InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom je E621 beter niet kunt nuttigen

Waarom je E621 beter niet kunt nuttigen

E621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er niet goed tegen en worden ziek. De natuurvoedingsbranche waarschuwt voor deze stof. Wat is E621 nou eigenlijk? En welke klachten krijg je van E621? Wat heeft E621 te maken met overgewicht?

Wat zijn E-nummers?

E-nummers zijn chemische hulpstoffen. Deze hulpstoffen zijn goedgekeurd door de EU om te gebruiken in voedsel. E-nummers worden toegevoegd aan voedsel om de eigenschappen te verbeteren of te veranderen. Bijvoorbeeld kleurstoffen, voedingszuren, conserveermiddelen, smaakversterkers, dat zijn allemaal E-nummers.

E621 is een smaakversterker, die ook wel mononatriumglutamaat/MSG of Ve Tsin heet. Het is een toegestaan additief. In Nederland mag dit E-nummer slechts beperkt gebruikt worden (10 gram per kilo). Het bestaat uit natrium, water en glutamaat. Deze combinatie zorgt er voor dat de smaken van een gerecht versterkt worden. De stof zelf heeft een hartige smaak, die bekend staat als de smaak ‘unami’. Naast zoet, zout, zuur en bitter is unami de vijfde smaak. E621 wordt vooral gebruikt in de Chinese en Indonesische keuken, maar wordt ook steeds meer gebruikt in Europa. Het wordt in veel producten gestopt. Denk maar aan Maggi blokjes, soep, aromablokjes en kant-en-klaar gerechten.

E621 en overgewicht

In light producten wordt weinig suiker toegevoegd. Om die smaak toch te krijgen, wordt er vaak E621 toegevoegd. E621 werkt lustopwekkend en verslavend. Het zorgt ervoor dat onze hormoonhuishouding verstoord raakt. We krijgen er honger van. Hierdoor wordt er meer gegeten. Vaak zijn dit calorierijke voedingsmiddelen. E621 wordt daarom ook vaak in verband gebracht met overgewicht en diabetes. Je herkent het vast wel, dat je een zak chips het liefst in één keer leeg eet. Dat is de werking van E621. Aangezien je meer eet, koop je meer. En dat vindt de voedingsindustrie helemaal niet erg natuurlijk. Wanneer je wilt afvallen, is het dus handig om te weten dat je de light producten beter kunt laten staan, vanwege de E621 stoffen.

Gevaren van E621 en andere E-nummers

Bij een overmatig gebruik van E621, kun je last krijgen van migraine, hartkloppingen, hoge bloeddruk, eczeem, buikpijn, slapeloosheid, hyperactiviteit en opgezwollen ledematen en lippen. Daarnaast is het neurotoxisch, wat betekend dat E621 giftig is voor het zenuwstelsel en dus schadelijk is voor de hersenen. Vooral wanneer je gevoelig bent voor deze stoffen, zal je meer last krijgen. Het kan dan ook persoonlijkheidsveranderingen, woedeaanvallen, schizofrenie, apathie en gedragsstoornissen veroorzaken. Het is ook een kankerverwekkende stof. E621 mag ook niet gebruikt worden in voedsel voor baby’s jonger dan 3 maanden. E621 wordt samen met E951 gezien als de meest gevaarlijke E-nummers. E-nummers zitten eigenlijk overal wel in. Daarom kun je al snel te veel E-nummers binnen krijgen. Gelukkig zijn niet alle E-nummers slecht. Paprika extract is bijvoorbeeld een kleurstof die onschadelijk is. Helaas zijn er maar weinig E-nummers die onschadelijk zijn. Vrijwel alle conserveermiddelen/voedingszuren/smaakversterkers en vele andere additieven, in verschillende maten schadelijk voor het lichaam.

Onderzoek naar E-nummers

Helaas zijn de klachten naar aanleiding van E-nummers nog niet wetenschappelijk onderzocht. Wél is uit studies gebleken dat E-nummers uit stoffen zijn opgebouwd die bij dierproeven kanker opbouwen. En ook zorgen E-nummers erg vaak voor klachten aan de voortplantingsorganen. In Nederland consumeren wij E-nummers die in andere landen als “gevaarlijk voor de gezondheid” gezien worden. Sommige E-nummers zijn gewoon restafval van een productie. E460 bijvoorbeeld. Deze stof is ook in 1961 al aangemerkt als kankerverwekkend, maar het wordt nog steeds als verdikkingsmiddel door de kookroom gedaan.

