InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Er is een alcoholverbod voor kinderen beneden achttien

Er is een alcoholverbod voor kinderen beneden achttien

Er is een alcoholverbod voor kinderen beneden achttien Er is een alcoholverbod voor jongeren onder de achttien jaar in Nederland. Aan hen mag geen alcohol meer verkocht worden. Ook wordt er aan volwassenen, die kinderen tussen de dertien en achttien jaar bij zich hebben, geen alcohol meer verkocht. Dat is natuurlijk lastig voor eigenaars en personeel van horecazaken, drankenzaken en supermarkten, maar vast en zeker wel beter voor de volksgezondheid van de toekomstige, werkende generatie. Er zullen nog steeds jongeren zijn die alcohol drinken tot ze in coma liggen, want waar ouders er geen kwaad in zien om hun kinderen alcohol te geven, zullen er nog steeds kinderen zijn die het blijven doen. Met alle nadelige gevolgen van dien. Vooral de hersens van jongeren onder de achttien lijden vaak schade door het overmatig alcoholgebruik.

Alcohol drinken tot de totale black out

Het alcoholverbod voor jongeren onder de achttien is niet voor niets ingesteld. Het was hoog tijd. Er waren veel verhalen over jongeren die zoveel gedronken hadden dat ze zelfs naar het ziekenhuis gebracht moesten worden, omdat ze doodziek of zelfs bewusteloos waren. Steeds meer kinderen dronken bier en sterke drank tot ze er letterlijk bij neer vielen. De term “coma zuipen” bestond een aantal jaren geleden nog niet, maar de laatste jaren is het een algemeen bekende term voor jongeren die drinken tot ze er letterlijk bewusteloos bij neervallen. Iedere verstandige mens weet dat zoiets niet goed kan zijn voor het lichamelijk welzijn.

Vooral de lever kan teveel alcohol niet aan

De lever kan op dat moment de hoeveelheid alcohol niet meer verwerken en deze benevelt de hersenen zo sterk dat die het totaal af laten weten. Als dit vaker gebeurt, zullen de hersenen niet de optimale groei doormaken, die ze zonder het gebruik van alcohol zouden doormaken. Daar heeft de jongere dan zijn leven lang last van.

Alcohol en zwangere vrouwen

Het gebruik van alcohol en sigaretten wordt al heel lang ontraden aan vrouwen die zwanger zijn. De reden is dat alcohol en roken zorgen voor schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de baby. Baby’s van vrouwen die wel drinken en/of roken zijn vaak kleiner. Hun ontwikkeling is tijdens de zwangerschap geremd.

Kinderen beneden de 18 zijn eveneens nog in ontwikkeling

Waarom zouden alcohol en het roken van sigaretten dan ook niet schadelijk zijn voor jongeren, waarvan het lichaam en de geest nog in ontwikkeling zijn? Waarom zou een zwangere vrouw wel het beste voor haar kindje willen en niet voor haar zoon of dochter onder de achttien jaar?

Alcohol remt de ontwikkeling van jongeren

Jongeren zijn tot hun achttiende lichamelijk en geestelijk in de groei. Hun lichaam is vaak kleiner dan dat van de volwassenen en kan de alcohol minder goed verwerken. Twee glazen bier hebben op een jongere dan ook een grotere invloed op lichaam en geest dan bij een volwassene. Daarnaast heeft een jongere nog maar weinig levenservaring en overschat zichzelf vaak als het om risico’s gaat met alle gevolgen van dien.

Alcoholische drank laat de jongere vaak hogere risico’s nemen

Het is een bekend feit dat jongeren na een paar glazen alcohol ook risico’s en gevaren minder goed inschatten. Daarnaast is het reactievermogen verlaagd. Een jongere die na een avondje stappen met een paar glazen op nog snel even voor een aanstormende intercity het spoor oversteekt zal dat dan ook meestal niet zonder ernstige schade vanaf komen. Daar zijn in het verleden voorbeelden genoeg van geweest. Zonder de alcohol in zijn of haar bloed, zou de beslissing om wel of niet over te steken vermoedelijk anders uitgevallen zijn.

Meer agressie en vechtpartijen

Ook agressie, ruzies en vechtpartijen komen vaker voor als jongeren een paar glazen op hebben. Hun gemoedstoestand is dan veranderd. Vaak zijn ze sneller prikkelbaar, hoewel ze dat meestal op dat moment zelf niet in de gaten hebben. Zelfs jongeren die doorgaans heel prettig in de omgang zijn, kunnen een kwade dronk hebben en onder invloed van alcohol agressief worden. Zelf hebben zij die andere gemoedstoestand niet eens in de gaten, maar het kan hen wel flink in de problemen brengen.

Alcohol kan de hersens van kinderen remmen en beschadigen

Het is een bekend feit dat alcohol de hersenen aantast, die op termijn minder zullen presteren. Jongeren zijn ongeveer tot hun achttiende levensjaar in de groei en dat zijn hun hersenen ook. Die worden door de alcohol geremd in hun ontwikkeling en vooral door te grote hoeveelheden alcohol zullen de studieresultaten op termijn flink kunnen tegenvallen. Die achteruitgang gaat geleidelijk, waardoor het effect niet altijd aan de alcohol toegeschreven wordt.

