs-in-western-view-je-zi-semen-sinapis-albae-health-benefits-and-side-effects-1979816.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Mosterd tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21605497
  • Mosterd bij astrma: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17580442
  • Etymologie: P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek
  • Afbeelding bron 2: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van witte mosterd"

Reactie

Goeptar, 21-07-2016 13:55 #1
Kan iemand met maagkanker wel mosterdolie gebruiken? Reactie infoteur, 07-09-2016
Ja. Uit dit onderzoek blijkt dat het getest is op ratten. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12860286 Het bleek effectiever om darmkanker te bestrijden dan visolie. Je moet alleen niet mosterdolie in bakken of frituren.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!