InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Onbekende vrucht: Pitaja

Onbekende vrucht: Pitaja

Onbekende vrucht: Pitaja Er zijn nogal wat vruchten in de wereld en hoewel we vaak denken dat we ze allemaal wel kennen, worden we af en toe met de neus op de feiten gedrukt. Er zijn namelijk nog genoeg vruchten die we nauwelijks of niet kennen. De pitajavrucht, afkomstig van de cactus, is er een die we exotisch kunnen noemen. De uit Midden- en Zuid-Amerika afkomstige vrucht is licht zoet van smaak, absoluut gezond en prima te combineren met andere vruchten. Door het ietwat afwijkende uiterlijk, wordt de vrucht ook nogal eens ter decoratie gebruikt.

Pitaja, de basis

Pitaja wordt ook wel draken- of dragonvrucht genoemd. De vrucht komt oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika. Het is de vrucht van meerdere cactussoorten. Inmiddels wordt de plant ook commercieel gekweekt in Indonesië, Thailand, Vietnam en China.

Bron: Juemi, PixabayBron: Juemi, Pixabay
De naam ‘drakenvrucht’ heeft de vrucht niet voor niets, want het is geen aantrekkelijk uitziende vrucht met zijn ietwat stekelige schil. Menigeen laat de vrucht in de toko of speciaalzaak liggen, juist vanwege het uiterlijk.

Vruchten gekweekt

De gekweekte versie is er in drie soorten, te weten:
  • Hylocereus undatus; deze heeft wit vruchtvlees en een rozerode buitenkant
  • Hylocereus polyrhizus: deze heeft rood vruchtvlees en een rozerode buitenkant
  • Selenicereus megalanthus: deze heeft wit vruchtvlees en een gele buitenkant

De versies met de rozerode schil, hebben relatief weinig smaak. Dit heeft te maken met het vroege plukken en het uitblijven van het narijpingsproces, zoals dit wel met bijvoorbeeld de banaan plaatsvindt tijdens het vervoer naar de streken waar de banaan verkocht wordt aan de consument. De pitaja in de gele schil is iets zoeter van smaak.

Waar te koop?

De vrucht tref je eigenlijk niet of nauwelijks aan in de supermarkt en zelfs de reguliere groenten- en fruit speciaalzaak heeft deze vrucht lang niet altijd. Meer succes heb je bij de Aziatische toko of de Indiase winkels die je in de wat grotere steden nog wel eens vindt. Voordeel is dan weer wel dat als je de vrucht lekker vindt, je deze het hele jaar door kunt krijgen bij deze winkels.

Bron: Dirgon, PixabayBron: Dirgon, Pixabay

Gezondheidsaspecten van de pitaja

De voedingswaarde van de pitaja per 100 gram is als volgt:
  • 240 kJ
  • 16 g koolhydraten
  • 0 g vet
  • 0 g eiwit
  • 8,8 mg calcium
  • 0,65 mg ijzer
  • 0,045 mg vitamine B1
  • 9 mg vitamine C
  • 0,9 g vezels

Pitaja’s bevatten ook de zogenoemde betacyanines, men zegt dat deze antioxidanten een gunstige werking hebben op de conditie van de bloedvaten, goed zijn tegen artritis en tegen ontstekingen. Verder heeft het een gunstige werking op het helen van een wond op de huid.

Hoe toe te passen?

De vrucht

De vrucht kan zo (uiteraard wel geschild) gegeten worden, maar kan ook in een smoothie toegepast worden. Pitaja kan met verschillende vruchten gecombineerd worden en dit is afhankelijk van je persoonlijke smaak. Afhankelijk van hoe zoet of niet zoet je smaak is, kan je pitaja combineren met andere vruchten. De ene vrucht is immers zoeter dan de ander. Enkele voorbeelden waar je pitaja goed mee kunt combineren zijn:
  • banaan
  • kiwi
  • minola
  • grapefruit

Er is echter ook een zogenaamde exotische versie van een smoothie met pitaja en dat is de combinatie met de kokosnoot.

Pitaja eet je eenvoudig door deze doormidden te snijden en de gehalveerde vrucht leeg te lepelen met een kleine dessertlepel. Je holt de gehalveerde vrucht als het ware uit. Je eet het vruchtvlees inclusief de pitjes, die zijn namelijk prima te eten zijn. Wil je de vrucht in zijn geheel opeten en dus niet het vluchtvlees uit de schil lepelen of fijnmaken in een smoothie? Dat is ook mogelijk en dit doe door de schil er voorzichtig af te pellen. Op deze wijze kan je de vrucht zo opeten. Je kunt er tenslotte ook nog voor kiezen om de pitaja met schil en al in plakjes te snijden. Het vruchtvlees kan je er dan ook gemakkelijk uithalen en bovendien staat het met het helgekleurde schilletje erg decoratief bij een dessert met bijvoorbeeld pudding of ijs.

Bron: Ajcespedes, PixabayBron: Ajcespedes, Pixabay
De bloem
We doen het niet vaak, maar de bloem die aan de cactus zelf groeit kan ook zo gegeten worden. Vaker kiezen we er echter voor om de bloemblaadjes te gebruiken om een gezonde thee mee te zetten.

Tot slot

Pitaja mag dan wel relatief onbekend zijn en mogelijk moet je iets meer zoeken in de Nederlandse winkels, het is een gezonde ietwat opvallend ogende vrucht. Een vrucht die met verschillende soorten fruit te combineren is en het hele jaar door in de speciaalzaak te koop is.
© 2018 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van Pitaja of drakenfruitDe geneeskracht van Pitaja of drakenfruitDe pitaja ziet er eng uit. Je moet over een drempel heen stappen om ervan te genieten. Wie dat durft genereert een groot…
Bijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculairBijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculairDe laatste jaren horen we er steeds meer over; bijzonder fruit. Wat is bijzonder fruit en welke soorten zijn er allemaal…
Tien onbekende fruitsoortenOnze huidige wereld is dusdanig ingedeeld dat we vele tropische vruchten uit allerlei delen van de wereld kunnen kopen.…
De gezonde eigenschappen van de Noni vruchtDe gezonde eigenschappen van de Noni vruchtDe Noni vrucht is een vrucht die steeds populairder wordt vanwege de gezonde eigenschappen. Het sap van de Noni wordt ge…
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HelgaKa, Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/pitaja-goed-voor-de-bloedvaten
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pitaja
  • https://www.plezierindekeuken.nl/drakenfruit-wat-is-het-en-waarom-is-het-zo-gezond/
  • Afbeelding bron 1: Juemi, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dirgon, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Ajcespedes, Pixabay

Reageer op het artikel "Onbekende vrucht: Pitaja"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-02-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!