InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine D supplementen zijn vaak nutteloos

Vitamine D supplementen zijn vaak nutteloos

Vitamine D supplementen zijn vaak nutteloos Veel mensen in Nederland gebruiken Vitamine D supplementen. Dit zou helpen hartaanvallen, beroertes, kanker en botbreuken te voorkomen. Ook wordt het gebruikt door zwangere vrouwen voor de ontwikkeling van gezonde botten bij de baby. Brits en Zweeds onderzoek uit 2014 heeft echter uitgewezen dat Vitamine D helemaal niet de positieve uitwerking heeft die vaak geclaimd wordt op mensen bij wie geen deficiëntie bestaat.

Het nut van vitamine D supplementen

Waarvoor is Vitamine D nodig?

Vitamine D speelt een belangrijke rol voor enkele van de organen van het menselijk lichaam. Het heeft vier belangrijke doelen:
  • Het zorgt voor het op pijl houden van calcium en fosfaat in het bloed doordat het de darmen stimuleert deze stoffen aan voedsel te onttrekken en de nieren om het opnieuw op te nemen.
  • Het zorgt ervoor dat botten calcium beter vasthouden.
  • Het remt de afgifte van parathormoon uit de bijschildklier.
  • Het ondersteunt het immuunsysteem.

Wat gebeurt er bij een tekort aan Vitamine D?

Dit zijn natuurlijk allemaal belangrijke zaken. Heb je een tekort aan Vitamine D dan kan dit leiden tot gezondheidsklachten. Zo kunnen je botten erdoor verzwakt of verweekt raken waardoor de kans op fracturen toeneemt. Het draagt mogelijk ook bij aan osteoporose. Een tekort aan Vitamine D ontstaat vaak door onvoldoende blootstelling aan zonlicht. In gebieden waar een deel van het jaar de zon niet of nauwelijks schijnt hebben mensen verhoudingsgewijs dan ook veel vaker te kampen met een tekort aan deze belangrijke vitamine. Recent onderzoek heeft tevens mogelijke links blootgelegd tussen een Vitamine D-deficiëntie en het ontstaan van verschillende soorten kanker, waaronder darmkanker in het bijzonder. Tevens zou het de kans op depressie verhogen, evenals het neonataal schizofrenierisico.

Hebben we supplementen nodig?

Het menselijk lichaam maakt zelf Vitamine D aan door blootstelling aan zonlicht en door dit te onttrekken aan voedsel. Vitamine D komt van nature voor in vette vis zoals haring, zalm, makreel, tonijn, sardines en paling. Ook zit het in sommige paddenstoelen en in eidooiers. Het aantal voedingsmiddelen dat ons aan deze vitamines helpt is dus beperkt. In Nederland wordt het daarom ook kunstmatig toegevoegd aan margarine en sommige andere melkproducten. In een laag gehalte bevat ook moedermelk vitamine D-achtige stoffen (meer in de achtermelk dan in de voormelk).

Neem je voedingssupplementen om je Vitamine D aan te vullen dan dient dit niet meer te zijn dan maximaal 5 µg per dagdosering. Voor sommige doelgroepen gelden hierop uitzonderingen, zo hebben ouderen er bijvoorbeeld meer behoefte aan en baat bij, even als zwangere vrouwen en vrouwe die borstvoeding geven. Een arts kan je daar meer over vertellen.

Het innemen van supplementen door mensen bij wie Vitamine D-deficiëntieverschijnselen zijn geconstateerd kan erg belangrijk zijn om de nadelige gevolgen van deze deficiëntie om te keren.

Hartaanvallen, botbreuken, beroertes en kanker voorkomen

Veel mensen die voldoende worden blootgesteld aan zonlicht en geen Vitamine D-deficiëntieverschijnselen vertonen nemen supplement omdat ze denken dat dit doeltreffend is in het voorkomen van hartaanvallen, botbreuken, beroertes en kanker. Veel producten claimen deze werking. Recent onderzoek trekt deze claims echter in twijfel.

Wanneer de werking en effectiviteit van een geneesmiddel of supplement wordt getest gebeurt dit vaak door middel van dubbelblinde studies. In dat geval wordt het middel getest op een groep proefpersonen waarvan een deel het middel toegediend krijgt terwijl een ander deel van de groep een placebo krijgt zonder dat arts nog proefpersoon weet wie welk middel heeft gekregen. Vervolgens gelden alleen de bloeduitslagen en overige resultaten. Een dergelijke proef is onlangs losgelaten op de inname van Vitamine D, met opvallende resultaten als gevolg. Onderzoekers publiceerde hierover in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift The Lancet Diabetes & Endocrinology Journal.

