InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Roggebrood: de lekkerste combinaties

Roggebrood: de lekkerste combinaties

Roggebrood: de lekkerste combinaties Roggebrood is krachtvoer. Dit massieve brood is rijk aan vezels en een echt vitaminebommetje. Je kent vast wel de klassieke combinatie van roggebrood en kaas, maar wist je dat roggebrood zich ook goed laat combineren met zoet beleg? Niet alleen kun je roggebrood als broodvervanger eten, ook is het geschikt om te serveren als hapje, met haring bijvoorbeeld. Roggebrood: de lekkerste combinaties.

Wat is roggebrood?

Roggebrood, je hebt het vast wel eens in de schappen van de supermarkt zien liggen. Of je eet het bij de erwtensoep. Compacte, donker en vochtig brood. Roggebrood wordt gemaakt van hele of gebroken graankorrels, waaraan bijna kokend water, zout, melkzuur en restanten roggebrood worden toegevoegd. Dit mengsel moet een paar uur staan, voor het gebakken wordt op een temperatuur van 110 graden Celsius. De donkere kleur en zoete smaak ontstaan doordat een gedeelte van het zetmeel tijdens het lange productieproces in suiker wordt omgezet.

Roggebrood: rijk aan vezels

Heb je last van je darmen? Stap dan over op vezelrijke voeding, zoals roggebrood. Dit bevat zo'n 16 gram vezels per 100 gram. Ter vergelijking: volkoren brood bevat 8 gram vezels per 100 gram. Niet alleen is roggebrood vezelrijk, ook vult het goed.

Soorten roggebrood

In Nederland zijn er drie soorten roggebrood. Veruit de bekendste is noordelijk roggebrood, afkomstig uit Friesland en Groningen. Dan is er nog Gelders roggebrood en zuidelijk roggebrood, dat uit Brabant en Limburg komt.

Combinaties met roggebrood

Roggebrood met spek en erwtensoep is een klassieker, een gerecht dat bij voorkeur in de winter wordt gegeten. Ook is roggebrood met haring een gangbare combinatie. Ook zalm smaakt goed op roggebrood, net als 30+ kaas met appelstroop, tomaat of komkommer. Als je roggebrood als borrelhapje serveert, zou je het ook kunnen beleggen met brie en stukjes walnoot.

Welk beleg bij roggebrood?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel. Vrijwel alle soorten beleg passen goed bij roggebrood, van hartig tot zoet. Bekend is kaas op roggebrood, maar er zijn veel meer belegcombinaties te verzinnen.

Hartig beleg

  • Haring of zalm
  • Kaas (bij voorkeur oude) met komkommer en tomaat
  • Smeerkaas
  • Geitenkaas
  • Pindakaas
  • Mayonaise, rauwe ham en komkommer
  • Huttenkase met komkommer en peper

Zoet beleg

  • Roggebrood met vruchtenhagel
  • Pure chocoladehagelslag
  • Jam
  • Appelstroop
  • Partjes appel met kaneel
  • Boter en suiker

Wat kun je beter niet bij roggebrood eten?

Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik ham, boterhamworst, paté, runderrookvlees, kipfilet en de meeste andere soorten vleeswaren niet smaken bij roggebrood. Het wordt er erg 'droog' van.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Roggebrood: de lekkerste combinaties"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!