InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine D niet alleen voor sterke botten

Vitamine D niet alleen voor sterke botten

Vitamine D niet alleen voor sterke botten Vitamine D is belangrijk voor sterke botten. Een tekort kan zorgen voor botontkalking. Daar staat het om bekend. Maar minder bekend is dat het ook zorgt voor meer spierkracht, mogelijk bepaalde vormen van kanker helpt verminderen en de kans vergroot om ouder te worden.

Wat is vitamine D

Vitamines worden in het lichaam onder andere gebruikt om hormonen te produceren. Hormonen vervullen belangrijke functies in het lichaam. Vitamines krijg je via je dagelijkse voeding binnen, maar vitamine D wordt door het lichaam zelf gemaakt uit cholesterol onder invloed van zonlicht. Dit gebeurt in de huid. Omdat vitamine D ook net als hormonen door het lichaam zelf wordt aangemaakt, wordt vitamine D ook wel prohormoon genoemd.

Des te donkerder iemands huidskleur des te meer zonlicht iemand nodig heeft voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine is ook in beperkte mate uit voedsel te halen: uit vette vis, bak- en braadproducten en halvarine en margarine. Aan deze laatste producten wordt vitamine D tijdens de productie toegevoegd.

Waar vitamine D om bekend staat: sterke botten

De meeste mensen weten dat calcium belangrijk is voor sterke botten. En veel mensen weten ook dat vitamine D belangrijk is voor sterke botten. Dit komt onder andere omdat vitamine D de opname van calcium bevordert. Wanneer iemand te weinig van deze stoffen binnen krijgt, bestaat er een grote kans op botontkalking of botbreuken (met name bij oudere vrouwen). Maar bij jonge kinderen is voldoende vitamine D ook zeer belangrijk vanwege de opbouw en groei van de botten.

Verminderde kans op darm- borst- en prostaatkanker

Vitamine D kent ook andere voordelen die tot voor kort nog niet bekend waren en door onderzoek aan het licht zijn gekomen. Vitamine D helpt mogelijk de kans op darm- borst- en prostaatkanker verminderen, en mogelijk nog andere kankersoorten. Dit valt onder andere ook te lezen op de site van KWF Kankerbestrijding. Vitamine D zou verhinderen dat de kankercellen zich ontwikkelen. Hoe dit precies werkt is nog niet geheel duidelijk.

Meer spierkracht

Een andere effect van vitamine D die minder bekend zal zijn is dat het zorgt voor meer spierkracht. Voor sporters is dit een belangrijk effect en zij zullen dan ook baat hebben bij voldoende inname van vitamine D. Bij een lage bloedwaarde van vitamine D is ook de spierkracht zeer laag. En het is dan ook belangrijk om in de winter voldoende binnen te krijgen.

Maakt je letterlijk jonger

Een ander mogelijk effect van vitamine D is dat je wel eens ouder zou kunnen worden. Vitamine D zou namelijk de veroudering van het erfelijke DNA vertragen. Hoe dit precies werkt is nog niet duidelijk, maar uit onderzoek bleek dat vrouwen die veel vitamine D in hun bloed hadden, jonger DNA hadden dan leeftijdsgenoten.

Hoeveel vitamine D per dag

Volgens het Voedingscentrum is 50 microgram de bovengrens van de dagelijkse hoeveelheid. Bij een gezond eetpatroon krijg je als volwassene gemiddeld 5 a 6 microgram vitamine D binnen. Ben je elke dag minsten 15 minuten buiten met onbedekte handen en gezicht, dan heb je dagelijks voldoende vitamine D binnen. Een tekort aan vitamine D wordt meestal veroorzaakt door te weinig zonlicht. Als je je bedenkt dat je de grootste hoeveelheid vitamine D "binnen" krijgt door zonlicht, is het dus zaak om vaker naar buiten te gaan. In de sterke zomerzon moet je hier natuurlijk mee uitkijken en niet te lang onbeschermd in de zon staan. In de winter zou je meer vitamine D uit voeding en / of supplementen kunnen halen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voel je goed met voldoende vitamine DVoel je goed met voldoende vitamine DVitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook voel je je beter met voldoende vitamine D in je lijf. De bela…
Tekorten aan vitamine KTekorten aan vitamine KVitamine K is een in vetoplosbare vitamine en wordt derhalve in vet opgeslagen. Deze vitamine is nog niet zo bekend. Dat…
Extra vitamine D in de winterExtra vitamine D in de winterDat jonge kinderen en ouderen extra vitamine D nodig hebben, is algemeen bekend. Maar dat extra vitamine D voor ons alle…
Symptomen vitamine D tekortSymptomen vitamine D tekortVoor sterke tanden en botten is vitamine D onmisbaar. Verder bevordert deze vitamine de opname van calcium en fosfor in…
Bronnen en referenties
  • Het Voedingscentrum KWF Kankerbestrijding

Reageer op het artikel "Vitamine D niet alleen voor sterke botten"

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 03-11-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond eten
Medische informatie…
Schrijf mee!