InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruiden die goed zijn voor de weerstand

Kruiden die goed zijn voor de weerstand

Kruiden die goed zijn voor de weerstand Met de herfst en winter voor de deur kun je wel wat extra weerstand gebruiken. Je kunt je weerstand verhogen door het innemen van vitaminesupplementen, maar waarom zou je niet al het goede dat kruiden te bieden hebben benutten? Sommige kruiden bevatten veel antioxidanten en er wordt ook wel beweerd dat ze een ontstekkingsremmende werking hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kruiden als kurkuma, oregano en rozemarijn.

Kruiden en weerstand

Welke kruiden en specerijen zijn goed voor de weerstand?

Er zijn tientallen kruiden en specerijen waarvan beweerd wordt dat ze een gunstige uitwerking hebben op de gezondheid, en dan met name voor wat betreft de weerstandverhogende eigenschappen. Gebruik je veel kruiden in de keuken dan kun je bovendien toe met minder zout. We nemen hier acht gezonde en weerstandverhogende kruiden en specerijen door, te weten gember, knoflook, chilipeper, oregano, kurkuma, kaneel, rozemarijn en tijm.

Gember

Gember bevat veel antioxidanten en daarin zit hem dan ook de kracht van deze wortel. Het helpt je bovendien bij een gezonde spijsvertering en het wordt ook gebruikt in middelen die pogen de calorieverbranding op te krikken. Mensen met chronische pijnklachten beweren baat te hebben bij het regelmatig eten van gember. Daarnaast kan de wortel van de gemberplant ook een rustgevende werking hebben. Je kunt gember toevoegen aan ijs of salade, het verwerken in cake en sausjes of het vermengen met honing.

Knoflook

Wie weleens een natuurwinkel bezoekt weet al wel dat aan knoflook veel positieve eigenschappen worden toegedicht. Het geeft je meer energie en is door de zwavelhoudende componenten bovendien bacterie-dodend en antiseptisch. Het trekt bloed naar de slijmvliezen waardoor dit sneller zijn genezende werking kan verrichten. Het wordt daarnaast gebruikt tegen tal van kwalen zoals hoge bloeddruk, aderverkalking en bloedstolsels. Knoflook is vooral lekker door de pasta en in dipsauzen.

Chilipeper

Veel mensen laten de chilipeper links liggen omdat ze bang zijn dat het het eten te pittig maakt. Wanneer je het echter met mate gebruikt in de keuken hoeft het helemaal niet overheersend te zijn. Naast veel antioxidanten bevatten chilipepers ook caroteen, flavonoïden en hoe verrassend het ook mag klinken: vitamine C. Hierdoor is het extra goed voor de weerstand. Je kunt chilipeper gebruiken in aardappelpuree, sausjes, hummus en marinade voor over het vlees. Chilipeper wordt daarnaast ook gebruikt als dieetsupplement vanwege het stofje capsaïcine dat het bevat.

Oregano

Oregano is zo'n kruid waar je van houdt of juist helemaal niet. Dat oregano erg gezond is staat echter wel vast. Het is een van die kruiden waarvan uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het een ontstekingsremmend effect heeft op het menselijk lichaam. Het is bij wijze van spreken een natuur-antibioticum. Vrije radicalen hebben een taaie aan dit kruid. Oregano - dat rijk is aan ijzer, vitamine K, calcium en mangaan - zou er bovendien voor zorgen dat bacteriën die in voedsel zitten worden geneutraliseerd. Het heeft dan ook een hoge ORAC-waarde. Je kunt het met name goed gebruiken in Italiaanse gerechten zoals pasta en pizza maar bijvoorbeeld ook in de groentesoep.

Kurkuma

Geelwortel of kurkuma is een wat onbekendere specerij, de uitwerking op de gezondheid is echter bijzonder positief. Er wordt namelijk beweerd dat het de functie van diverse organen ondersteunt zoals de darmen, lever en milt. Alhoewel erg controversieel wordt het gebruikt door kankerpatiënten om medische behandelen te supplementeren en de groei van kwaadaardige cellen te bestrijden. Ook in kurkuma zitten veel antioxidanten. Je kunt deze specerij verwerken in curries, eiersalade, groentesaus en jus. et stofje curcumine kan bovendien effectief worden ingezet tegen gewrichtsklachten.

Kaneel

Uit dit rijtje is kaneel wel de bekendste en veel mensen weten er in de keuken dan ook wel raad mee. Kaneel is hartstikke gezond en draagt bij aan een goede weerstand. Door de cinnamaldehyde die erin zit helpt het je je bloedsuikerspiegel op pijl te houden en je cholesterol laag te houden. Daarnaast wordt het ook gebruikt in diverse remedies tegen misselijkheid en verkoudheid. Je kunt kaneel toevoegen aan appelmoes, ijs, pap, koffie, thee, smoothies, yoghurt en fruitsalade.

Rozemarijn

Iedereen herkent wel de takjes rozemarijn. Dit kruid is rijk aan antioxidanten, zo is uit recent wetenschappelijk onderzoek in Engeland gebleken. Daarnaast heeft het een ontstekingsremmende functie en helpt het hart- en vaatpatienten gezond te blijven. Rozemarijn wordt in de keuken met name gebruikt in marinades, soepen en dressings voor salade of over de zalm.

Tijm

Tot slot de tijm. Dit weerstandsverhogende kruid bindt de strijd aan met bacteriën en bronnen van ontsteking in het lichaam. Het wordt daarnaast veel gebruikt in middeltjes tegen allerlei uiteenlopende kwalen zoals problemen met de spijsvertering, ontstoken tandvlees, keelpijn en een kater. Je kunt tijm zelf verwerken in de soep of saladedressing of over de vis doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Kruiden en specerijen: voordelen voor de gezondheidKruiden en specerijen: voordelen voor de gezondheidSinds mensenheugenis worden specerijen en kruiden geässocieerd met exotische oorden als India en China. De aroma's van s…
Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Welke kruiden zijn onmisbaar? Wat heb je minimaal nodig aan kruiden om de meeste dingen goed op smaak te kunnen maken? W…
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LubosHouska, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/13112680/__Zeven_supergezonde_specerijen_en_kruiden__.html
  • http://betterhealthandbody.com.au/uncategorized/tasty-meals-with-healthy-herbs-and-spices/
  • http://blog.seniorennet.be/kruidenhoekje/archief.php?ID=153

Reageer op het artikel "Kruiden die goed zijn voor de weerstand"

Reactie

Melanie, 22-11-2014 13:44 #1
Hallo

Graag zou ik weten welke kruiden er gegeven kunnen worden aan kinderen van 2 jaar voor een betere weerstand… Mijn nichtje is steeds ziek, zijn het nu verkoudheden, oorontstekingen… het is altijd iets. Haar ouders zijn onlangs uit elkaar gegaan, dus denk ik dat dit ook zeer stress gerelateerd is. Al die medicijnen kunnen gewoon niet goed zijn voor zo'n klein meisje. Mijn gedacht dus dat kruiden toch een betere uitwerking kunnen hebben op termijn?

Alvast bedankt!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 30-06-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!