Moeizamere opname van vitamines en mineralen

De alcohol onttrekt vocht aan het lichaam en ook vitamines worden dan minder goed opgenomen. Er ontstaan langzaamaan tekorten in de noodzakelijke voedingsstoffen. Die tekorten leveren nog niet direct een probleem, maar op langere termijn kunnen hierdoor sneller lichamelijke aandoeningen ontstaan.

Zien drinken zet aan tot drinken

Dat geldt voor alcoholische dranken evenzeer als voor het roken. Waar thuis door ouders, buren en vrienden veel gerookt wordt, zullen ook de kinderen al snel aan sigaretten gewend raken. Kinderen kopiëren vaak het gedrag van ouders en volwassenen om hen heen. Waar door de volwassenen veel alcohol gedronken wordt en men er prat op gaat dat men veel kan drinken zonder dronken te worden, zullen de jongeren ook sneller naar de fles grijpen.

Kinderen niet te vroeg aan alcohol laten wennen

Soms laten volwassenen bij speciale gelegenheden een kind toch maar een glaasje meedrinken, maar dat is niet verstandig. Kinderen willen graag zo snel mogelijk bij de volwassenen horen en associëren het drinken van alcohol vaak met volwassen gedrag. Ze vinden het stoer en zeker als ook hun vrienden opscheppen met hun drankgedrag. Het hek is dan al snel van de dam.

Bij een feestje geen uitnodiging tot drinken

Sommige ouders menen dat ze hun kinderen op hun trouwdag, met kerstmis of oudejaarsavond best eens een glaasje mee kunnen laten drinken. Dat is echter funest. Kinderen zullen vanaf dat moment vaker mee willen doen met een drinkfestijn. Ze voelen zich dan volwassene met de volwassenen en leren op die manier de drank ook lekker vinden. Vooral raken ze gewend aan het effect daarvan. Kinderen die tot hun achttiende jaar echter geen alcohol gedronken hebben, zullen er ook minder snel aan beginnen. Daarnaast zijn ze dan vaak al verstandiger en zien om zich heen ook de uitwerkingen ervan.

Het voorkomen van het drinken van alcohol bij jongeren onder de achttien jaar

Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind en daar hoort het drinken van alcohol, evenals het roken, dan ook beslist niet bij. Heeft uw kind nog nooit drank geproefd, probeer de gevaarlijke invloed van alcohol dan uit te leggen. Niet alleen het gevaar van een grote verslaving, waar mensen maar moeilijk vanaf raken, maar ook het gevaar van het opdoen van aandoeningen, het dronken en versuft raken en de risico’s van het nemen van beslissingen in benevelde toestand.

Maak afspraken met uw zoon of dochter

U kunt over het vermijden van drank en sigaretten afspraken met uw kind maken. Beloof uw zoon of dochter bijvoorbeeld dat deze iets kan verdienen of een cadeau krijgt als hij of zij tot het eenentwintigste levensjaar geen alcohol drinkt en niet rookt. Het hoeft echter niet altijd om geld te draaien. Er zijn immers meer mogelijkheden. Laat daarbij uw fantasie werken.

Het alcoholverbod is een goede zet van de overheid

De aanpassing van de wet is een verstandige zet van de overheid, alleen wat erg laat, want momenteel is een grote groep jongeren al compleet verslaafd aan het drinken van grote hoeveelheden drank. Het geven van een goed voorbeeld en regelmatige gesprekken met uw kind zijn echter ook in dit geval heel belangrijk.

Geef zelf het goede voorbeeld

"Goed voorbeeld doet goed volgen", zegt het spreekwoord en dat klopt. Kinderen van ouders die niet of weinig drinken, raken minder snel aan de drank als kinderen van ouders waar de fles een grote plaats in de dagelijkse gang van zaken in neemt. Als vader elke avond met een paar biertjes voor de tv zit, zal een kind dat als een normale toestand bekijken en er zelf naar verlangen om even volwassen als zijn vader te zijn. Wordt er door moeder elke avond lekker gekookt met een glas wijn naast zich op de aanrecht, dan is zoiets heel gewoon voor het kind dat in een dergelijk gezin opgroeit. Drank hoort voor hun gevoel dan gewoon bij de dingen van elke dag. Het is verstandig om uzelf, maar ook uw kinderen niet te laten wennen aan dagelijks drankgebruik.
© 2014 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Comazuipen, een trieste ontwikkelingComazuipen, een trieste ontwikkelingDe Amerikaanse neuroloog S. Swartzwelder verklaart dat zelfs eenmaal binge-drinken (in een sneltempo vijf of zes glazen…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Waarom alcohol ongezond is voor kinderenWaarom alcohol ongezond is voor kinderenAls een kind tien jaar is denk je misschien nog niet aan uitgaan en alcohol, maar je kunt er beter te vroeg dan te laat…
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Alcoholcultuur: subcultuur onder jongerenAlcoholcultuur: subcultuur onder jongerenHet is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verho…

Reageer op het artikel "Er is een alcoholverbod voor kinderen beneden achttien"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 20-06-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!