E621 vermijden

Het vermijden van E621 is moeilijker dan je denkt. Fabrikanten gebruiken veel namen voor deze stof, om het gebruik van E621 te verdoezelen. Zo heet het ook wel: gistextract, smaakversterker, ve tsin, natuurlijke aroma, eiwit extract, soja extract, caseïnaat, mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, gehydroliseerd eiwit/proteine/soja eiwit, gehydrogeneerde plantaardige olie, plantaardig eiwit hydrolysaat, etc. Dat zijn nogal wat namen. E621 komt eigenlijk in alles wel voor, wat het nog extra moeilijk maakt om deze stof te vermijden. Wat je wel kunt doen is onbewerkte producten kopen bij bijvoorbeeld natuurwinkels, biologische winkels of boerderijen. Ook in groente en fruit zitten geen E-nummers. Maak je eten met zoveel mogelijk met zoveel mogelijk natuurlijke en verse producten. Natuurlijk is het niet altijd te vermijden, als je het maar niet te veel naar binnen krijgt. En dan vooral E621 en aspartaam vermijden!

Lees verder

© 2014 - 2017 Xurya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarli…
Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsinHet gevaar van E-621 oftewel ve-tsinVroeger werd ve-tsin eigenlijk alleen gebruikt in Chinees eten, verder was het verboden in Nederland. Maar tegenwoordig…
E621 of ve-tsin: gevaarlijke of gezonde smaakversterker?E621 is een populaire smaakversterker. De stof komt in veel voedsel voor onder verschillende namen, zoals bijvoorbeeld v…
Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond!Smaakversterkers (MSG) komen voor in veel voedingsmiddelen die je in de supermarkt koopt. Maar ze zijn een bedreiging vo…
Drie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenDrie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenWe houden allemaal van eten dat lekker smaakt en gebruiken daarom graag allerlei specerijen en kruiden in de keuken. Hel…
Bronnen en referenties
  • http://www.e621.nl/
  • http://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/
  • http://www.gezondheidenvoeding.nl/voeding/e621-mononatriumglutamaat-msg-vermijden-gevaar-voor-je-gezondheid/
  • http://www.fitdoorgezondeten.nl/detheorie_e-nummers.htm

Reageer op het artikel "Waarom je E621 beter niet kunt nuttigen"

Reacties

Carola, 26-01-2016 11:46 #8
Inderdaad heeft mijn echtgenoot altijd lichamelijke reacties op E621: hij kan niet in slaap komen en heeft hartkloppingen. Hij voelt zich algeheel niet goed.

Gezond Verstand, 17-08-2015 17:46 #7
Ik begin maar even off-topic door nl de vraag te stellen sinds wanneer wikipedia geloofwaardig te noemen is, welke onafhankelijke groep van wetenschappers, controleert en corrigeert dan de artikelen? Antwoord: niemand, wat een groot probleem bij het internet blijft. Gelukkig worden veel boeken wel gescreend en zijn er ook universiteiten/professoren en hoogleraren die zich er ook in verdiepen. Nadat ik dit artikel gelezen heb en mezelf begon af te vragen wat MonoNatriumGlucamaat is. Er wordt hier gezegd :"E621 is gewoon glutamaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Glutamaat) een aminozuur die in tomaten en andere voedselstoffen massaal aanwezig is". Dit klopt als men onder rekenen tot 10 tellen verstaat, was het antwoord wat ik kreeg van een aan de Universiteit van Aachen verbonden hoogleraar die zich bezighoudt met de voedingsmiddelenindustrie en de toegevoegde stoffen. Het eerste wat hij zei was : "Wie denkt dat dit een onschuldige stof is, kan net zo goed naast de centrale in Chernobyl gaan wonen!" Zijn uitleg was te complex en groot om hier even op te schrijven maar kwam in grote lijnen overeen met wat in dit artikel geschreven is. Maar als laatste uitgangspunt, goed op te passen met deze stof, zeker in geval van kinderen. Maarja tis ja ook normaal voor sommige mensen dat het aantal kids met gedragsstoornissen/problemen maar groeit, en de farmaceutische industrie hier heel blij mee is. "Rialin voor de Win" zeggen we dan maar.
Helaas behoort niet iedereen tot die groep van schapen eh mensen en zijn er ook die niet alles voor zoete koek nemen. Laat me raden er zijn zeker ook nog mensen die geloven in "zure" regen… ja, dan vraag aub de waarheid in Den haag die ligt daar in een kluis… ;)