Eerdere claims dat Vitamine D zou helpen in het voorkomen van de genoemde kwalen waren niet gebaseerd op een dubbelblind onderzoek, maar op de bevinding dat mensen die aan de genoemde kwalen leden na hun dood lage Vitamine D-waarden bleken te hebben. Hieraan werd vervolgens een causaal verband verbonden dat er dus niet blijkt te zijn. Naar nu blijkt zijn het juist de genoemde aandoening die de aanmaak van Vitamine D door het lichaam remmen. Het is niet een tekort dat de aandoeningen veroorzaakt of de kans erop vergroot.

Onderzoekers van de Universiteit van Uppsala in Zweden toonden zelfs aan dat het innemen van extra Vitamine D zonder dat hier een indicatie voor is kan leiden tot verhoogde gezondheidsrisico's. Het kan bijvoorbeeld het risico op heupbreuken bij ouderen verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Gezonde supplementenDe afgelopen jaren heeft wetenschappelijk onderzoek naar voedingsstoffen veel van hun werkzame eigenschappen aan het lic…
Vitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D is belangrijk voor sterke botten. Een tekort kan zorgen voor botontkalking. Daar staat het om bekend. Maar mi…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freestocks.org, Pexels
  • The Daily Mail - http://www.dailymail.co.uk/health/article-2545004/Why-taking-vitamin-D-pointless-Review-finds-taking-supplement-does-little-prevent-chronic-disease-early-death.html
  • Mark J. Bolland e.a, 'The effect of vitamin D supplementation on skeletal, vascular, or cancer outcomes: a trial sequential meta-analysis' (The Lancet, 2014).
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Vitamine D supplementen zijn vaak nutteloos"

Reacties

Jan, 20-06-2016 05:12 #2
Waar rook is, is er vaak ook vuur.

Een te hoge beschikbaarheid van vitamine D leidt tot problemen en het volledig ontbreken van deze beschikbaarheid ook.

Bijvoorbeeld een te hoge/instabiele beschikbaarheid leidt tot (instabiele) hypercalciëmie en onttrekking van calcium aan de botten met aderverkalking, beroertes, hartaanvallen, botbreuken en geestelijke problemen als gevolg.

Neteru, 02-07-2015 09:47 #1
Goed dat er ook kritische artikelen verschijnen over supplementen, want niet alles is zaligmakend en we moeten kritisch zijn. Er zijn namelijk grote verschillen in kwaliteit, samenstelling en dosis. Wat vitamine D3 betreft zijn er ondertussen al genoeg bewijzen om te durven zeggen als je vit. D3 als supplement inneemt, je je hele lichaam beter beschermt.
Als er nu wetenschappelijke artikelen verschijnen om het positieve effect van vit. D3 suppletie te ontkrachten, dan moeten we hier ook erg kritisch over zijn. Nét in Zweden heeft men een grootschalig onderzoek uitgevoerd over het verband met vit. D en de ontwikkeling van diabetes Type 1 en de resultaten waren vrij overweldigend. Men had daarvoor reeds geconstateerd dat moeders met een lage vit. D spiegel 2x meer kans hadden om een kind op de wereld te zetten dat Diabetes Type 1 ontwikkelt. Mogelijks klopt de uitkomst van het wetenschappelijk onderzoek, maar hoe zijn ze te werk gegaan? Welke dosissen hebben ze gebruikt? Welke vorm (want meestal gebruiken ze voor dit soort onderzoeken slecht opneembare of slecht werkzame vormen van supplementen), gebruikten ze vit. D3 of D2?
In Zweden mag je nog de hele dag in je blootje in de zon liggen, dan nog is het héél moeilijk om vitamine D aan te maken, omdat er maar héél weinig UV-b straling doorkomt op die breedtegraad (ook in België en NL is dit eerder beperkt van april-okt en enkel op de momenten dat de zon het hoogst staat). Is het verwonderlijk dat hoe noordelijker we gaan, hoe meer osteoporose we zien voorkomen. Naar mijn mening blijft vit. D3-suppletie noodzakelijk om een goede werking van het immuunsysteem te bewerkstelligen, maar in de juiste kwaliteit en de juiste dosis! Het is één van de goedkoopste manieren op aan preventie van tal van ziekten te doen (MS en andere auto-immuunziekten, kanker, osteoporose, )

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-12-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!