InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Pitaja of drakenfruit

De geneeskracht van Pitaja of drakenfruit

De geneeskracht van Pitaja of drakenfruit De pitaja ziet er eng uit. Je moet over een drempel heen stappen om ervan te genieten. Wie dat durft genereert een groot gezondheidsvoordeel. Nog steeds zijn er cateringbedrijven die de pitaja slechts als garnering en decoratievrucht gebruiken. Dat is onterecht; het is een samengebalde bron van antioxidanten. Pitajavrucht is een vrucht die op zich gewoon te koop is maar je ziet hem nog niet vaak in de supermarkt. Het is vaker te koop in Indiase winkels en andere Aziatische toko's. De pitajavrucht smaakt niet erg zoet. De vrucht zie je het meest met rood vruchtvlees, maar hij is in andere variëteiten te koop.
Botanische tekening pitaja / Bron: Mary Emily Eaton (1873-1961), Wikimedia Commons (GFDL)Botanische tekening pitaja / Bron: Mary Emily Eaton (1873-1961), Wikimedia Commons (GFDL)

Inhoud:

Drie soorten

Pitaya of pitaja wordt ook wel drakenvrucht genoemd, in het Engels is het dragon fruit. Deze naam dankt het waarschijnlijk aan zijn afschrikwekkende maar toch fascinerend mooie uiterlijk. Er zijn drie soorten pitaya die in de winkels liggen. Deze verschillen van schilkleur en vruchtvleeskleur.
  • Hylocereus polyrhizus, roze van buiten, rood van binnen.
  • Hylocereus undatus, roze van buiten, wit van binnen.
  • Selenicereus megalanthus, geel van buiten, wit van binnen.
Gecultiveerde pitaja / Bron: Pinus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gecultiveerde pitaja / Bron: Pinus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In het Nederlands schrijven we pitaja. Ons land is daarmee een unicum in de wereld; de rest van de wereld die het Griekse alfabet hanteert schrijft pitaya.

Pitaja is familie van de cactusvijg.

Eigenschappen pitaja

Pitaja heeft pitjes maar die kun je gewoon opeten. De roodkleurige pitaja´s hebben weinig smaak; dat komt omdat ze zoals de meeste tropische vruchten te vroeg geplukt worden. Alle tropische vruchten smaken beter in het land van herkomst, waar ze pas geplukt worden als ze rijp en eetklaar zijn. Overigens smaakt de geelkleurige pitaja iets zoeter en heeft deze een meer lekkere smaak dan de roodkleurige.

Fytonutriënten bloem pitaja

In het begin van het derde millennium zijn reeds een groot aantal nieuwe componenten in planten ontdekt. Wetenschappers begrijpen dat niet alleen vitaminen en mineralen belangrijk zijn; er zijn nog duizenden andere stoffen essentieel voor het in stand houden en verbeteren van de menselijke gezondheid. In 2011 ontdekte een team van Chinese wetenschappers 13 stoffen die nog nooit eerder waren ontrafeld uit de pitajabloem. Het waren isorhamnetine, kaempferol, quercetine en vele afgeleide stoffen van quercetine. De bloem groeit aan de vrucht en kan gegeten worden of er kan een thee van worden gezet. De thee van de bloem dient meestal medicinale doeleinden. De schil kan niet gegeten worden. Vooral kaempferol is een stof die gifstoffen aan zich bindt en voor eliminatie van vrije radicalen zorgt. De polyfenolen, vooral flavonoïden in de bloem van de pitaja functioneren als antioxidanten.

Wondheling door pitaja

Zowel het extract van de bladeren van de pitajaboom, de bloemen als het vruchtvlees hebben wondhelende werkingen. Het DNA regenereert sneller en de huidcellen worden sneller aangemaakt. Dit werd in 2005 getest op ratten met diabetes welke meer problemen met wondheling hebben. Het uitwendig aanbrengen van pitajaextracten versnelde het proces significant. De huid was sterker, er werden meer proteïnen aangemaakt en het epitheel kwam sneller tot stand. Pitaja vertoonde geen nadelig effect voor de diabetische ratten.

Smoothie pitaja

In het buitenland wordt al een smoothie van pitaja en kokosnoot gemaakt; dit geeft een rozekleurige drank die zich niet kenmerkt door een zoete smaak. Samen met de supergezonde kokosnoot is de pitaja een krachtige gezondheidsimpuls die het lichaam in volle glorie doet leven.

Algemene gezondheidseffecten van antioxidanten in pitaja

Antioxidanten in pitaja kunnen degeneratieve ziekten zoals artritis, aderverkalking, kanker, hart- en vaatziekten, ontstekingen, hersendysfuncties en veroudering tegen gaan. Uiteraard kunnen andere groenten en fruitsoorten dat ook; als er maar veel antioxidanten in zitten. Pitaja heeft bewezen over een grote concentratie antioxidanten te bezitten. Behalve de al genoemde fytonutriënten zijn ook de antioxidanten betacaroteen, luteïne, alfaliponzuur, lycopeen en astaxanthine verantwoordelijk voor de positieve effecten in het menselijk lichaam.

Natuurlijke astaxanthine

Astaxanthine wordt voor de synthetische supplementindustrie gemaakt uit aardolie maar het is veel gezonder om dit sterke antioxidant uit natuurlijke bron in te nemen. Het s onder andere goed voor de ogen, samen met luteïne en betacaroteen. Bovendien kan het vrije radicalen elimineren en zo de welvaartsziekten, obesitas, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom!Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom!Wie regelmatig op de markt komt, heeft het vast wel eens gezien: drakenfruit, in het buitenland beter bekend als 'dragon…
Tien onbekende fruitsoortenOnze huidige wereld is dusdanig ingedeeld dat we vele tropische vruchten uit allerlei delen van de wereld kunnen kopen.…
De top tien exotische fruitsoortenDe top tien exotische fruitsoortenReizen naar een exotische bestemming gaat niet alleen over zwemmen in de schitterende blauwe wateren of lekker zonnebade…
Wondbehandeling met behulp van madenMaden die in een wond rondkruipen, het klinkt enorm smerig, maar toch kunnen deze kleine beestjes een groot verschil mak…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: T.Voekler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pitaja
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pitaya
  • Fytonutriënten bloem: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21954556
  • http://www.degruyter.com/view/j/abcsb.2013.55.issue-1/abcsb-2013-00014/abcsb-2013-00014.xml
  • Foto´s uit Barcelona: Thomas Dijkman
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Wondhelende eigenschappen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16177967
  • Algemene gezondheidseffecten antioxidanten: PDF: Determination and Evaluation of Antioxidative Activity in Red Dragon
  • Fruit (Hylocereus undatus)
  • Afbeelding bron 1: Mary Emily Eaton (1873-1961), Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Pinus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Pitaja of drakenfruit"

Reacties

Harry, 11-04-2015 12:48 #2
Deze plantjes zijn lang niet overal te koop.
Wie weet er een aantal adressen? Reactie infoteur, 13-04-2015
De zaden van pitaja zijn via internet te koop.

Ozzie, 07-10-2014 15:50 #1
Ik vind de drakenfruit er niet eng uit zien, maar juist mooi. Mooie kleur en vooral een lekkere smaak. Een echte aanrader!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!