Anne Marie, 26-06-2015 10:57 #6
E621 zit ook in producten van de biologische winkels. Daarnaast tofu gekregen van een biologische thuisbezorger: zit het ook in. Zowel mijn vader als mijn dochter reageren hier direct op. Vader vier keer opgenomen met hartklachten na e621. Dochter continu buikpijn. Nu uit het hele systeem gehaald, geen klachten meer. Maar het blijft oppassen vanwege de vele namen. Was eerder ook verboden in EU, maar ja, belangenverstrengeling. In VS verboden en ook Rusand is ermee bezig. http://www.ninefornews.nl/rusland-gaat-de-strijd-aan-met-e621/: niet voor niets.

Leonard, 18-03-2015 12:58 #5
Als reactie op Hannes & Enricm: of dit artikel wetenschappelijk hout snijdt of niet kan niemand precies beoordelen, maar daar gaat het in dit verband nu ook niet om. Feit blijft, dat er zeer veel mensen zijn die (keer op keer) last krijgen na (over)consumptie van E621, ook wel bekend als Ve-tsin of mononatriumglutamaat. Proefondervindelijk bewezen dus (voor hen). Er is niet voor niets een benaming voor: het dr. Wongsyndroom (omdat het vaak voorkomt na het eten in een Chinees of Aziatisch restaurant. Dat de (medische) wetenschap voor veel dingen (nog) geen verklaring heeft wil niet zeggen, dat het ook niet bestaat. Dat zou immers betekenen, dat ze niets meer te onderzoeken zou hebben.
Vriendelijke groet, Leonard.

Jannie van Sloten, 05-02-2015 13:11 #4
Waarom zitten dan in alle pakjes en zakjes E 621… dus bewust worden we door hogerhand ziek gemaakt, zieke mensen levert de overheid meer op dan gezonde mensen.dat is toch crimineel!

Rhemo, 03-02-2015 15:08 #3
Geachte, waarom al die E nummers in de voeding bewerken, zijn er niet veel zieke mensen.Ik vind het verschrikkelijk hoe een mens denkt, alleen aan geld.waarpm vermijd je dat niet, dat gaat even lekker zijn.Op een natuurlijke manier, in de winkel verspil ik zoveel tijd omdat ik alles moet lezen.stop dazr aub mee, ben benieuwd of de bazen van de fabriekanten ook zulke brol eten.dank u!

Hannes, 08-08-2014 06:56 #2
Dit lemma over E621 staat zo vol met onzin, dat ik niet weet waar te beginnen. Wetenschappelijk deugt er niets van.

Het lemma toont ook de zwakte aan van de opzet van Infonu.nl. Anders dan bij Wikipedia kan iemand een lemma aanmaken en volgooien met zijn eigen opvattingen, hoe onzinnig ook. Critici resteert dan geen andere mogelijkheid dan er helemaal onderaan een commentaartje aan toe te voegen. De onzin blijft gewoon staan, en zet gebruikers van Infonu.nl op het verkeerde been.

Zie ook de reactie van Enricm, die niet toevallig verwijst naar Wikipedia, een veel betere bron, omdat daar de inhoud van een lemma het resultaat is van discussie tussen alle gebruikers, waarbij niemand zijn eigen voorkeur kan doordrukken.

Enricm, 23-07-2014 10:08 #1
E621 is gewoon glutamaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Glutamaat) een aminozuur die in tomaten en andere voedselstoffen massaal aanwezig is, ook zo in vlees en vis, de reden voor dat is dat het een belangrijk deel van ons spierweefsel vormt.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat glutamaat negatieve effecten of wat ook immers heeft.

Infoteur: Xurya
Gepubliceerd: 29-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!