InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gezonde eigenschappen van de Noni vrucht

De gezonde eigenschappen van de Noni vrucht

De gezonde eigenschappen van de Noni vrucht De Noni vrucht is een vrucht die steeds populairder wordt vanwege de gezonde eigenschappen. Het sap van de Noni wordt gebotteld en verkocht over de hele wereld. Wat is er zo gezond aan de Noni?

Waar komt de Noni vrucht vandaan?

De Noni vrucht komt oorspronkelijk uit Panama. Inmiddels groeit de boom in verschillende tropische gebieden zoals Hawaii, Australie, Suriname, de Antillen en Centraal Amerika. De Noni komt in het wild voor, maar wordt tegenwoordig ook geteeld, doordat de vrucht steeds populairder wordt voor consumptie.

Wat is een Noni vrucht?

De Noni vrucht is een lelijke vrucht die een beetje lijkt op een aardappel met rare spikkels. De smaak van de Noni is erg bitter en de geur is verschrikkelijk (stinkende kaas). De Noni groeit aan een boom, die het gehele jaar door vrucht draagt. De vrucht wordt dan ook niet geconsumeerd vanwege de lekkere smaak, maar vanwege de gezonde eigenschappen.

Waarom is de Noni zo gezond?

Er worden aan de Noni vrucht verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen toegewezen. Zo zou de vrucht goed zijn tegen kanker, pijn, darmproblemen, huidproblemen, geestelijke problemen, verbranding van de huid en het zou een goede celgroei bevorderen. Nu is enige nuancering hier op zijn plaats. De Noni vrucht is namelijk geen geneesmiddel. Bovendien wordt de Noni vrucht nogal eens gepresenteerd als een wondermiddel. Wanneer dit het geval zou zijn, dan zou de Noni al lang als geneesmiddel gebruikt worden. Desalniettemin kunnen mensen met kwaaltjes door het gebruik van Noni sap of capsules minder last hebben van de betreffende kwaaltjes. Er doen verhalen de ronde dat de Noni vrucht de genezing van kanker kan bevorderen, maar dit is tot op heden nog niet voldoende wetenschappelijk aangetoond. De Noni vrucht bevat veel antioxidanten, waarvan wel bewezen is dat dit de gezondheid bevordert.

In welke vorm is de Noni te gebruiken?

De Noni vrucht wordt verwerkt tot sap. Dit sap wordt meestal vanwege de bittere smaak gearomatiseerd met een lekkere smaak of gemengd met een andere soort sap, bijvoorbeeld framboos of druiven. Daarnaast wordt de Noni verwerkt in capsules die kunnen worden ingenomen met water.

Wat kost Noni sap

Noni sap is erg duur. Een liter kost al gauw 30,--. Natuurlijk lijkt dit een dure investering, maar van Noni sap neem je niet meteen een heel glas, maar slechts een eetlepel per keer. Een pot capsules is verkrijgbaar voor ongeveer 15,--. Noni is verkrijgbaar in natuurvoedingwinkels, zowel in winkels zelf als op internet.

Zijn er bijwerkingen wanneer je de Noni gebruikt?

In principe kent het gebruik van de Noni geen bijwerkingen, alleen mensen die last hebben van een hoog kaliumgehalte in het bloed, moeten de Noni laten staan. De Noni bevat namelijk een hoog gehalte aan Kalium. Vroeger dacht men in bepaalde landen dat de Noni giftig was. Dit vanwege de vieze geur en de bittere smaak.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
De geneeskracht van Noni of Indische moerbeiDe geneeskracht van Noni of Indische moerbeiAls Papua´s ziek zijn dan eten ze onder andere de nonivrucht. Noni heeft in modern wetenschappelijk onderzoek bewezen ee…
Granaatappel, goed voor hart en huidIn Nederland kennen we de granaatappel voornamelijk van de grenadine. De vruchten zelf zie je ze nog niet zo heel vaak .…
Afvallen met kiwiAfvallen met kiwi, kan dat wel? De kiwi is een heerlijk, zoete vrucht, die perfect is als tussendoortje. Daarnaast heeft…
De geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijnDe geneeskracht van Papaya; anti kankermedicijnBaarmoederhals-, alvleesklier-, borst-, long- en leverkanker kunnen genezen met papaya. Dat blijkt uit een onderzoek van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De gezonde eigenschappen van de Noni vrucht"

Reacties

Stan, 06-02-2018 22:18 #4
Is nonisap goed om toe te passen als oordruppels?

Sallons, 18-05-2017 00:11 #3
Graag de info van het bereiden van nonisap.

Xiomara, 06-04-2014 21:27 #2
Heeey, ik heb pigmentvlekken die elke winter opkomen. Omdat ik bruin ben zie je het goed want mijn pigmentvlekken zijn wittig. Ik vroeg me af of dit ook kan helpen tegen pigmentvlekken.

Daan, 03-01-2013 11:34 #1
Hey, ik heb vroeger een zware ziekte aan men darmen gehad, sinds ik enkele jaren geleden noni heb gebruikt ben ik zo goed als genezen. Niet alleen dat van men darmen maar ook andere kwaaltjes, zijn volledig weg. Voor mij heeft Noni mijn levenswijze letterlijk veranderd.
Voor mij een fantastische fruitsap.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 06-12-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!